Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Communisten grote winnaars Griekse verkiezingen, ondanks anti-democratisch systeem (https://forum.politics.be/showthread.php?t=94915)

C2C 16 september 2007 22:20

Communisten grote winnaars Griekse verkiezingen, ondanks anti-democratisch systeem

De verkiezingen in Griekenland tonen weer al eens aan dat er toekomst zit in extreem-links.

De traditionele partijen van de democratuur blijven onveranderd: de neoconservatieven (New Democracy) gaan achteruit (van 45 naar 42%), de sociaal-democraatjes (PASOK) stagneren (rond de 39%).

Maar de grootste winst gaat naar extreem-links:

-de communisten (KKE) halen tussen de 8 en de 9% tegenover iets meer dan 5% bij de vorige verkiezingen
-de extreemlinkse SYRIZA coalitie haalt tussen 4.5 en 6% tegenover 3.3% bij de vorige verkiezingen

In totaal dus tussen de 12.5 en 15% voor extreem-links. Een kracht om rekening mee te houden.

Over het algemeen stemt Griekenland dus centrum-links en écht links.

Maar de neoconservatieven hebben zopas een ondemocratisch systeem geïnstalleerd waarbij 40 van de 300 zetels gewoon naar de partij gaan die een absolute meerderheid haalt voor de overige 260 zetels. Totaal fascistisch, maar goed. Links wint. Da's het belangrijkste.

Kortaf 16 september 2007 22:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2935110)
Maar de neoconservatieven hebben zopas een ondemocratisch systeem geïnstalleerd waarbij 40 van de 300 zetels gewoon naar de partij gaan die een absolute meerderheid haalt voor de overige 260 zetels. Totaal fascistisch, maar goed.

Och, da's nog niks. Er zijn er zelfs die rechtse kiezers hun stemrecht willen ontnemen omdat ze ... te oud zijn.

C2C 16 september 2007 22:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 2935113)
Och, da's nog niks. Er zijn er zelfs die rechtse kiezers hun stemrecht willen ontnemen omdat ze ... te oud zijn.

Ik vind democratie te belangrijk om ze uit te besteden aan mensen die niet meer bij hun verstand zijn of die te gemakkelijk te lijmen zijn. Inderdaad, ik ben voor een wetenschappelijk verantwoorde bekwaamheidstest en burgerschapstest.

Enkel wie kan bewijzen dat hij de democratie en het burgerschap au sérieux neemt, krijgt stemrecht.

Seniele oudjes, ontoerekeningsvatbaren, psychisch gestoorden en andere kapitalisten zullen moeilijk slagen.

Ik ben voor een actieve en vrije democratie en voor actief burgerschap. Iedereen kan een oud seniel mevrouwtje psychisch bedreigen en terroriseren om ze toch maar op extreem-rechts te laten stemmen. Dus eerst een bekwaamheidstest graag.

Kortaf 16 september 2007 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2935125)
Ik vind democratie te belangrijk om ze uit te besteden aan mensen die niet meer bij hun verstand zijn of die te gemakkelijk te lijmen zijn.

Oei, ge wilt die extreemlinkse vooruitgang in Griekenland weer te niet doen?

C2C 16 september 2007 22:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 2935130)
Oei, ge wilt die extreemlinkse vooruitgang in Griekenland weer te niet doen?

Integendeel. Zoals iedereen met een beetje historische achtergrond weet, slagen de communisten erin om de democratuur rustig op z'n beloop te laten, tot ze barst.
Dan breken ze de boel open en installeren ze een échte volksdemocratie, gebaseerd op burgerschap, vrijheid en bekwaamheid.

De kapitalistische democratuur is gebaseerd op het domhouden van de mensen, dat doen ze door ze met vet, suiker en andere consumptieproductjes te voeden, zodat ze geen vragen stellen.

De communistische opvatting van de democratie staat daar lijnrecht tegenover.

Rustig afwachten dus.

Kortaf 16 september 2007 22:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2935141)
Integendeel. Zoals iedereen met een beetje historische achtergrond weet, slagen de communisten erin om de democratuur rustig op z'n beloop te laten, tot ze barst.
Dan breken ze de boel open en installeren ze een échte volksdemocratie, gebaseerd op burgerschap, vrijheid en bekwaamheid.

:rofl: :rofl: :rofl:

Gelukkig hebben de Grieken niet iedereen die zo gaga is dat hij communisme en bekwaamheid in één adem durft te noemen, het stemrecht ontnomen.

Allé, QED, I rest my case, en dat soort dingen.

Herr Oberst 16 september 2007 22:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2935141)
Rustig afwachten dus.

Doe dat.

Ik blijf me overigens afvragen hoe een stalinist het in godsnaam in zijn hoofd haalt om de vlag van de neoliberale Europese Unie in zijn signatuur te zetten.

C2C 16 september 2007 22:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 2935130)
extreemlinkse vooruitgang

Kortom, hebt ge ook een mening over de extreemlinkse vooruitgang? Ik ben zeer benieuwd.

C2C 16 september 2007 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst (Bericht 2935152)
Doe dat.

Ik blijf me overigens afvragen hoe een stalinist het in godsnaam in zijn hoofd haalt om de vlag van de neoliberale Europese Unie in zijn signatuur te zetten.

Kortom, hebt ge ook een mening over de vooruitgang van extreemlinks in Griekenland?

Kortaf 16 september 2007 22:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2935154)
Kortom, hebt ge ook een mening over de extreemlinkse vooruitgang? Ik ben zeer benieuwd.

