Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Moeten er nog flitspalen zijn? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=98123)

Dronkoers 17 november 2007 07:52

Moeten er nog flitspalen zijn?
 
Ons vriendin Kathleen van Brempt heeft weer iets gevonden om de staatskas nog meer bij te spekken op kosten van de Vlaming, onder het mom van "verkeersveiligheid"...

Volgens haar vallen er nog teveel doden en zwaargewonden in het verkeer, waar ik degelijk met akkoord ga, maar weerom is de oplossing om meer flitspalen (100!), een NOG lagere toegelaten alkoholpromillage in te voeren (max 0.2 promille), vele meer controles in te voeren en wordt er ook meer gekeken naar de opgelegde verplichte gordeldracht... want dat gebeurd te weinig...

Bron

Is dit niet belachelijk voor woorden? Is snelheid en dat beetje alkohol in uw bloed dan de grootste oorzaak van ongevallen? Volgens hun studies inderdaad wel, maar volgens mij worden die gewoon gemanipuleerd om een reden te hebben om de zakken van de hardwerkende en kleinverdienende Vlaming volledig uit te schudden...

In plaats van wat meer pestregeltjes op te stellen zullen ze beter eens wat meer patrouilles de baan opsturen om die cowboys eens van de baan te halen, die denken dat ze alle baanvakken enzo tegelijk mogen gebruiken, of elke vorm van verkeersagressie mogen toepassen.

DAT zijn de boosdoeners!

Wat vinden jullie er nu van?

Kay_ 17 november 2007 08:00

Ja, er moeten er nog zijn.

De schoofzak 17 november 2007 08:03

Van mij mogen er aan ieder rood licht roodlichtkameras staan.

Van mij mogen er om de 100 m snelheidskameras staan (zolang maar duidelijk is hoeveel je er mag rijden; geen "vallen")

O,2 promille is nogal streng, ik vraag me af of er een wezenlijke bijdrage is tot de veiligheid.
Meer kontrole op de 0,5 lijkt me wel nodig.
Ik rijd meer dan 30 jaar, en heb nog maar één maal moeten blazen, ik bedoel, nog maar éénmaal tegengehouden geweest voor een alkoholkontrol (en éénmaal tegengehouden geweest toen ik mijn koffer mocht opendoen voor anti-diefstal-kontrol)

Dronkoers 17 november 2007 08:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 3078057)
Ja, er moeten er nog zijn.

Op den duur staan hier meer flitspalen dan straatverlichting... Dat is toch gewoon zuivere pesterij... ik zie het al voor me: welke banen krijgen zo'n ondingen? Waarschijnlijk die banen waar ge nog niet eens beseft dat ge 100 km/h rijd, en waar ze zo een smerig bordje hebben gezet met 70...

Derk de Tweede 17 november 2007 08:06

Beter zou zijn om wegpiraten op staande voet aan te houden.


Kay_ 17 november 2007 08:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 3078061)
Op den duur staan hier meer flitspalen dan straatverlichting... Dat is toch gewoon zuivere pesterij... ik zie het al voor me: welke banen krijgen zo'n ondingen? Waarschijnlijk die banen waar ge nog niet eens beseft dat ge 100 km/h rijd, en waar ze zo een smerig bordje hebben gezet met 70...


Zet ze overal, niemand rijdt te snel.
Ik vind hardrijders een pesterij, nah! :|

Dronkoers 17 november 2007 08:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 3078060)
Van mij mogen er aan ieder rood licht roodlichtkameras staan.

Van mij mogen er om de 100 m snelheidskameras staan (zolang maar duidelijk is hoeveel je er mag rijden; geen "vallen")

O,2 promille is nogal streng, ik vraag me af of er een wezenlijke bijdrage is tot de veiligheid.
Meer kontrole op de 0,5 lijkt me wel nodig.
Ik rijd meer dan 30 jaar, en heb nog maar één maal moeten blazen, ik bedoel, nog maar éénmaal tegengehouden geweest voor een alkoholkontrol (en éénmaal tegengehouden geweest toen ik mijn koffer mocht opendoen voor anti-diefstal-kontrol)

Ik zou terug ijveren naar de 0,8...misschien wel 1 promille, maarjah, hier zal ik niet veel medestanders bij vinden vrees ik.

