Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 december 2007, 10:21   #1
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard Laat Wallonië het Belgische taalracisme achter zich?

Ik was het voorbije weekend op een kerstmarkt in een Waals taalgrensstadje. Het was werkelijk opvallend hoe de sfeer veranderd is. Van zodra je de taalgrens oversteekt hangen er her en der Belgische vlaggen aan de huizen (tot een meter ervoor hangt er werkelijk niets), maar die hebben daar blijkbaar een heel andere betekenis dan in St-Lambrechts-Woluwe of Ukkel. In het centrum van het stadje werd ik heel regelmatig aangesproken door mensen die hoorden dat ik met mijn kinderen Nederlands sprak, en ze spraken me aan ... in het Nederlands. Niet over politiek, maar over gewone zaken: het weer, de kinderen, de kerstmarkt etc. Ze deden werkelijk hun best om aan te tonen dat ze me in het Nederlands wilden aanspreken en velen konden het nog ook. Dat was een jaar geleden nog wel anders. Het leek wel alsof ze iets wilden goedmaken. Alles bij elkaar een zeer aangename ervaring.

Deze evolutie is imho een rechtstreeks gevolg van de voorbije zes crisismaanden: er is in Wallonië op taalvlak wel degelijk iets aan het veranderen aan de basis, en daardoor zal de racistische Brussels-francofone bourgeoisie - die het echte probleem binnen België vormt - op korte termijn alleen komen te staan. Dit is definitief verworven en het heeft - voor wie het wil zien - België nu al voorgoed veranderd. Er is geen weg terug en dat is de grote verdienste van het kartel en Yves Leterme.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 10:23   #2
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Waal modaal is blijkbaar al wat verdraagzamer geworden. Nu de Franstalige politici nog.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 10:26   #3
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Waal modaal is blijkbaar al wat verdraagzamer geworden. Nu de Franstalige politici nog.
Inderdaad, de politieke kaste loopt achter. Vandaar de soms boze lezersbrieven in de Waalse pers.

Maar bovenal biedt dit de kans om België grondig te hervormen in een pact tussen Walen en Vlamingen zonder tussenkomst van de Brussels-francofone racisten, en zo de foute machtsrelaties die dit land sinds 1830 beheersen voorgoed op te ruimen.
Oud 20 december 2007, 10:39   #4
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Ik was het voorbije weekend op een kerstmarkt in een Waals taalgrensstadje. Het was werkelijk opvallend hoe de sfeer veranderd is. Van zodra je de taalgrens oversteekt hangen er her en der Belgische vlaggen aan de huizen (tot een meter ervoor hangt er werkelijk niets), maar die hebben daar blijkbaar een heel andere betekenis dan in St-Lambrechts-Woluwe of Ukkel. In het centrum van het stadje werd ik heel regelmatig aangesproken door mensen die hoorden dat ik met mijn kinderen Nederlands sprak, en ze spraken me aan ... in het Nederlands. Niet over politiek, maar over gewone zaken: het weer, de kinderen, de kerstmarkt etc. Ze deden werkelijk hun best om aan te tonen dat ze me in het Nederlands wilden aanspreken en velen konden het nog ook. Dat was een jaar geleden nog wel anders. Het leek wel alsof ze iets wilden goedmaken. Alles bij elkaar een zeer aangename ervaring.

Deze evolutie is imho een rechtstreeks gevolg van de voorbije zes crisismaanden: er is in Wallonië op taalvlak wel degelijk iets aan het veranderen aan de basis, en daardoor zal de racistische Brussels-francofone bourgeoisie - die het echte probleem binnen België vormt - op korte termijn alleen komen te staan. Dit is definitief verworven en het heeft - voor wie het wil zien - België nu al voorgoed veranderd. Er is geen weg terug en dat is de grote verdienste van het kartel en Yves Leterme.
Welk taalgrensstadje was dit? Was het Waterloo of Rixensart ofzo?

De gewonde modale Waal is inderdaad vaak best wel vriendelijk, we mogen ook niet vergeten dat de gewone Waal ook slachtoffer is van het Belgische systeem en van de Brusselse Franstalige bourgeoise. Alleen is het jammer dat de racistische Brusselse bourgeoise nog niet alleen staat, ze hebben toch onlangs weer een speciaal samenwerkingsverband - l'Axe Wallonie Bruxelles - opgericht. Maar inderdaad, de de Franstalige Brusselse bourgeoise is het grootste probleem.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken

Laatst gewijzigd door DebianFox : 20 december 2007 om 10:40.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 10:43   #5
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Welk taalgrensstadje was dit?
Edingen, overigens een aanrader voor een toeristische uitstap. Het heeft een echt historisch centrum met smalle kronkelende straatjes en een schitterend park dat nog van de hertogen van Arenberg dateert.

