Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Metropoolgebied Kortrijk-Rijsel-Doornik (https://forum.politics.be/showthread.php?t=99370)

Nr.10 14 december 2007 07:20

Metropoolgebied Kortrijk-Rijsel-Doornik
 
De organisatie bestaat uit 5 intercommunales:
1. Lille Métropole Communauté Urbaine (LMCU)
2. Intercommunale IDETA – Doornik
3. Intercommunale IEG – Moeskroen
4. Intercommunale wvi-Brugge (voor de arrondissementen Ieper en Roeselare)
5. Intercommunale Leiedal – Kortrijk (voor het arrondissement Kortrijk)

Oorsprong:
In november 2004 stelde de toenmalige Franse premier Jean-Pierre Raffarin voor aan de federale en deelstaatregeringen van België om een bi-nationale werkgroep van parlementsleden op te richten die zich zou buigen over de ontwikkeling van de grensoverschrijdende samenwerking tussen Frankrijk en België, meer in het bijzonder in het metropoolgebied Kortrijk-Rijsel-Doornik. Een jaar later is die werkgroep in het leven geroepen, bestaande uit zes Franse en zes Belgische (drie Nederlandstalige en drie Franstalige) parlementsleden. Die Nederlandstalige leden waren Stefaan De Clerck (CD&V, Vlaams parlementslid), tevens Belgisch delegatieleider, Gilbert Bossuyt (SP.A, Vlaams parlementslid) en Sabien Lahaye-Battheu (VLD, Volksvertegenwoordiger). Op 19 maart 2007 stelde de werkgroep zijn eindverslag voor.

Resultaat:
De werkgroep heeft, op basis van een brede consultatie bij betrokkenen op het terrein, ruim 200 voorstellen op papier gezet om bestaande problemen of knelpunten aan te pakken, verdeeld over 7 thema’s en te groeperen in 4 grote soorten van voorstellen:
* Meer en betere informatie verstrekken
* Zorgen voor overleg en coördinatie
* De juridische en administratieve instrumenten op elkaar afstemmen
* Innoveren en experimenteren
Het is nu aan de verschillende overheden om werk te maken van die voorstellen en aanbevelingen.
Daarnaast heeft de werkgroep ook een voorstel van beheersstructuur voor het metropoolgebied uitgewerkt, die de basis vormde voor de werkzaamheden van de Oprichtingsraad voor het Eurodistrict.

http://www.west-vlaanderen.be/jahia_...edkortrijk.doc
--------------------------------------------------------------
==> Eurodistrict
Tendens tot integratie, samenbrengen
Niet echt hetzelfde als nieuwe barrières creëren.
Wars van romantisch nationalisme

Nr.10 14 december 2007 07:53


Nr.10 15 december 2007 00:39

De manier waarop deze metropool zichzelf voorstelt

http://www.grootstad.org/

* Lille-Roubaix heeft ongeveer 1 miljoen inwoners
* Kortijk heeft er een kleine 100.000
* Doornik nog wat minder dan Kortrijk



Hierboven: de intercommunales van de metropool.
Intercommunales zijn belangrijk ivm infrastructuur.

Kazan 15 december 2007 13:31

Wat wil je nu eigenlijk duidelijk maken?

Jan van den Berghe 15 december 2007 13:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kazan (Bericht 3148347)
Wat wil je nu eigenlijk duidelijk maken?

Geen idee, maar als het om een of andere belgicistische motieven zou zijn, is het wel een slag in het water: dit bewijst gewoon dat men over de grenzen op basis van vrijwilligheid kan samenwerken. Een dwingende en oplegde staatsstructuur als België hoeft niet. Daar waar nodig is, kunnen Vlamingen en Walen dan op basis van vrijwilligheid met elkaar akkoorden sluiten en samenwerken. Waar beide vinden dat ze het zelf beter doen, gaat ieder zijn eigen gang.

straatrue 15 december 2007 13:45

Is wel interessante info en doet mij aan het volgende denken:

Men zegt wel eens: er komen meer Fransen in Kortrijk werken dan WL

maar... er zijn ook veel meer hé

1 miljoen Fransen tegenover kleine 100.000 WL

Jan van den Berghe 15 december 2007 13:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 3148385)
Is wel interessante info en doet mij aan het volgende denken:

Men zegt wel eens: er komen meer Fransen in Kortrijk werken dan WL

maar... er zijn ook veel meer hé

1 miljoen Fransen tegenover kleine 100.000 WL

En?