Dronkoers 17 november 2007 08:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 3078064)
Zet ze overal, niemand rijdt te snel.
Ik vind hardrijders een pesterij, nah! :|

Dat is uw theorie denk ik.

Zet ze overal, en ge betaald maandelijks 1000 euro zeker

Esperanza 17 november 2007 08:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 3078054)
Is dit niet belachelijk voor woorden? Is snelheid en dat beetje alkohol in uw bloed dan de grootste oorzaak van ongevallen? Volgens hun studies inderdaad wel, maar volgens mij worden die gewoon gemanipuleerd om een reden te hebben om de zakken van de hardwerkende en kleinverdienende Vlaming volledig uit te schudden...

Sorry hoor, maar ik heb toch iets meer nodig dan jouw buikgevoel om te kunnen spreken van manipulatie.

Esperanza 17 november 2007 08:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 3078060)
Van mij mogen er aan ieder rood licht roodlichtkameras staan.

Van mij mogen er om de 100 m snelheidskameras staan (zolang maar duidelijk is hoeveel je er mag rijden; geen "vallen")

O,2 promille is nogal streng, ik vraag me af of er een wezenlijke bijdrage is tot de veiligheid.
Meer kontrole op de 0,5 lijkt me wel nodig.

2

Kay_ 17 november 2007 08:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 3078069)
Dat is uw theorie denk ik.

Zet ze overal, en ge betaald maandelijks 1000 euro zeker


Ik niet, en dan nog wat is nu 1000 euro per maand ;-)

Esperanza 17 november 2007 08:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 3078069)
Dat is uw theorie denk ik.

Zet ze overal, en ge betaald maandelijks 1000 euro zeker

Hou je aan de maximum snelheid en je betaalt nul komma nul.

Dronkoers 17 november 2007 08:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza (Bericht 3078070)
Sorry hoor, maar ik heb toch iets meer nodig dan jouw buikgevoel om te kunnen spreken van manipulatie.

Begrijpelijk, ik wacht ook tot iemand ermee naar buiten durft komen.

Dronkoers 17 november 2007 08:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza (Bericht 3078073)
Hou je aan de maximum snelheid en je betaalt nul komma nul.

Denk je? Wie gaat die flitspalen dan terugbetalen?

Esperanza 17 november 2007 08:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 3078074)
Begrijpelijk, ik wacht ook tot iemand ermee naar buiten durft komen.

Gezien je overtuigd bent van die manipulatie, waarom doe jij het dan niet? Waarom wachten op iemand anders?

Gargamel 17 november 2007 08:21

Flitspalen,gordel,allemaal mooi en wel.Maar velen van de gastjes die gaan vergaderen om een regering te vormen,dragen die nooit.Is dagelijks te zien,zelfs den Lorre die een duik gaat nemen in het keuninklijk bad niet.En schoonste van al,de politie staat erbij.Het voorbeeld komt van "hoger" nietwaar.:-P

Dronkoers 17 november 2007 08:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza (Bericht 3078077)
Gezien je overtuigd bent van die manipulatie, waarom doe jij het dan niet? Waarom wachten op iemand anders?

Ik zal het anders zeggen:

Waarom spreekt dit en dit experiment dan onze "professionele studies" tegen?

Dronkoers 17 november 2007 08:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel (Bericht 3078083)
Flitspalen,gordel,allemaal mooi en wel.Maar velen van de gastjes die gaan vergaderen om een regering te vormen,dragen die nooit.Is dagelijks te zien,zelfs den Lorre die een duik gaat nemen in het keuninklijk bad niet.En schoonste van al,de politie staat erbij.Het voorbeeld komt van "hoger" nietwaar.:-P

Die mogen dat dan ook eh, Elke belg gelijk voor de wet, maar de wet is niet voor elke belg ;-)

Zwartengeel 17 november 2007 08:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 3078060)
Van mij mogen er aan ieder rood licht roodlichtkameras staan.

