Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Nederlandse activisten saboteren tankstation van de terreur (Totaal Asociaal) (https://forum.politics.be/showthread.php?t=95939)

C2C 6 oktober 2007 22:29

Nederlandse activisten saboteren tankstation van de terreur (Totaal Asociaal)

Citaat:

Activisten hebben vannacht tientallen slangen van een Total-benzinepomp bij Arnhem doorgesneden. De actiegroep Totaal Asociaal zegt dat ze verantwoordelijk is voor de sabotage.

De actie is een protest tegen de aanwezigheid van de Franse oliemaatschappij in Birma. "Total moet zich uit Birma terugtrekken, omdat het als grootste buitenlandse investeerder rechtstreeks geld doneert aan de junta", vinden de actievoerders.

In een verklaring op internet staat te lezen dat geen enkel bedrijf in zulke landen zou mogen investeren en wij eisen onmiddellijke terugtrekking van Total uit Birma.

Het tankstation was een groot deel van de dag gesloten. Pas in de loop van de middag waren de eerste pompen weer in bedrijf, zegt de actiegroep. Total wil niet reageren.

Vorig jaar voerde de groep ook al actie bij Total. Toen werden alleen inkepingen gemaakt in benzineslangen, maar er werd wel bij gewaarschuwd dat het de volgende keer niet bij inkepingen zou blijven.
http://www.nos.nl/nosjournaal/artike...007_total.html

De vraag ligt voor de hand: is directe actie tegen het neoliberalisme legitiem? Let wel, we spreken enkel over acties waarbij geen mensen verwond raken; enkel aanvallen tegen de infrastructuur van het terroristisch systeem.

Het mag duidelijk zijn dat we door alleen te praten het systeem versterken. Bovendien slaagt het erin mensen voor zich te winnen die daar alleen maar bij verliezen.

Anderzijds zal directe actie tegen de infrastructuur van het neoliberalisme bij vele onderdrukten (die geïndoctrineerd zijn) spontaan geïnterpreteerd worden als 'terrorisme'. Het klassieke probleem stelt zich dus dat zij in wiens belang de actie wordt uitgevoerd, zich - geïndoctrineerd zijnde - ervan afkeren. Zij zullen de activisten geheel volgens de verwachting als 'terroristen' beschouwen, en de echte terrorististen (in dit geval Total dat verantwoordelijk is voor massamoord) zelfs verdedigen.

Vorenus 6 oktober 2007 22:29

opknopen die terroristen.

C2C 6 oktober 2007 22:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger (Bericht 2980635)

Helemaal akkoord. Maar uit een andere poll blijkt juist het tegendeel: uw collegas willen de Total bazen juist laten gaan.

Ik ben met u: opknopen die terroristen en moordenaars.

Vorenus 6 oktober 2007 22:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2980639)
Helemaal akkoord. Maar uit een andere poll blijkt juist het tegendeel: uw collegas willen de Total bazen juist laten gaan.

Ik ben met u: opknopen die terroristen en moordenaars.

Ik had het wel niet over Total-werknemers maar over die groen-Linkse peuters

baseballpolitieker 6 oktober 2007 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger (Bericht 2980643)
Ik had het wel niet over Total-werknemers maar over die groen-Linkse peuters

:thumbsup:

Adam Smith 6 oktober 2007 22:44

Protesteren mag, maar vernieling is voor mij een brug te ver. Dat ze besluiten om gewooon niet meer bij een pomp van ElfTotalFina te tanken lijkt me veel effectiever, dan dit soort acties.

willem1940NLD 6 oktober 2007 23:36

De vragen/opties deugen (alweer) niet, want slangen doorsnijden is een daad van GEWELD.

Eerlijker zou het mij lijken om als stem-opties aan te duiden:

- het geweld tegen Total is gepast J/N

Of misschien nog beter/duidelijker:

- De geweldbedrijvers tegen Total beschouw ik als terroristen die behoren te worden opgespoord en zwaar gestraft, J/N

C2C 6 oktober 2007 23:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith (Bericht 2980653)
Protesteren mag, maar vernieling is voor mij een brug te ver. Dat ze besluiten om gewooon niet meer bij een pomp van ElfTotalFina te tanken lijkt me veel effectiever, dan dit soort acties.

Neenee, boycotten is in dit geval helemaal niet effectief, want Total heeft al schaamteloos aangekondigd dat het onder geen beding zal buigen voor de boycott.

Er is dus radicalere actie nodig.

