![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 33.848
|
![]() De organisatie bestaat uit 5 intercommunales:
1. Lille Métropole Communauté Urbaine (LMCU) 2. Intercommunale IDETA – Doornik 3. Intercommunale IEG – Moeskroen 4. Intercommunale wvi-Brugge (voor de arrondissementen Ieper en Roeselare) 5. Intercommunale Leiedal – Kortrijk (voor het arrondissement Kortrijk) Oorsprong: In november 2004 stelde de toenmalige Franse premier Jean-Pierre Raffarin voor aan de federale en deelstaatregeringen van België om een bi-nationale werkgroep van parlementsleden op te richten die zich zou buigen over de ontwikkeling van de grensoverschrijdende samenwerking tussen Frankrijk en België, meer in het bijzonder in het metropoolgebied Kortrijk-Rijsel-Doornik. Een jaar later is die werkgroep in het leven geroepen, bestaande uit zes Franse en zes Belgische (drie Nederlandstalige en drie Franstalige) parlementsleden. Die Nederlandstalige leden waren Stefaan De Clerck (CD&V, Vlaams parlementslid), tevens Belgisch delegatieleider, Gilbert Bossuyt (SP.A, Vlaams parlementslid) en Sabien Lahaye-Battheu (VLD, Volksvertegenwoordiger). Op 19 maart 2007 stelde de werkgroep zijn eindverslag voor. Resultaat: De werkgroep heeft, op basis van een brede consultatie bij betrokkenen op het terrein, ruim 200 voorstellen op papier gezet om bestaande problemen of knelpunten aan te pakken, verdeeld over 7 thema’s en te groeperen in 4 grote soorten van voorstellen: * Meer en betere informatie verstrekken * Zorgen voor overleg en coördinatie * De juridische en administratieve instrumenten op elkaar afstemmen * Innoveren en experimenteren Het is nu aan de verschillende overheden om werk te maken van die voorstellen en aanbevelingen. Daarnaast heeft de werkgroep ook een voorstel van beheersstructuur voor het metropoolgebied uitgewerkt, die de basis vormde voor de werkzaamheden van de Oprichtingsraad voor het Eurodistrict. http://www.west-vlaanderen.be/jahia_...edkortrijk.doc -------------------------------------------------------------- ==> Eurodistrict Tendens tot integratie, samenbrengen Niet echt hetzelfde als nieuwe barrières creëren. Wars van romantisch nationalisme
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine) Laatst gewijzigd door Nr.10 : 14 december 2007 om 07:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 33.848
|
![]() ![]()
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 33.848
|
![]() De manier waarop deze metropool zichzelf voorstelt
http://www.grootstad.org/ * Lille-Roubaix heeft ongeveer 1 miljoen inwoners * Kortijk heeft er een kleine 100.000 * Doornik nog wat minder dan Kortrijk ![]() Hierboven: de intercommunales van de metropool. Intercommunales zijn belangrijk ivm infrastructuur.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
Geregistreerd: 16 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.730
|
![]() Wat wil je nu eigenlijk duidelijk maken?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Geen idee, maar als het om een of andere belgicistische motieven zou zijn, is het wel een slag in het water: dit bewijst gewoon dat men over de grenzen op basis van vrijwilligheid kan samenwerken. Een dwingende en oplegde staatsstructuur als België hoeft niet. Daar waar nodig is, kunnen Vlamingen en Walen dan op basis van vrijwilligheid met elkaar akkoorden sluiten en samenwerken. Waar beide vinden dat ze het zelf beter doen, gaat ieder zijn eigen gang.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister-President
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
|
![]() Is wel interessante info en doet mij aan het volgende denken:
Men zegt wel eens: er komen meer Fransen in Kortrijk werken dan WL maar... er zijn ook veel meer hé 1 miljoen Fransen tegenover kleine 100.000 WL |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 3 oktober 2005
Berichten: 7.823
|
![]() Citaat:
Hoe hoog is de werkloosheid in de streek van Doornik? Iemand een idee?
__________________
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
|
![]() Zou jij als werkloze regent aardrijkskunde-biologie bijvoorbeeld in een fabriek in Oostrozebeke gaan werken waar je hele dagen levende kippen naar de slachtbank moet leiden?
