Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2007 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=178)
-   -   Uitbreiding van Brussel sleutel van deze formatie ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=98137)

Max van Dietschland 17 november 2007 14:20

Uitbreiding van Brussel sleutel van deze formatie ?

Na een grondige analyse van de politieke toestand vrees ik dat de geesten nog niet rijp zijn om door te duwen tot de Vlaamse onafhankelijkheid. Meer zelfs mijn grote vrees is dat als de Vlaamse onderhandelaars echt tot het uiterste gaan, dat er een dusdanige Belgische tegenreactie zal komen, dat alles zal uitdraaien op een STATUS QUO van de huidige zeer slechte en onwerkbare staatsstructuur. En daar zitten de Franstaligen juist op te wachten. Als volksnationalist zie ik de Vlamingen ook liever doorduwen tot het bittere eind, alleen de reacties op de straat, zijn niet gelijk aan deze op dit forum. Kijk maar eens op het forum van HLN, daar geniet rasechte volksverrader Verhofstadt, diegene die de huidige problemen liet verrotten juist tamelijk veel steun.

In plaats van alles of niets te spelen is er een andere mogelijkheid om met de Franstaligen een weliswaar kleinere maar zekerder stap te zetten richting beter bestuur en meer Vlaamse automomie.

Onderstaand voorstel is ondanks de ontegensprekelijke voordelen tov nu, verre van mijn eerste keus, maar het is misschien de voorzichtigste en zekerste stap.

Dit voorstel gaat uit van wat eigenlijk de sleutel is van deze formatie. De uitbreiding van het Brusselse gewest. De 6 faciliteitengemeenten waar Vlaanderen eigenlijk niets meer aan heeft gooien we buiten en laten we de opnemen in het Brusselse gewest. Dit zou een serieuze tegemoedkoming zijn aan de Franstaligen. Bijkomend voordeel is dat de Vlaamse regering dan niet meer die lastige burgemeesters moet benoemen, waardoor een tweede probleem is weggevallen. Echter dit zijn zeer serieuse toegevingen, dus daar moet er tegenover ook serieuse vis in de pan liggen.

In ruil voor de uitbreiding van Brussel:

- wordt BHV onverwijld gesplitst in het parlement met steun van alle Franstaligen
- moet er een verregaande staatshervorming komen in de richting van confederalisme met het oog op beter bestuur zowel in socio-economische dossiers, maar vooral de instellingen die moeten verbeterd worden
Dit betekend dat tal van zaken gewestelijke bevoegdheden worden, ook zaken ivm sociale zekerheid. Zodanig dat Vlaanderen en Wallonië voor een groot stuk zelf hun economie in handen kunnen nemen. Het federale niveau moet fors worden afgeslankt en beperkt zich tot een aantal kerntaken.
- Moeten er drastische maatregelen genomen worden om de verfransing in de rand rond het nieuwe Brusselse gewest tegen te gaan. We offeren 6 hopeloze gemeenten op, om de rest van de Brusselse rand te redden. Dit is het scenario. Er mogen geen Franstaligen lijsten opkomen, geen UF meer en de taalwetten moet zeer strikt worden nageleefd. Bovendien komen er extra belastingen voor niet Vlaamse personen in die rand. Bijvoorbeeld een belasting op aankoop van onroerend goed, waardoor de onroerende goederen goedkoper worden voor het eigen volk. De Franstaligen in de Rand die moeten zo gepushed worden om het nieuwe Brusselse gewest te wonen.
- Door de staatshervorming krijgt Brussel meer geld, net als Vlaanderen en Wallonië.

Voordelen voor de Vlaamse onderhandelaars:

- onverwijlde splitsing Brussel Halle Vilvoorde
- een grondige staatshervorming met meer bevoegdheden voor de gewesten, meer autonomie voor Vlaanderen
- beter bestuur op maat van de regio's
- Verfransing in de Rand wordt met drastische maatregelen tegengegaan, daar hebben we ook steun nodig van de Franstalige verantwoordelijken, die hun radicale anti-Vlaamse racisten in toom moeten houden

Voordelen voor de Franstalige onderhandelaars:

- uitbreiding van het Brusselse gewest
- benoeming van de radicale burgemeesters door het Brusselse gewest
- meer geld voor Brussel
- duidelijke omschrijving van de kerntaken van de nieuwe federale staat

Je merkt heel wat toegevingen. Maar als dit nieuwe systeem leidt tot beter bestuur, meer Vlaamse autonomie en dat de Vlamingen zich opnieuw thuisvoelen in de nieuwe Brusselse Rand, lijkt dit voorstel misschien wel de moeite waard.

largo_w 17 november 2007 14:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 3078709)
alleen de reacties op de straat, zijn niet gelijk aan deze op dit forum.

