![]() |
Laat Wallonië het Belgische taalracisme achter zich?
Ik was het voorbije weekend op een kerstmarkt in een Waals taalgrensstadje. Het was werkelijk opvallend hoe de sfeer veranderd is. Van zodra je de taalgrens oversteekt hangen er her en der Belgische vlaggen aan de huizen (tot een meter ervoor hangt er werkelijk niets), maar die hebben daar blijkbaar een heel andere betekenis dan in St-Lambrechts-Woluwe of Ukkel. In het centrum van het stadje werd ik heel regelmatig aangesproken door mensen die hoorden dat ik met mijn kinderen Nederlands sprak, en ze spraken me aan ... in het Nederlands. Niet over politiek, maar over gewone zaken: het weer, de kinderen, de kerstmarkt etc. Ze deden werkelijk hun best om aan te tonen dat ze me in het Nederlands wilden aanspreken en velen konden het nog ook. Dat was een jaar geleden nog wel anders. Het leek wel alsof ze iets wilden goedmaken. Alles bij elkaar een zeer aangename ervaring.
Deze evolutie is imho een rechtstreeks gevolg van de voorbije zes crisismaanden: er is in Wallonië op taalvlak wel degelijk iets aan het veranderen aan de basis, en daardoor zal de racistische Brussels-francofone bourgeoisie - die het echte probleem binnen België vormt - op korte termijn alleen komen te staan. Dit is definitief verworven en het heeft - voor wie het wil zien - België nu al voorgoed veranderd. Er is geen weg terug en dat is de grote verdienste van het kartel en Yves Leterme. |
Waal modaal is blijkbaar al wat verdraagzamer geworden. Nu de Franstalige politici nog.
|
Citaat:
Maar bovenal biedt dit de kans om België grondig te hervormen in een pact tussen Walen en Vlamingen zonder tussenkomst van de Brussels-francofone racisten, en zo de foute machtsrelaties die dit land sinds 1830 beheersen voorgoed op te ruimen. |
Citaat:
De gewonde modale Waal is inderdaad vaak best wel vriendelijk, we mogen ook niet vergeten dat de gewone Waal ook slachtoffer is van het Belgische systeem en van de Brusselse Franstalige bourgeoise. Alleen is het jammer dat de racistische Brusselse bourgeoise nog niet alleen staat, ze hebben toch onlangs weer een speciaal samenwerkingsverband - l'Axe Wallonie Bruxelles - opgericht. Maar inderdaad, de de Franstalige Brusselse bourgeoise is het grootste probleem. |
Citaat:
Misschien moeten we een volgende forummeeting maar eens net over de taalgrens houden, schitterende plekken genoeg: Aat, Zinnik, Edingen, Rebecq, Nijvel, Waver, Gembloers, Borgworm... |
Citaat:
De Belgische staat is dan ook verantwoordelijk voor de verfransing van Edingen.:evil: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Als ik moet kiezen tussen een ingekrompen eentalig eilandje of een grotere staat met hier en daar taalminderheden, dan kies ik voor het tweede. Steden als Edingen of Komen hebben heel wat meer aspecten dan alleen taal, en die aspecten kan Vlaanderen goed gebruiken. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wat is uw probleem? |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Dat zegt de B.U.B. al 5 jaar en nu begint het eindelijk door te dringen. Dat is goed en je bijdrage is eindelijk ook eens intelligent. Doe zo voort ! |
Dit is een artikel van 19 september 2004:
Citaat:
|
Citaat:
Op een kaart zou het niet zo'n groot verschil maken een onafhankelijk Vlaanderen met of zonder enkele Waalse taalgrensgemeenten. Komen is trouwens nog altijd vrij anti-Vlaams ... :| Ik ben trouwens benieuwd welke positie Nederland gaat innemen en hoe hen reactie zal zijn als onze Vlaamse onafhankelijkheid een feit is. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:29. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be