Het is niet zo dat voor elke werkloze uit Henegouwen een +/- passende job te vinden is in Zuid-West-Vlaanderen. Bovendien, als hij tegen zijn gedacht komt is de baas er ook niets mee. En... de werkloze heeft zeker een behoorlijke auto nodig om elke dag een kleine 100 km af te malen. Op het openbaar vervoer hoeft hij niet te rekenen. Zoveel met bus of trein minimaal in Moeskroen overstappen en van daaruit heel slechte aansluitingen op trein en De Lijn naar de rest van Vlaanderen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 3 oktober 2005
Berichten: 7.823
|
![]() Citaat:
En waarom zou die regent, als hij immers al een hele tijd thuiszit, (want we moeten nu ook niet beginnen zemelen over iemand die twee weken thuis zit hé) niet in een slachterij in Oostrozebeke willen werken ipv aan de dop te zitten en te leven op kosten van de gemeenschap, met mogelijkheid van intussen te zoeken naar een alternatief dat nauwer aansluit bij zijn diploma-mogelijkheden? Hou jij hier nu een pleidooi voor werk naar diploma en anders moet de gemeenschap de kosten maar dragen? Ja, dúh!
__________________
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 3 oktober 2005
Berichten: 7.823
|
![]() Citaat:
Als dat al één van je argumenten moet zijn om een standpunt kracht bij te zetten, dan vrees ik dat je queeste stilaan teveel van je aan het vragen is. ![]()
__________________
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister-President
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
|
![]() Citaat:
Dat is hier al tientallen keer uitgelegd, maar evenveel keer laat men dat (moedwillig) achterwege. Met wat hij meer verdient, kan hij elke maand zijn auto afbetalen. En zoek maar eens ander werk als je elke dag doodmoe thuiskomt van je hondenjob en ook nog eens 2 uur onderweg bent. Want... het zullen waarschijnlijk wel niet de leukste jobs zijn die overblijven voor de "buitenlanders" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 33.848
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ze wonen ook korter bij Kortrijk. En ze doen er nog financieel voordeel mee ook.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine) Laatst gewijzigd door Nr.10 : 16 december 2007 om 23:50. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister-President
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
|
![]() Rijsel wordt in onze toekomstige Grootunie der Vlaamse Sovjetrepublieken dan ook de hoofdplaats van Sovjetrepubliek Zuid-West.
![]()
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
|
![]() Hier gaat dus de illusie alsof Vlaanderen Brussel nodig heeft aan diggelen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister-President
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
|
![]() Straatrue,
Als regent heb ik van mijn Haspengouwse boerengat dagelijks gependeld naar het Brusselse, zelfs naar Halle... Werk in eigen streek is een luxe, geen verworven recht. Het pendelen beu? Verhuizen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister-President
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
|
![]() Citaat:
Wie bus of trein kan nemen kan veel besparen tegenwoordig. De 0,15 cent per km dekt de kosten bijlange niet meer voor de auto. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Gouverneur
Geregistreerd: 31 december 2004
Berichten: 1.130
|
![]() Deze stelling volg ik toch niet hoor. Met de technische mogelijkheden die er vandaag bestaan kan er heel wat opgelost worden. Natuurlijk moet de werkgever in dit verhaal meegaan. Waarom moet iemand die bvb in Antwerpen woont alle dagen pendelen naar Melle om een kantoorfunctie uit te oefenen terwijl zijn bedrijf op amper 5 km van zijn woonplaats gebouwen heeft met kantoorruimte (waar hij vroeger diezelfde functie decentraal kon uitoefenen). Waarom moeten mensen in een bedrijf overgeplaatst worden terwijl zijn standplaats blijft bestaan gewoon om centraal te kunnen werken? Om die persoon ongeveer 80.000 bef/jaar aan brandstof uit zijn portemonnee te kloppen (want openbaar vervoer is niet mogelijk)? Veranderen van werk? Gemakkelijk als je rond de 50 jaar (of ouder) bent.
Laatst gewijzigd door Den Bal : 17 december 2007 om 09:35. |
![]() |
![]() |