Van mij mogen er om de 100 m snelheidskameras staan (zolang maar duidelijk is hoeveel je er mag rijden; geen "vallen")

O,2 promille is nogal streng, ik vraag me af of er een wezenlijke bijdrage is tot de veiligheid.
Meer kontrole op de 0,5 lijkt me wel nodig.
Ik rijd meer dan 30 jaar, en heb nog maar één maal moeten blazen, ik bedoel, nog maar éénmaal tegengehouden geweest voor een alkoholkontrol (en éénmaal tegengehouden geweest toen ik mijn koffer mocht opendoen voor anti-diefstal-kontrol)

In een land als Zweden is men nog een stuk strenger. Daar hanteert men zelfs een nultolerantie tegenover rijden onder invloed. Tegelijkertijd is Zweden één van de landen die het best scoren op het vlak van verkeersveiligheid.


Citaat:

Alcohol in het verkeer is de belangrijkste doodsoorzaak bij jonge Belgen


In België

In 2001 was alcohol betrokken in 4002 ongevallen met lichamelijke letsels, waarvan 870 met zwaargewonden. In totaal, veroorzaakten deze ongevallen 136 overlijdens, 950 zwaargewonden en 4826 lichtgewonden.
Volgens de studies speelt alcohol (vanaf 0,5°/00) een rol in 22% van de ongevallen met doden en zwaargewonden.

21% van de testen uitgevoerd na een weekendongeval waren positief, tegen 8,3% op weekdagen.

De federale regering verhoogt de inspanningen om het aantal doden op de weg met de helft te verminderen tegen het jaar 2010. Dit betekent dat wij van 1500 naar 750 doden moeten gaan. Dit is een objectief dat eveneens op E.U. niveau wordt nagestreefd.

In Europa

Op gebied van verkeersveiligheid werd België, tezamen met Griekenland, Portugal en Frankrijk met de vinger gewezen omwille van het aantal dodelijke ongevallen.

Bepaalde landen, zoals Zweden en Nederland, zijn in staat gebleken het aantal doden op hun wegen aanzienlijk te verminderen. Hun vooruitgang op het gebied van de verkeersveiligheid is het resultaat van een politieke wil. Daar waar de politiekers elke fataliteit hebben uitgesloten, daar waar men de verkeersveiligheid bovenaan zet in de rangschikking van nationale prioriteiten en daar naar handelt, zijn bemoedigende resultaten geboekt. Het is daarbij in eerste instantie de repressie die de statistieken heeft doen dalen.

Het keywoord in Zweden is : “de nul-visie” en vertrekt van het principe dat “elk verkeersslachtoffer is een slachtoffer te veel”. In dit land staat de verkeersveiligheid op hetzelfde niveau als de gezondheidszorg en het onderwijs. Voor hen is het onaanvaardbaar dat mensen hun leven op de weg verliezen.

Nog steeds in Zweden, worden jaarlijks meer dan 9 miljoen alcoholtesten gebruikt voor een bevolking van 9 miljoen inwoners.

In Nederland, werd het aantal doden met de helft verminderd. De drie prioriteiten daar zijn:
  1. een wegennetwerk en een kwaliteitsvolle infrastructuur aangepast aan de snelheidsbegrenzingen.
  2. Een onderwijs van de huidige én toekomstige deelnemers in het verkeer met een sterke sensibilisering van kinderen om de mentaliteit en derhalve de gedragingen te veranderen.
  3. Een sterke repressie met handhaving van de”nul tolerantie”.
Met het Verdrag van Maastricht is de verkeersveiligheid een Europese bevoegdheid geworden. De ministers van Transport van de Vijftien hebben als objectief gesteld om het aantal verkeersdoden vóór 2010 met de helft te verminderen.
http://www.sebaction.be/index.php?id=chiffres&L=1

Den Ardennees 17 november 2007 10:20

Sorry, maar 0.5 pro mille vind ik nog redelijk, 0.2 is niet meer redelijk, ik denk dat je dat al kan hebben van één pint. Nu kan je nog net twee pinten drinken en dat is goed.

Ook het feit dat er tegenwoordig OVERAL borden 70km/u opduiken is overdreven, soms staan ze zelfs op rechte stukken baan zonder huizen, alstublieft zeg.

We zijn in een soort opbod terechtgekomen dat eigenlijk weinig of niets oplevert en dat stoort me.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be