Nierika 15 december 2007 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 3148385)
Is wel interessante info en doet mij aan het volgende denken:

Men zegt wel eens: er komen meer Fransen in Kortrijk werken dan WL

maar... er zijn ook veel meer hé

1 miljoen Fransen tegenover kleine 100.000 WL

Als er geen enkele werkloze in de streek van Doornik rondloopt zou je inderdaad gelijk kunnen hebben.
Hoe hoog is de werkloosheid in de streek van Doornik? Iemand een idee?

straatrue 15 december 2007 16:02

Zou jij als werkloze regent aardrijkskunde-biologie bijvoorbeeld in een fabriek in Oostrozebeke gaan werken waar je hele dagen levende kippen naar de slachtbank moet leiden?

Het is niet zo dat voor elke werkloze uit Henegouwen een +/- passende job te vinden is in Zuid-West-Vlaanderen.

Bovendien, als hij tegen zijn gedacht komt is de baas er ook niets mee.

En... de werkloze heeft zeker een behoorlijke auto nodig om elke dag een kleine 100 km af te malen. Op het openbaar vervoer hoeft hij niet te rekenen. Zoveel met bus of trein minimaal in Moeskroen overstappen en van daaruit heel slechte aansluitingen op trein en De Lijn naar de rest van Vlaanderen.

Nierika 15 december 2007 16:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 3148645)
Zou jij als werkloze regent aardrijkskunde-biologie bijvoorbeeld in een fabriek in Oostrozebeke gaan werken waar je hele dagen levende kippen naar de slachtbank moet leiden?

Het is niet zo dat voor elke werkloze uit Henegouwen een +/- passende job te vinden is in Zuid-West-Vlaanderen.

Bovendien, als hij tegen zijn gedacht komt is de baas er ook niets mee.

En... de werkloze heeft zeker een behoorlijke auto nodig om elke dag een kleine 100 km af te malen. Op het openbaar vervoer hoeft hij niet te rekenen. Zoveel met bus of trein minimaal in Moeskroen overstappen en van daaruit heel slechte aansluitingen op trein en De Lijn naar de rest van Vlaanderen.

Als die Fransen, heel dikwijls van allochtone afkomst tot zelfs van Valenciennes kunnen afkomen met een auto, waarom zou een werkloze regent aardrijkskunde-biologie dat dan niet kunnen?

En waarom zou die regent, als hij immers al een hele tijd thuiszit, (want we moeten nu ook niet beginnen zemelen over iemand die twee weken thuis zit hé) niet in een slachterij in Oostrozebeke willen werken ipv aan de dop te zitten en te leven op kosten van de gemeenschap, met mogelijkheid van intussen te zoeken naar een alternatief dat nauwer aansluit bij zijn diploma-mogelijkheden?


Hou jij hier nu een pleidooi voor werk naar diploma en anders moet de gemeenschap de kosten maar dragen?

Ja, dúh!

Nierika 15 december 2007 16:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 3148645)
Bovendien, als hij tegen zijn gedacht komt is de baas er ook niets mee.

Serieus straatrue, er zijn duizenden leraren, waarvan mogelijk een hoop regenten aardrijkskunde-biologie, die om de meest uiteenlopende redenen tegen hun zin gaan werken.

Als dat al één van je argumenten moet zijn om een standpunt kracht bij te zetten, dan vrees ik dat je queeste stilaan teveel van je aan het vragen is.;-)

straatrue 15 december 2007 16:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nierika (Bericht 3148687)
En waarom zou die regent, als hij immers al een hele tijd thuiszit, (want we moeten nu ook niet beginnen zemelen over iemand die twee weken thuis zit hé) niet in een slachterij in Oostrozebeke willen werken ipv aan de dop te zitten en te leven op kosten van de gemeenschap, met mogelijkheid van intussen te zoeken naar een alternatief dat nauwer aansluit bij zijn diploma-mogelijkheden?

Die gast uit Valenciennes (en zijn er veel zulke?) verdient een heel pak meer dan de Belg die in Oostrozebeke gaat werken.
Dat is hier al tientallen keer uitgelegd, maar evenveel keer laat men dat (moedwillig) achterwege.
Met wat hij meer verdient, kan hij elke maand zijn auto afbetalen.