:cheer:
dat max dit hier moet komen vertellen is wel... raar!

Max van Dietschland 17 november 2007 14:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 3078714)
:cheer:
dat max dit hier moet komen vertellen is wel... raar!

U dacht wellicht dat ik wereldvreemd was en niet buitenkwam zekers :roll:.

largo_w 17 november 2007 14:24

Citaat:

De uitbreiding van het Brusselse gewest.

:magniet:
Ben ik tegen!

largo_w 17 november 2007 14:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 3078716)
U dacht wellicht dat ik wereldvreemd was en niet buitenkwam zekers :roll:.

Van alle vlaamsnationalisten dacht ik wel dat jij de meest wereldvreemde waart inderdaad :? ...

Max van Dietschland 17 november 2007 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 3078717)
:magniet:
Ben ik tegen!

Ik ook hoor, wees maar gerust. Toch zou dit eventueel een compromis kunnen zijn die heel wat problemen zou opheffen.

Moest ik kiezen tussen ofwel een staatshervorming in de richting van confederatie en 6 gemeenten opgeven ofwel huidige toestand met geen uitbreiding van Brussel. Ik zou het wel weten hoor.

Je kan ook de Walen met geweld gaan dwingen om toe te geven, maar er is onvoldoende steun bij de modale Vlaming.

largo_w 17 november 2007 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 3078734)
Ik ook hoor, wees maar gerust. Toch zou dit eventueel een compromis kunnen zijn die heel wat problemen zou opheffen.

Er zijn andere compromis die veel beter zijn... heb vertrouwen in die mensen daar aan die tafel...;-)
Citaat:

Moest ik kiezen tussen ofwel een staatshervorming in de richting van confederatie en 6 gemeenten opgeven ofwel huidige toestand met geen uitbreiding van Brussel. Ik zou het wel weten hoor.

Hehe ik dan wel weer niet... Geen uitbreiding en waar nodig nog een beetje reformeren is meer dan genoeg 8-)
Citaat:

Je kan ook de Walen met geweld gaan dwingen om toe te geven, maar er is onvoldoende steun bij de modale Vlaming.

Metternich en zijn clubje staan klaar voor u :lol:

Max van Dietschland 17 november 2007 14:32

Er moeten keuzes durven gemaakt worden en liever meer Vlaanderen dan het behoud van de huidige toestand, die zowel slecht is voor Vlaanderen als Wallonië.

Als dat 6 gemeenten kost, wel dan is dat maar zo. Ofwel moeten we ervoor vechten. Maar kiezen moeten we. Het heeft lang genoeg geduurd.

robert t 17 november 2007 14:33

Citaat:

Dit voorstel gaat uit van wat eigenlijk de sleutel is van deze formatie. De uitbreiding van het Brusselse gewest. De 6 faciliteitengemeenten waar Vlaanderen eigenlijk niets meer aan heeft gooien we buiten en laten we de opnemen in het Brusselse gewest. Dit zou een serieuze tegemoedkoming zijn aan de Franstaligen. Bijkomend voordeel is dat de Vlaamse regering dan niet meer die lastige burgemeesters moet benoemen, waardoor een tweede probleem is weggevallen. Echter dit zijn zeer serieuse toegevingen, dus daar moet er tegenover ook serieuse vis in de pan liggen.

Dat dit voorstel uitgerekend van een volksnationalist moet komen verbaast me. De faciliteitengemeenten behoren ontegensprekelijk tot het Vlaams Gewest. Daar kan geen gemarchandeer over bestaan. Punt.

Daimanta 17 november 2007 14:33

Geen uitbreiding van Brussel, laat de Walen nog maar even zweten. België houdt geen stand zonder regering, het is dus enkel een kwestie van wachten. We zullen wel zien wie de langste adem heeft.

Zwartengeel 17 november 2007 14:37

Uitbreiding van Brussel is enkel mogelijk in een onafhankelijke Vlaamse context en onder strikte voorwaarden. In een Belgische context is iedere territoriale toegeving aan Franstalig België uitgesloten, aangezien dit dan een precedent schept om de taal- en gewestgrenzen ook in de verdere toekomst blijvend in vraag te stellen.

