tomm |
22 december 2007 15:42 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C
(Bericht 3161717)
Waarom zou dit rampspoed brengen? De negen landen die nu toetreden tot Schengen zijn eindelijk écht verenigd met West-Europa. :-) Het is trouwens maar een kwestie van tijd totdat de levensstandaard in die voormalige Oostbloklanden emigratie naar West-Europa helemaal oninteressant maakt. Het is met Spanje en Portugal ook zo gegaan. Toen die bij de EU kwamen vreesde men ook voor een vloedgolf aan migranten, die is er echter nooit gekomen.
Ik vind het hartverwarmend en hoopgevend om te zien hoe fel het europtimisme leeft in het voormalige Oostblok. :cheer:
Dit is werkelijk het mooiste kerstgeschenk dat men kon geven aan het voormalige Oostblok en Europa. :x-mas:
|
Ik denk dat U iets te optimistisch bent. Als je de cijfers bekijkt qua levensstandaard stel je vast dat die in bvb. Polen of Hongarije niet sneller gestegen is dan in West-Europa de laatste 7 jaar (wel in de Baltische landen en Slovakije). Arme landen als Portugal en Griekenland kregen in de jaren '80 en 90 vele miljarden Europese steun, die Europese steun is nu in verhouding veel kleiner. Maar zelfs ondanks die steun en enorme investeringen is een gemiddeld loon in Portugal slechts de helft van in België, en is er nog steeds een grote emigratie van Portugezen naar Noord-europa (vooral Frankrijk, Groot-Brittannië en Luxemburg). Zuid-ItaliË is al sinds het begin lid van de EU, maar nog steeds een gebied met heel veel armoede en emigratie. Ik heb Hongarije als kind bezocht in de jaren '80 en nu opnieuw, en zie niet zo veel vooruitgang (behalve natuurlijk meer westerse auto's en meer publiciteit overal). Als je ziet hoeveel een gemiddelde Pool verdient denk ik dat die emigratie nog vele generaties zal blijven duren.
Ook is het Ijzeren gordijn niet verdwenen, wel opgeschoven, de nieuwe buitengrens is nu de grens met de voormalige Sovjet-Unie. En ik zweer U dat die nieuwe grens een stuk moeilijker te overschrijden valt dan het vroegere Ijzeren gordijn. Aan de grens tussen Oekraïne en Polen hebben we onlangs maar liefst 17 uur moeten wachten, EN aan beide zijden "Schtraf" moeten betalen (smeergeld). Dit is vooral een enorme ramp voor mensen uit het grensgebied die van de handel leefden of die familie hebben aan de andere kant. veel Oekraïners kunnen Polen niet meer binnen, en de Polen die Oekraïne bezoeken worden hard aangepakt door de douanebeambten in Oekraïne.
|