En zoek maar eens ander werk als je elke dag doodmoe thuiskomt van je hondenjob en ook nog eens 2 uur onderweg bent.
Want... het zullen waarschijnlijk wel niet de leukste jobs zijn die overblijven voor de "buitenlanders"

Nr.10 16 december 2007 23:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 3148385)
Is wel interessante info en doet mij aan het volgende denken:

Men zegt wel eens: er komen meer Fransen in Kortrijk werken dan WL

maar... er zijn ook veel meer hé

1 miljoen Fransen tegenover kleine 100.000 WL

Citaat:

Tussen België en Frankrijk geldt een aparte fiscale regeling.
Wie in een straal van 20 kilometer van de grens woont en werkt
aan de andere kant van de grens valt onder het grensarbeidersstatuut.
Een grensarbeider betaalt zijn sociale zekerheid in het land waar hij werkt,
maar zijn belastingen betaalt hij in het land waar hij woont.

Voor de Franse grensarbeiders is dit een gigantisch voordeel.
Ten eerste liggen de netto-lonen in België een stuk hoger.
Ten tweede zijn de sociale zekerheidsbijdragen in België heel wat lager dan die in Frankrijk.
En ten derde zijn de belastingen in Frankrijk een stuk lager.

http://forum.politics.be/showpost.ph...23&postcount=2
Ze zijn niet alleen met veel meer.
Ze wonen ook korter bij Kortrijk.
En ze doen er nog financieel voordeel mee ook.

straatrue 16 december 2007 23:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 3151718)
Ze zijn niet alleen met veel meer.
Ze wonen ook korter bij Kortrijk.
En ze doen er financieel voordeel mee.

En toch zullen we dat hier nog 11en30 keer moeten herhalen.

Jaani_Dushman 16 december 2007 23:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 3145577)
Metropoolgebied Kortrijk-Rijsel-Doornik

Rijsel wordt in onze toekomstige Grootunie der Vlaamse Sovjetrepublieken dan ook de hoofdplaats van Sovjetrepubliek Zuid-West. ;-)

giserke 17 december 2007 00:43

Hier gaat dus de illusie alsof Vlaanderen Brussel nodig heeft aan diggelen.:twisted:

straatrue 17 december 2007 08:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 3151873)
Hier gaat dus de illusie alsof Vlaanderen Brussel nodig heeft aan diggelen.:twisted:

Karel Vinck in De TIJD vandaag:

Brussel laten vallen zou enorm dom zijn.

Another Jack 17 december 2007 09:10

Straatrue,

Als regent heb ik van mijn Haspengouwse boerengat dagelijks gependeld naar het Brusselse, zelfs naar Halle...
Werk in eigen streek is een luxe, geen verworven recht.
Het pendelen beu? Verhuizen!

straatrue 17 december 2007 09:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 3152172)
Straatrue,

Als regent heb ik van mijn Haspengouwse boerengat dagelijks gependeld naar het Brusselse, zelfs naar Halle...
Werk in eigen streek is een luxe, geen verworven recht.
Het pendelen beu? Verhuizen!

Wie een kl**tejob heeft en ver moet pendelen met eigen vervoer houdt op het einde van de maand niet veel meer over.

Wie bus of trein kan nemen kan veel besparen tegenwoordig.
De 0,15 cent per km dekt de kosten bijlange niet meer voor de auto.

Den Bal 17 december 2007 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 3152172)
Straatrue,

Als regent heb ik van mijn Haspengouwse boerengat dagelijks gependeld naar het Brusselse, zelfs naar Halle...
Werk in eigen streek is een luxe, geen verworven recht.
Het pendelen beu? Verhuizen!

Deze stelling volg ik toch niet hoor. Met de technische mogelijkheden die er vandaag bestaan kan er heel wat opgelost worden. Natuurlijk moet de werkgever in dit verhaal meegaan. Waarom moet iemand die bvb in Antwerpen woont alle dagen pendelen naar Melle om een kantoorfunctie uit te oefenen terwijl zijn bedrijf op amper 5 km van zijn woonplaats gebouwen heeft met kantoorruimte (waar hij vroeger diezelfde functie decentraal kon uitoefenen). Waarom moeten mensen in een bedrijf overgeplaatst worden terwijl zijn standplaats blijft bestaan gewoon om centraal te kunnen werken? Om die persoon ongeveer 80.000 bef/jaar aan brandstof uit zijn portemonnee te kloppen (want openbaar vervoer is niet mogelijk)? Veranderen van werk? Gemakkelijk als je rond de 50 jaar (of ouder) bent.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be