De Franse staat grijpt niet in, en maakt zichzelf dus illegitiem. De burgers moeten dan zelf het heft in handen nemen. Dat is niet meer dan normaal, me dunkt.

C2C 6 oktober 2007 23:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD (Bericht 2980748)
De vragen/opties deugen (alweer) niet, want slangen doorsnijden is een daad van GEWELD.

Eerlijker zou het mij lijken om als stem-opties aan te duiden:

- het geweld tegen Total is gepast J/N

Of misschien nog beter/duidelijker:

- De geweldbedrijvers tegen Total beschouw ik als terroristen die behoren te worden opgespoord en zwaar gestraft, J/N

Jongen, jongen, hoe ongeloofelijk kleinzielig kunt ge zijn. Nu is het beschadigen van materiële infrastructuur ook al "geweld". Gij verdedigt hier gewoon multinationals alsof ge daar belang bij hebt. Mensen toch, waar gaat dit naartoe.

Hoe komt het dat een hele generatie mensen plots zo totaal onkritisch en angstig is geworden? We zitten hier echt in het tijdperk van onwaarschijnlijke kleinheid en reactionair conformisme.

Durf uw mond eens opentrekken, bangerik.

Onwaarschijnlijk hoe een hele Europese traditie van burgerlijke ongehoorzaamheid, kritische zin, verzet, en sabotage zomaar bij sommigen verloren is gegaan.

We moeten mensen als Willem toch echt proberen terug te winnen voor de Europese waarden. Total loss, in dit geval.

willem1940NLD 7 oktober 2007 00:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2980777)
Jongen, jongen, hoe ongeloofelijk kleinzielig kunt ge zijn. Nu is het beschadigen van materiële infrastructuur ook al "geweld". Gij verdedigt hier gewoon multinationals alsof ge daar belang bij hebt. Mensen toch, waar gaat dit naartoe.

Hoe komt het dat een hele generatie mensen plots zo totaal onkritisch en angstig is geworden? We zitten hier echt in het tijdperk van onwaarschijnlijke kleinheid en reactionair conformisme.

Durf uw mond eens opentrekken, bangerik.

Onwaarschijnlijk hoe een hele Europese traditie van burgerlijke ongehoorzaamheid, kritische zin, verzet, en sabotage zomaar bij sommigen verloren is gegaan.

We moeten mensen als Willem toch echt proberen terug te winnen voor de Europese waarden. Total loss, in dit geval.

Ik ben tegen terrorisme en tegen geweld en gevaar op de openbare weg; daarbij ook totaal ongevoelig voor verouderde sovjet-retoriek en al zeker als die draait om het vergoelijken van daden die indien gepland ter uitvoering binnen het voormalig paradijs dodelijk strafbaar waren.

"Europese waarden"; hoort, hoort. Nu nog even "democratie" erbij, dat staat beter ....

Sjaax 7 oktober 2007 00:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2980633)
http://www.nos.nl/nosjournaal/artike...007_total.html

De vraag ligt voor de hand: is directe actie tegen het neoliberalisme legitiem? Let wel, we spreken enkel over acties waarbij geen mensen verwond raken; enkel aanvallen tegen de infrastructuur van het terroristisch systeem.

Het mag duidelijk zijn dat we door alleen te praten het systeem versterken. Bovendien slaagt het erin mensen voor zich te winnen die daar alleen maar bij verliezen.

Anderzijds zal directe actie tegen de infrastructuur van het neoliberalisme bij vele onderdrukten (die geïndoctrineerd zijn) spontaan geïnterpreteerd worden als 'terrorisme'. Het klassieke probleem stelt zich dus dat zij in wiens belang de actie wordt uitgevoerd, zich - geïndoctrineerd zijnde - ervan afkeren. Zij zullen de activisten geheel volgens de verwachting als 'terroristen' beschouwen, en de echte terrorististen (in dit geval Total dat verantwoordelijk is voor massamoord) zelfs verdedigen.

Slangen doorsnijden is tegen de wet en dus illegitiem. Ik wil me er niet met een dergelijk makkelijk statement van af maken. Je bedoelde waarschijnlijk te vragen of zulke acties al dan niet instemming kunnen verdienen.
Het hangt dan af van de afweging van doel en middelen. In dit geval is een actie tegen Total totaal zinloos. Zelfs al krijg je Total uit Birma, schiet daar de bevolking iets mee op? Hoogstwaarschijnlijk niet en werkt het zelfs averechts uit op de situatie van de bevolking. Misschien is dat ook niet de bedoeling van de actievoerders. Ze willen alleen Total uit Birma, hun invloed tonen, en wat er verder met de Birmese bevolking gebeurt zal hen een rotzorg zijn.