Misschien moeten we een volgende forummeeting maar eens net over de taalgrens houden, schitterende plekken genoeg: Aat, Zinnik, Edingen, Rebecq, Nijvel, Waver, Gembloers, Borgworm...

Laatst gewijzigd door Kortaf : 20 december 2007 om 10:49.
Oud 20 december 2007, 10:47   #6
DebianFox
Minister

Standaard

Citaat:
Edingen, overigens een aanrader voor een toeristische uitstap. Het heeft een echt historisch centrum met smalle kronkelende straatjes en een schitterend park dat nog van de hertogen van Arenberg dateert.
Ik ben er nog nooit geweest, maar Edingen is wel een oorspronkelijke oude Vlaamse gemeente. Het lokaal Nederlandstalige Brusselsachtige dialect wordt wel helaas alleen nog hoofdzakelijk gesproken door de oudere generatie in Edingen, en de jeugd is er vaak enkel Franstalig opgevoed.

De Belgische staat is dan ook verantwoordelijk voor de verfransing van Edingen.

Citaat:

Laatst gewijzigd door DebianFox : 20 december 2007 om 10:50.
Oud 20 december 2007, 10:51   #7
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik ben er nog nooit geweest, maar Ed(h)ingen is wel een oorspronkelijke oude Vlaamse gemeente. Het lokaal Nederlandstalige Brusselsachtige dialect wordt wel helaas alleen nog hoofdzakelijk gesproken door de oudere generatie in Edingen, en de jeugd is er vaak enkel Franstalig opgevoed.

Als Vlaanderen zijn verstand gebruikt komen gemeenten als deze misschien wel uit eigen beweging mee.
Oud 20 december 2007, 10:51   #8
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben er nog nooit geweest, maar Edingen is wel een oorspronkelijke oude Vlaamse gemeente. Het lokaal Nederlandstalige Brusselsachtige dialect wordt wel helaas alleen nog hoofdzakelijk gesproken door de oudere generatie in Edingen, en de jeugd is er vaak enkel Franstalig opgevoed.

Edingen is een faciliteitengemeente.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 11:00   #9
DebianFox
Minister

Standaard

Citaat:
Als Vlaanderen zijn verstand gebruikt komen gemeenten als deze misschien wel uit eigen beweging mee.
Edingen terug naar Vlaanderen? Dat hoeft niet per se voor mij, ik heb geen zin om een tweetalig België in te ruilen voor een tweetalig onafhankelijk Vlaanderen. Na België zie ik ook liefst geen gerommel aan de taalgrens. Bij een eventuele taalgrenswijzigiging zouden we veel meer kunnen verliezen (De Panne, Koksijde, Menen, Brussel en delen van de Vlaamse Rand) dan kunnen winnen. (Vloesberg, Komen-Waasten, Moeskroen, Elzele, Bevekom, Edingen, de Jekervallei ...) Nu ja, na België zullen er toch geen referendum's of talentellingen gehouden worden hoop en denk ik.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Edingen is een faciliteitengemeente.
En in welke mate worden ze toegepast?

Citaat:

Laatst gewijzigd door DebianFox : 20 december 2007 om 11:03.
Oud 20 december 2007, 11:05   #10
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Edingen terug naar Vlaanderen? Dat hoeft niet per se voor mij, ik heb geen zin om een tweetalig België in te ruilen voor een tweetalig onafhankelijk Vlaanderen. Na België zie ik ook liefst geen gerommel aan de taalgrens. Bij een eventuele taalgrenswijzigiging zouden we veel meer kunnen verliezen (De Panne, Koksijde, Menen, Brussel en delen van de Vlaamse Rand) dan kunnen winnen. (Vloesberg, Komen-Waasten, Moeskroen, Elzele, Edingen, de Jekervallei ...) Nu ja na België zullen er toch geen referendum's of talentellingen gehouden worden hoop en denk ik.
Jouw redenering (en jouw bezorgdheid) gaat uit van het oude kader, waarin taal een strijdpunt is. Als de Walen het taalracisme waarop België gebouwd is (het onderwerp van deze draad) achter zich kunnen laten, dan wordt "taal" plots heel wat minder belangrijk. Ik zie geen enkele reden waarom Vlaanderen dan geen tweetalige of zelfs Franstalige gemeenten zou kunnen omvatten, én daar goed mee omgaan.

