Max van Dietschland |
17 november 2007 14:20 |
Uitbreiding van Brussel sleutel van deze formatie ?
Na een grondige analyse van de politieke toestand vrees ik dat de geesten nog niet rijp zijn om door te duwen tot de Vlaamse onafhankelijkheid. Meer zelfs mijn grote vrees is dat als de Vlaamse onderhandelaars echt tot het uiterste gaan, dat er een dusdanige Belgische tegenreactie zal komen, dat alles zal uitdraaien op een STATUS QUO van de huidige zeer slechte en onwerkbare staatsstructuur. En daar zitten de Franstaligen juist op te wachten. Als volksnationalist zie ik de Vlamingen ook liever doorduwen tot het bittere eind, alleen de reacties op de straat, zijn niet gelijk aan deze op dit forum. Kijk maar eens op het forum van HLN, daar geniet rasechte volksverrader Verhofstadt, diegene die de huidige problemen liet verrotten juist tamelijk veel steun.
In plaats van alles of niets te spelen is er een andere mogelijkheid om met de Franstaligen een weliswaar kleinere maar zekerder stap te zetten richting beter bestuur en meer Vlaamse automomie.
Onderstaand voorstel is ondanks de ontegensprekelijke voordelen tov nu, verre van mijn eerste keus, maar het is misschien de voorzichtigste en zekerste stap.
Dit voorstel gaat uit van wat eigenlijk de sleutel is van deze formatie. De uitbreiding van het Brusselse gewest. De 6 faciliteitengemeenten waar Vlaanderen eigenlijk niets meer aan heeft gooien we buiten en laten we de opnemen in het Brusselse gewest. Dit zou een serieuze tegemoedkoming zijn aan de Franstaligen. Bijkomend voordeel is dat de Vlaamse regering dan niet meer die lastige burgemeesters moet benoemen, waardoor een tweede probleem is weggevallen. Echter dit zijn zeer serieuse toegevingen, dus daar moet er tegenover ook serieuse vis in de pan liggen.
In ruil voor de uitbreiding van Brussel:
- wordt BHV onverwijld gesplitst in het parlement met steun van alle Franstaligen
- moet er een verregaande staatshervorming komen in de richting van confederalisme met het oog op beter bestuur zowel in socio-economische dossiers, maar vooral de instellingen die moeten verbeterd worden
Dit betekend dat tal van zaken gewestelijke bevoegdheden worden, ook zaken ivm sociale zekerheid. Zodanig dat Vlaanderen en Wallonië voor een groot stuk zelf hun economie in handen kunnen nemen. Het federale niveau moet fors worden afgeslankt en beperkt zich tot een aantal kerntaken.
- Moeten er drastische maatregelen genomen worden om de verfransing in de rand rond het nieuwe Brusselse gewest tegen te gaan. We offeren 6 hopeloze gemeenten op, om de rest van de Brusselse rand te redden. Dit is het scenario. Er mogen geen Franstaligen lijsten opkomen, geen UF meer en de taalwetten moet zeer strikt worden nageleefd. Bovendien komen er extra belastingen voor niet Vlaamse personen in die rand. Bijvoorbeeld een belasting op aankoop van onroerend goed, waardoor de onroerende goederen goedkoper worden voor het eigen volk. De Franstaligen in de Rand die moeten zo gepushed worden om het nieuwe Brusselse gewest te wonen.
- Door de staatshervorming krijgt Brussel meer geld, net als Vlaanderen en Wallonië.
Voordelen voor de Vlaamse onderhandelaars:
- onverwijlde splitsing Brussel Halle Vilvoorde
- een grondige staatshervorming met meer bevoegdheden voor de gewesten, meer autonomie voor Vlaanderen
- beter bestuur op maat van de regio's
- Verfransing in de Rand wordt met drastische maatregelen tegengegaan, daar hebben we ook steun nodig van de Franstalige verantwoordelijken, die hun radicale anti-Vlaamse racisten in toom moeten houden
Voordelen voor de Franstalige onderhandelaars:
- uitbreiding van het Brusselse gewest
- benoeming van de radicale burgemeesters door het Brusselse gewest
- meer geld voor Brussel
- duidelijke omschrijving van de kerntaken van de nieuwe federale staat
Je merkt heel wat toegevingen. Maar als dit nieuwe systeem leidt tot beter bestuur, meer Vlaamse autonomie en dat de Vlamingen zich opnieuw thuisvoelen in de nieuwe Brusselse Rand, lijkt dit voorstel misschien wel de moeite waard.
|