Praetorian 7 oktober 2007 00:27

Citaat:

Men moet inderdaad die Total-bazen opknopen. Ik ga voor eens 100% met jou akkoord.

Hertog van Gelre 7 oktober 2007 00:31

Ik hou niet van dit soort acties. Vernielingen, bedreigingen...blijf gewoon van mensen en hun spullen af.

Verder: Noem me een oliemaatschappij en ik geef je een goede reden (uit heden en/of verleden) om er niet meer te willen tanken.

Dit is weer zo'n hypocriete actie. Demonstraties of petities hebben veel meer zin. Of: Stemmen met de voeten.

liberalist_NL 7 oktober 2007 01:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre (Bericht 2980853)
Ik hou niet van dit soort acties. Vernielingen, bedreigingen...blijf gewoon van mensen en hun spullen af.

Verder: Noem me een oliemaatschappij en ik geef je een goede reden (uit heden en/of verleden) om er niet meer te willen tanken.

Dit is weer zo'n hypocriete actie. Demonstraties of petities hebben veel meer zin. Of: Stemmen met de voeten.

Sommige landen zou ook een handelsverbod moeten krijgen. :roll:

Adam Smith 7 oktober 2007 01:52

Een perfect boycot (waar niemand de rangen doorbreekt) is per definitie effectief. Geen particuliere klanten in tenminste de Europese Unie is iig een aardige schadepost. Probleem is nu iedere inwoner van de EU op één lijn te krijgen.;-)

maddox 7 oktober 2007 04:03

Vergeet het maar. Voor mij verrekken die Myanmarezen maar. Als het zo'n watjes zijn die toelaten dat een stel generaals hen armoedig maken, dan verdienen ze niet beter dan de doorsnee Vlaming die "traditioneel" stemt.

Savatage 7 oktober 2007 11:13

Citaat:

Idd, die linkse extremisten zijn gevaarlijk en schuwen geen geweld voor hun (verziekte) ideologie.

kelt 7 oktober 2007 13:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 2981079)
Vergeet het maar. Voor mij verrekken die Myanmarezen maar. Als het zo'n watjes zijn die toelaten dat een stel generaals hen armoedig maken, dan verdienen ze niet beter dan de doorsnee Vlaming die "traditioneel" stemt.

ik neig meer en meer tot die denkwijze!

Zeker in het licht van wat er in buurlanden Laos,Vietnam,Cambodja al een decennium aan het bewegen is!

Misschien moeten wij,Europeanen,leren redeneren als de Chinese bedrijven en politici."uw problemen zijn van U".....bon......hoeveel kost dat hier per kilo?

Want wie iemand anders menselijke problemen probeert op te lossen zal ze veelal mogen "overnemen" ook,en riskeert zelfs deel uit te maken van het probleem....

(bedenk eens: Als je intervenieert in een uit de hand lopende "vechtscheiding",wie riskeert dan het meeste kloppen? :-o )

:?

Sjaax 7 oktober 2007 15:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 2981589)
ik neig meer en meer tot die denkwijze!

Zeker in het licht van wat er in buurlanden Laos,Vietnam,Cambodja al een decennium aan het bewegen is!

Misschien moeten wij,Europeanen,leren redeneren als de Chinese bedrijven en politici."uw problemen zijn van U".....bon......hoeveel kost dat hier per kilo?

Want wie iemand anders menselijke problemen probeert op te lossen zal ze veelal mogen "overnemen" ook,en riskeert zelfs deel uit te maken van het probleem....

(bedenk eens: Als je intervenieert in een uit de hand lopende "vechtscheiding",wie riskeert dan het meeste kloppen? :-o )

:?

Ruim een halve eeuw geleden waren we - tenminste de meesten - wat blij dat de Amerikanen ons hielpen bevrijden van de nazi's. En nu zouden we anderen moeten laten verrekken?
Bij eventuele acties moet wel goed over de effectiviteit worden nagedacht. Een enkel tankstation saboteren is enkel nadelig voor de pomphouder.

longhorn 7 oktober 2007 15:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 2980848)
Men moet inderdaad die Total-bazen opknopen. Ik ga voor eens 100% met jou akkoord.

Jij en C2C zijn toch voorstander van totalitaire systemen of het nu met een politburo of junta is, maakt toch weinig verschil? Waarom dan zo verbolgen doen terwijl vriend Fidel toch ook een militair leider voor het leven is?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be