Max van Dietschland 17 november 2007 14:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door robert t (Bericht 3078745)
Dat dit voorstel uitgerekend van een volksnationalist moet komen verbaast me. De faciliteitengemeenten behoren ontegensprekelijk tot het Vlaams Gewest. Daar kan geen gemarchandeer over bestaan. Punt.

Dit is niet mijn eerste keus, zeker niet. Maar om tot echte Vlaamse autonomie te komen, zullen de Walen toch ook wel een serieuze vis in de pan willen. Het is dat, status quo of revolutie.

Ik zou het laatste verkiezen maar de makke Vlamingen willen niet mee. :-(

Laten we een beetje realisme behouden aub.

Max van Dietschland 17 november 2007 14:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door robert t (Bericht 3078745)

We moeten ons afvragen dat we Vlaanderen eigenlijk nog is met die 6 gemeenten, welke meerwaarde leveren ze nog op en staan ze niet onze vrijheid in de weg. Het is voer om eens diep over na te denken.

Zwartengeel 17 november 2007 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 3078759)
Dit is niet mijn eerste keus, zeker niet. Maar om tot echte Vlaamse autonomie te komen, zullen de Walen toch ook wel een serieuze vis in de pan willen. Het is dat, status quo of revolutie.

Ik zou het laatste verkiezen maar de makke Vlamingen willen niet mee. :-(

Laten we een beetje realisme behouden aub.

En de 12 miljard Euro per jaar die ze nu al krijgen? Noem je dat dan geen serieuze vis soms?

Ovidius 17 november 2007 14:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta (Bericht 3078747)
Geen uitbreiding van Brussel, laat de Walen nog maar even zweten. België houdt geen stand zonder regering, het is dus enkel een kwestie van wachten. We zullen wel zien wie de langste adem heeft.

Volkomen mee eens, nuchter blijven, geen wanhoopsdaden om toch maar een regering ten alle prijzen te willen. Uitbreiding met Vlaamse gemeentes is en blijft uitgesloten.

Knuppel 17 november 2007 14:45

Ik las vanmorgen wat lezerscommentaren in De Standaard. Ook Bruno Yammine was van de partij. Zijn oplossing was, wat dacht je dan, een unitarie kieskring. Ik kan echt niet zeggen dat Bruno ook maar van iemand steun kreeg. Integendeel!

Cynicus 17 november 2007 14:46

Citaat:

Na een grondige analyse van de politieke toestand vrees ik dat de geesten nog niet rijp zijn om door te duwen tot de Vlaamse onafhankelijkheid. Meer zelfs mijn grote vrees is dat als de Vlaamse onderhandelaars echt tot het uiterste gaan, dat er een dusdanige Belgische tegenreactie zal komen, dat alles zal uitdraaien op een STATUS QUO van de huidige zeer slechte en onwerkbare staatsstructuur. En daar zitten de Franstaligen juist op te wachten. Als volksnationalist zie ik de Vlamingen ook liever doorduwen tot het bittere eind, alleen de reacties op de straat, zijn niet gelijk aan deze op dit forum. Kijk maar eens op het forum van HLN, daar geniet rasechte volksverrader Verhofstadt, diegene die de huidige problemen liet verrotten juist tamelijk veel steun.

In plaats van alles of niets te spelen is er een andere mogelijkheid om met de Franstaligen een weliswaar kleinere maar zekerder stap te zetten richting beter bestuur en meer Vlaamse automomie.

Onderstaand voorstel is ondanks de ontegensprekelijke voordelen tov nu, verre van mijn eerste keus, maar het is misschien de voorzichtigste en zekerste stap.

In ruil voor de uitbreiding van Brussel:

- wordt BHV onverwijld gesplitst in het parlement met steun van alle Franstaligen
- moet er een verregaande staatshervorming komen in de richting van confederalisme met het oog op beter bestuur zowel in socio-economische dossiers, maar vooral de instellingen die moeten verbeterd worden
Dit betekend dat tal van zaken gewestelijke bevoegdheden worden, ook zaken ivm sociale zekerheid. Zodanig dat Vlaanderen en Wallonië voor een groot stuk zelf hun economie in handen kunnen nemen. Het federale niveau moet fors worden afgeslankt en beperkt zich tot een aantal kerntaken.
- Moeten er drastische maatregelen genomen worden om de verfransing in de rand rond het nieuwe Brusselse gewest tegen te gaan. We offeren 6 hopeloze gemeenten op, om de rest van de Brusselse rand te redden. Dit is het scenario. Er mogen geen Franstaligen lijsten opkomen, geen UF meer en de taalwetten moet zeer strikt worden nageleefd. Bovendien komen er extra belastingen voor niet Vlaamse personen in die rand. Bijvoorbeeld een belasting op aankoop van onroerend goed, waardoor de onroerende goederen goedkoper worden voor het eigen volk. De Franstaligen in de Rand die moeten zo gepushed worden om het nieuwe Brusselse gewest te wonen.
- Door de staatshervorming krijgt Brussel meer geld, net als Vlaanderen en Wallonië.