Als ik moet kiezen tussen een ingekrompen eentalig eilandje of een grotere staat met hier en daar taalminderheden, dan kies ik voor het tweede. Steden als Edingen of Komen hebben heel wat meer aspecten dan alleen taal, en die aspecten kan Vlaanderen goed gebruiken.
Oud 20 december 2007, 11:06   #11
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Edingen terug naar Vlaanderen? Dat hoeft niet per se voor mij, ik heb geen zin om een tweetalig België in te ruilen voor een tweetalig onafhankelijk Vlaanderen. Na België zie ik ook liefst geen gerommel aan de taalgrens. Bij een eventuele taalgrenswijzigiging zouden we veel meer kunnen verliezen (De Panne, Koksijde, Menen, Brussel en delen van de Vlaamse Rand) dan kunnen winnen. (Vloesberg, Komen-Waasten, Moeskroen, Elzele, Bevekom, Edingen, de Jekervallei ...) Nu ja, na België zullen er toch geen referendum's of talentellingen gehouden worden hoop en denk ik.
Als je geen tweetalig Vlaanderen wilt, dan moet je wel de taalgrens wijzigen en de Rand bij Brussel voegen.

Citaat:
Steden als Edingen of Komen hebben heel wat meer aspecten dan alleen taal, en die aspecten kan Vlaanderen goed gebruiken.
Dus als het gaat om het vergroten van Vlaanderen is het wijzigen van de taalgrens ineens wel bespreekbaar?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 20 december 2007 om 11:07.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 11:07   #12
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Als je geen tweetalig Vlaanderen wilt, dan moet je wel de taalgrens wijzigen en de Rand bij Brussel voegen.
Wat als je die zin eens positief probeerde te draaien, en er zo iets constructiefs van maakte?
Oud 20 december 2007, 11:07   #13
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dus als het gaat om het vergroten van Vlaanderen is het wijzigen van de taalgrens ineens wel bespreekbaar?
Ik zie niet in waarom niet.

Wat is uw probleem?
Oud 20 december 2007, 11:10   #14
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ik zie niet in waarom niet.
Omdat het onbespreekbaar is als het gaat om de uitbreiding van Brussel.

Citaat:
Wat is uw probleem?
Ik heb geen probleem, diegenen die werken met twee maten en twee gewichten hebben een probleem.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 11:10   #15
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:

En in welke mate worden ze toegepast?
Ik heb eens gelezen dat in Edingen de faciliteiten slecht worden toegepast; net zoals in Komen en in Moeskroen. In Vloesberg was de situatie ook niet goed, maar de laatste jaren worden de faciliteiten er opnieuw beter toegepast, dankzij burgemeester Rudy Demotte.

Laatst gewijzigd door stropdrager : 20 december 2007 om 11:11.
Oud 20 december 2007, 11:13   #16
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Omdat het onbespreekbaar is als het gaat om de uitbreiding van Brussel.
De uitbreiding van Brussel gaat niet, zolang het denkt een "gewest" te zijn. Daarna mag Brussel voor mijn part uitbreiden tot tegen Leuven en Aalst.

Citaat:
Ik heb geen probleem, diegenen die werken met twee maten en twee gewichten hebben een probleem.
Langs geen kanten! Hun logica is ijzersterk.
Oud 20 december 2007, 11:14   #17
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, de politieke kaste loopt achter. Vandaar de soms boze lezersbrieven in de Waalse pers.

Maar bovenal biedt dit de kans om België grondig te hervormen in een pact tussen Walen en Vlamingen zonder tussenkomst van de Brussels-francofone racisten, en zo de foute machtsrelaties die dit land sinds 1830 beheersen voorgoed op te ruimen.
Natuurlijk loopt de politieke kaste achter. Het volk is namelijk voor een unitair België met respect voor elke taalgroep.

Dat zegt de B.U.B. al 5 jaar en nu begint het eindelijk door te dringen.

Dat is goed en je bijdrage is eindelijk ook eens intelligent. Doe zo voort !
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 11:15   #18
stropdrager
Minister-President

Standaard

Dit is een artikel van 19 september 2004:

Citaat:
Taalfaciliteiten in Wallonië
Categorie: Faciliteitengemeenten Wallonië - 19/09/2004 @ 20:46
Wallonië telt vier Franstalige gemeenten met taalfaciliteiten voor de Nederlandstaligen: Komen-Waasten, Moeskroen, Vloesberg en Edingen, alle in Henegouwen. Tot 1963 behoorden Komen-Waasten en Moeskroen tot de provincie West-Vlaanderen. Bij de overheveling van Komen-Waasten naar Henegouwen werden taalfaciliteiten aan Nederlandstaligen toegekend, die mondjesmaat en schoorvoetend werden toegepast. Er moest eerst een heuse rel ontstaan rond de vóór een kwarteeuw opgerichte Nederlandstalige school alvorens een enigszins genormaliseerde taalsituatie te bereiken. Gemeentelijke vzw’s belemmeren opzettelijk de correcte toepassing van de faciliteiten in de gemeente van burgervader Gilbert Deleu (CDH).

