![]() |
Metropoolgebied Kortrijk-Rijsel-Doornik
De organisatie bestaat uit 5 intercommunales:
1. Lille Métropole Communauté Urbaine (LMCU) 2. Intercommunale IDETA – Doornik 3. Intercommunale IEG – Moeskroen 4. Intercommunale wvi-Brugge (voor de arrondissementen Ieper en Roeselare) 5. Intercommunale Leiedal – Kortrijk (voor het arrondissement Kortrijk) Oorsprong: In november 2004 stelde de toenmalige Franse premier Jean-Pierre Raffarin voor aan de federale en deelstaatregeringen van België om een bi-nationale werkgroep van parlementsleden op te richten die zich zou buigen over de ontwikkeling van de grensoverschrijdende samenwerking tussen Frankrijk en België, meer in het bijzonder in het metropoolgebied Kortrijk-Rijsel-Doornik. Een jaar later is die werkgroep in het leven geroepen, bestaande uit zes Franse en zes Belgische (drie Nederlandstalige en drie Franstalige) parlementsleden. Die Nederlandstalige leden waren Stefaan De Clerck (CD&V, Vlaams parlementslid), tevens Belgisch delegatieleider, Gilbert Bossuyt (SP.A, Vlaams parlementslid) en Sabien Lahaye-Battheu (VLD, Volksvertegenwoordiger). Op 19 maart 2007 stelde de werkgroep zijn eindverslag voor. Resultaat: De werkgroep heeft, op basis van een brede consultatie bij betrokkenen op het terrein, ruim 200 voorstellen op papier gezet om bestaande problemen of knelpunten aan te pakken, verdeeld over 7 thema’s en te groeperen in 4 grote soorten van voorstellen: * Meer en betere informatie verstrekken * Zorgen voor overleg en coördinatie * De juridische en administratieve instrumenten op elkaar afstemmen * Innoveren en experimenteren Het is nu aan de verschillende overheden om werk te maken van die voorstellen en aanbevelingen. Daarnaast heeft de werkgroep ook een voorstel van beheersstructuur voor het metropoolgebied uitgewerkt, die de basis vormde voor de werkzaamheden van de Oprichtingsraad voor het Eurodistrict. http://www.west-vlaanderen.be/jahia_...edkortrijk.doc -------------------------------------------------------------- ==> Eurodistrict Tendens tot integratie, samenbrengen Niet echt hetzelfde als nieuwe barrières creëren. Wars van romantisch nationalisme |
![]() |
De manier waarop deze metropool zichzelf voorstelt
http://www.grootstad.org/ * Lille-Roubaix heeft ongeveer 1 miljoen inwoners * Kortijk heeft er een kleine 100.000 * Doornik nog wat minder dan Kortrijk ![]() Hierboven: de intercommunales van de metropool. Intercommunales zijn belangrijk ivm infrastructuur. |
Wat wil je nu eigenlijk duidelijk maken?
|
Citaat:
|
Is wel interessante info en doet mij aan het volgende denken:
Men zegt wel eens: er komen meer Fransen in Kortrijk werken dan WL maar... er zijn ook veel meer hé 1 miljoen Fransen tegenover kleine 100.000 WL |
Citaat:
|
Citaat:
Hoe hoog is de werkloosheid in de streek van Doornik? Iemand een idee? |
Zou jij als werkloze regent aardrijkskunde-biologie bijvoorbeeld in een fabriek in Oostrozebeke gaan werken waar je hele dagen levende kippen naar de slachtbank moet leiden?
Het is niet zo dat voor elke werkloze uit Henegouwen een +/- passende job te vinden is in Zuid-West-Vlaanderen. Bovendien, als hij tegen zijn gedacht komt is de baas er ook niets mee. En... de werkloze heeft zeker een behoorlijke auto nodig om elke dag een kleine 100 km af te malen. Op het openbaar vervoer hoeft hij niet te rekenen. Zoveel met bus of trein minimaal in Moeskroen overstappen en van daaruit heel slechte aansluitingen op trein en De Lijn naar de rest van Vlaanderen. |
Citaat:
En waarom zou die regent, als hij immers al een hele tijd thuiszit, (want we moeten nu ook niet beginnen zemelen over iemand die twee weken thuis zit hé) niet in een slachterij in Oostrozebeke willen werken ipv aan de dop te zitten en te leven op kosten van de gemeenschap, met mogelijkheid van intussen te zoeken naar een alternatief dat nauwer aansluit bij zijn diploma-mogelijkheden? Hou jij hier nu een pleidooi voor werk naar diploma en anders moet de gemeenschap de kosten maar dragen? Ja, dúh! |
Citaat:
Als dat al één van je argumenten moet zijn om een standpunt kracht bij te zetten, dan vrees ik dat je queeste stilaan teveel van je aan het vragen is.;-) |
Citaat:
Dat is hier al tientallen keer uitgelegd, maar evenveel keer laat men dat (moedwillig) achterwege. Met wat hij meer verdient, kan hij elke maand zijn auto afbetalen. En zoek maar eens ander werk als je elke dag doodmoe thuiskomt van je hondenjob en ook nog eens 2 uur onderweg bent. Want... het zullen waarschijnlijk wel niet de leukste jobs zijn die overblijven voor de "buitenlanders" |
Citaat:
Citaat:
Ze wonen ook korter bij Kortrijk. En ze doen er nog financieel voordeel mee ook. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Hier gaat dus de illusie alsof Vlaanderen Brussel nodig heeft aan diggelen.:twisted:
|
Citaat:
Brussel laten vallen zou enorm dom zijn. |
Straatrue,
Als regent heb ik van mijn Haspengouwse boerengat dagelijks gependeld naar het Brusselse, zelfs naar Halle... Werk in eigen streek is een luxe, geen verworven recht. Het pendelen beu? Verhuizen! |
Citaat:
Wie bus of trein kan nemen kan veel besparen tegenwoordig. De 0,15 cent per km dekt de kosten bijlange niet meer voor de auto. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:16. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be