Voordelen voor de Vlaamse onderhandelaars:

- onverwijlde splitsing Brussel Halle Vilvoorde
- een grondige staatshervorming met meer bevoegdheden voor de gewesten, meer autonomie voor Vlaanderen
- beter bestuur op maat van de regio's
- Verfransing in de Rand wordt met drastische maatregelen tegengegaan, daar hebben we ook steun nodig van de Franstalige verantwoordelijken, die hun radicale anti-Vlaamse racisten in toom moeten houden

Voordelen voor de Franstalige onderhandelaars:

- uitbreiding van het Brusselse gewest
- benoeming van de radicale burgemeesters door het Brusselse gewest
- meer geld voor Brussel
- duidelijke omschrijving van de kerntaken van de nieuwe federale staat

Je merkt heel wat toegevingen. Maar als dit nieuwe systeem leidt tot beter bestuur, meer Vlaamse autonomie en dat de Vlamingen zich opnieuw thuisvoelen in de nieuwe Brusselse Rand, lijkt dit voorstel misschien wel de moeite waard.

Uw voorstel zou een tussenstap kunnen zijn om dan uiteindelijk te komen tot een onafhankelijk Vlaanderen zonder (het met de de facto franstalige faciliteitengemeenten uitgebreide) Brussel. Brussel is toch maar een multiculturele etterbuil.

Een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel zou er in principe vlug kunnen komen en dan zou er in Vlaanderen tenminste werk kunnen worden gemaakt van een écht rechts beleid zonder dat er sprake is van een cordon sanitaire. Dan zou Vlaanderen opnieuw een relatief landelijk karakter krijgen. Negers en islamieten kunnen dan worden aangemoedigd zich in het multiculturele Brussel te gaan vestigen, zodat we dan terug een Vlaams Vlaanderen krijgen waar Vlamingen thuis zijn en waar Vlamingen baas zijn.

Max van Dietschland 17 november 2007 14:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta (Bericht 3078747)

Misschien, echter we hebben een machtige vijand die het volk elke dag tegen de Vlaamse zaak opzet. De regimepers. Ik vrees dat de meerderheid des Vlaamses volk zich gaat keren tegen de Vlaamse zaak als er niet snel een regering gevormd wordt.

Het volk laat zich makkelijker beinvloeden door de media als u denkt.

Dit zou kunnen leiden tot een groot status quo, waar niemand beter van wordt.

Laat dit duidelijk zijn, grondgebied opgeven is zeker mijn voorkeur niet. Maar het zou misschien wel de enige oplossing kunnen zijn voor een vrijer Vlaanderen.

Max van Dietschland 17 november 2007 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 3078743)
Er zijn andere compromis die veel beter zijn...

Deze compromis zullen misschien onvoldoende staatshervorming opleveren. Ik wil echt een zeer diepgaande staatshervorming als we nog in België blijven.

Max van Dietschland 17 november 2007 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus (Bericht 3078780)
Uw voorstel zou een tussenstap kunnen zijn om dan uiteindelijk te komen tot een onafhankelijk Vlaanderen zonder (het met de de facto franstalige faciliteitengemeenten uitgebreide) Brussel. Brussel is toch maar een multiculturele etterbuil.

Een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel zou er in principe vlug kunnen komen en dan zou er in Vlaanderen tenminste werk kunnen worden gemaakt van een écht rechts beleid zonder dat er sprake is van een cordon sanitaire. Dan zou Vlaanderen opnieuw een relatief landelijk karakter krijgen. Negers en islamieten kunnen dan worden aangemoedigd zich in het multiculturele Brussel te gaan vestigen, zodat we dan terug een Vlaams Vlaanderen krijgen waar Vlamingen thuis zijn en waar Vlamingen baas zijn.

Uw voorstel lijkt ook wel oke, behalve dan het rechtse op economisch vlak.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be