Toen Moeskroen nog bij West-Vlaanderen hoorde, bestond er een feitelijke tweetaligheid. Maar in die stad van burgemeester-volksvertegenwoordiger Jean-Pierre Detremmerie (CDH), worden de faciliteiten nu stilzwijgend geminimaliseerd. De Moeskroense burgervader mag het dan wel ontkennen, toch wordt in de nieuwe Henegouwse municipaliteiten met klem vermeden om enige historische verwijzing naar Vlaanderen te maken. Bij de nieuwe toeristische indeling van de provincie Henegouwen werden Komen-Waasten en Moeskroen ondergebracht in een regio die men Picardië is gaan noemen. Buiten het daar nog weinig gesproken Franse dialect, dat aanleunt bij het Picardisch en niet bij het Waals, heeft de regio hoe dan ook geen enkele geschiedkundige verwantschap met zeventig kilometer zuidelijker gelegen Picardië.

Vloesberg, de gemeente van PS-minister Rudy Demotte, mag terecht een landschappelijk kleinood worden genoemd en bezit dan ook toeristische troeven. Jarenlang deden de gemeenteverantwoordelijken alsof hun neus bloedde, wanneer het er op aankwam de faciliteiten toe te passen. Het heeft jaren geduurd alvorens de eerste Nederlandstalige identiteitskaarten werden aangemaakt. Maar met de komst van Rudy Demotte kwam er een kentering. Vloesberg is de faciliteitengemeente met de duidelijkste aanwezigheid van het Nederlands in het straatbeeld.

Edingen is weer een andere kwestie. Daar ging het een tijdje beter, maar thans worden de communautaire zaken er opnieuw lichtjes op de spits gedreven. Het aantal Nederlandstalige inwijkelingen neemt gestadig toe, en dat zint veel stadsbestuursleden, met burgemeesteres Florine Pary-Mille (MR) op kop, kennelijk niet.

De vier Henegouwse entiteiten schieten inzake taalfaciliteiten voor Nederlandstaligen duidelijk tekort. Dat blijkt vooral uit de voor de burgers bestemde informatie uitgaande van de stad of gemeente. In Edingen moeten de Nederlandstaligen het in een gemeentelijk krantje stellen met een uiterst beknopte samenvatting van de gemeentenieuwtjes. De officiële webstek van de stad Edingen is eentalig Frans. In het Nederlands gestelde brieven worden niet of nauwelijks beantwoord, en wanneer ze dan toch beantwoord worden, gebeurt dat in het Frans. Deze wantoestand is eveneens schering en inslag in Komen-Waasten, Moeskroen en Vloesberg. Moeskroen en Vloesberg hebben dan weer wel een tweetalige webstek. Komen-Waasten bezit er nog geen.
http://www.taalrespect.be/archives/2...en-in-walloni/
Oud 20 december 2007, 11:15   #19
DebianFox
Minister

Standaard

Citaat:
Als ik moet kiezen tussen een ingekrompen eentalig eilandje of een grotere staat met hier en daar taalminderheden, dan kies ik voor het tweede. Steden als Edingen of Komen hebben heel wat meer aspecten dan alleen taal, en die aspecten kan Vlaanderen goed gebruiken.

Op een kaart zou het niet zo'n groot verschil maken een onafhankelijk Vlaanderen met of zonder enkele Waalse taalgrensgemeenten. Komen is trouwens nog altijd vrij anti-Vlaams ...

Ik ben trouwens benieuwd welke positie Nederland gaat innemen en hoe hen reactie zal zijn als onze Vlaamse onafhankelijkheid een feit is.

Citaat:

Laatst gewijzigd door DebianFox : 20 december 2007 om 11:18.
Oud 20 december 2007, 11:17   #20
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Op een kaart zou het niet zo'n groot verschil maken een onafhankelijk Vlaanderen met of zonder enkele Waalse taalgrensgemeenten. Komen is trouwens nog altijd vrij anti-Vlaams ...

Ik ben trouwens benieuwd welke positie Nederland gaat innemen en hoe hen ractie zal zijn als onze Vlaamse onafhankelijkheid een feit is.
De burgemeester van Komen, Gilbert Deleu, is dan ook een rabiate Vlamingenhater.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be