Vooruitgang, achteruitgang, weer vooruitgang, weer achteruitgang. Dat is de gang van zaken in een representatieve democratie hé, CWC.

Niet dat het me pleziert of verdriet. Het is nu eenmaal zo, en ik kan daar mee leven.

Ambiorix 16 september 2007 22:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst (Bericht 2935152)
Doe dat.

idd8O

Starkan 16 september 2007 22:44

Daar gaan we ene op drinken sè :D

Proficiat voor verstandig Griekenland!! :-)

Herr Oberst 16 september 2007 22:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2935160)
Kortom, hebt ge ook een mening over de vooruitgang van extreemlinks in Griekenland?

Zeer zeker. Dit wijst op een radicalisering van het politieke landschap, wat ik, als tegenstander van de huidige status quo, enkel kan toejuichen. De extreem-rechtse nationalistische partij Laos heeft namelijk ook vooruitgang geboekt in Griekenland (iets wat u vreemd genoeg niet vermeldde). Dat is positief.

En ik bl�*jf me afvragen wat die Europese vlag in uw signatuur doet.

C2C 16 september 2007 22:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Starkan (Bericht 2935179)
Daar gaan we ene op drinken sè :D

Proficiat voor verstandig Griekenland!! :-)

Schol!

[Ik heb mijn mening al gegeven. Voor mij dus voodoo-time].

C2C 16 september 2007 22:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst (Bericht 2935180)
De extreem-rechtse nationalistische partij Laos heeft namelijk ook vooruitgang geboekt in Griekenland (iets wat u vreemd genoeg niet vermeldde).

Ach da's waar. Die haalden net iets meer dan 3% hé.

Dus:
-democratuur: 80% van de stemmen
-links: 15% van de stemmen
-rechts: 3% van de stemmen

Links domineert dus het Griekse politieke landschap.

Herr Oberst 16 september 2007 22:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2935186)
Ach da's waar. Die haalden net iets meer dan 3% hé.

Inderdaad, een stijging, en ze komen in het parlement. Positief dus.

Citaat:

Dus:
-democratuur: 80% van de stemmen
-links: 15% van de stemmen
-rechts: 3% van de stemmen

Volgens mij domineren de traditionele partijen nog steeds. Extreem-links en nationalistisch rechts maken beiden vooruitgang. Voor mij is dat laatste in ieder geval een reden tot vieren. Vooral omdat de huidige specifieke situatie (bosbranden vermoedelijk aangestoken door grondspeculanten) de linkse partijen logischerwijze doen vooruitgaan, terwijl rechts vooruitgaat zonder zo'n "meevaller".

Dat voor u de vooruitgang van extreem-links een reden tot vieren is, vind ik nogal vreemd. U hebt namelijk een neo-liberaal symbool in uw signatuur staan. Raar. Maar u wil er blijkbaar niets over zeggen, ik trek daar mijn conclusies uit, neo-liberaal.

predator 16 september 2007 23:13

Stalin, pardon C2C, stelde :

Citaat:

Klopt ! Er zijn in Griekenland tamelijk begraafplaatsen waar gesneuvelden van de :

- ELAS, de griekse communisten, en :
- OPLA, de definitieve naam van die commies,

rusten.

Links deed het daar goed; maar toen Stalin in 1948 plots besloot géén wapens méér te leveren aan OPLA, eindigde die burgeroorlog één jaar later.

Die Stalin toch ... een moeilijk en wispelturig manneke ....

Beste Groeten.

Naschrift.

Niet té veel glaasjes meer drinken ...

Pelgrim 16 september 2007 23:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2935160)

geef toch maar eens antwoord, wat doet die vlag van het neoliberale Euroreich in uw handtekeing?

Nierika 17 september 2007 00:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2935110)
Maar de neoconservatieven hebben zopas een ondemocratisch systeem geïnstalleerd waarbij 40 van de 300 zetels gewoon naar de partij gaan die een absolute meerderheid haalt voor de overige 260 zetels. Totaal fascistisch, maar goed. Links wint. Da's het belangrijkste.

Hé zeg, hebben die les gekregen van Chavez?

Infidel 17 september 2007 07:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2935125)
Ik vind democratie te belangrijk om ze uit te besteden aan mensen die niet meer bij hun verstand zijn of die te gemakkelijk te lijmen zijn.

Inderdaad, ik ben voor een wetenschappelijk verantwoorde bekwaamheidstest en burgerschapstest.

Enkel wie kan bewijzen dat hij de democratie en het burgerschap au sérieux neemt, krijgt stemrecht.

Seniele oudjes, ontoerekeningsvatbaren, psychisch gestoorden en andere kapitalisten zullen moeilijk slagen.

Ik ben voor een actieve en vrije democratie en voor actief burgerschap. Iedereen kan een oud seniel mevrouwtje psychisch bedreigen en terroriseren om ze toch maar op extreem-rechts te laten stemmen. Dus eerst een bekwaamheidstest graag.

Een overtuigd stalinist die democratie te belangrijk vindt. :D :D :D

Een bekwaamheidstest of burgerschapstest. :D :D :D Dus wie niet aan je extreem-linkse waanideën voldoet, mag niet stemmen??? Das inderdaad democratisch. Misschien meteen invoeren, dan krijgen mensen zoals jij geen stemrecht meer.

Misschien kun je met de tijd die test afschaffen, en enkel mensen met een partijlidkaart stemrecht geven?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be