Los bericht bekijken
Oud 16 november 2022, 11:13   #96
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Link

Ivar Giaever, Nobelprijswinnaar voor de natuurkunde in 1973, is de eerste ondertekenaar van een petitie van meer dan +1.200 wetenschappers ( natuurkundigen, geofysici, astrofysici en geologen) die de wereld waarschuwen dat er geen klimaatcrisis is.

"Maar de wereld luistert liever naar Greta Thunberg: zo werkt het nu eenmaal. Als je op Google-video “Ivar Giaever global warming” zoekt, vind je de video van twee memorabele conferenties van de Nobelprijswinnaar, een van 2012, de andere van 2015. De laatste wordt uitgezonden door het Heartland Institute, een denktank (en ook een actietank, zoals ze graag aangeven) Amerikaanse promotor van de vrije markt."

"De waarheid is dat het klimaat altijd is veranderd, met of zonder antropogene uitstoot van CO2. In dit opzicht is het merkwaardig dat als het gaat om klimaatverandering, het altijd wordt gepresenteerd als een verandering ten kwade. Als CO2 het klimaat verandert, waarom zou het dan noodzakelijkerwijs slechter zijn? Er zijn klachten over de zeespiegelstijging met enkele millimeters, maar met het einde van de laatste ijstijd is de zeespiegel in slechts een paar jaar tijd met 100 meter gestegen. En de orkanen die de Verenigde Staten sinds 1850 hebben getroffen, zijn niet in aantal of kracht toegenomen."

"Je hoeft dus geen wetenschapper te zijn om naar de gegevens te kijken, om te zien dat de temperatuur tussen 1940 en 1980 of tussen 1998 en 2015 is gedaald ondanks de niet-aflatende toename van CO2, of om het aantal orkanen te tellen dat de aarde trof."
Ik ben het met die statements volledig eens. Die zeggen NIET dat de menselijke uitstoot deze keer geen klimaatsverandering veroorzaakt.

Want die menselijke uitstoot doet dat wel. Daarover gaat het, of de menselijke CO2 uitstoot het klimaat flink zal beinvloeden, en het ontegensprekelijke antwoord op die vraag is gewoon "ja". Meer moet dat niet zijn. Die statements die je aanhaalt zeggen daar niks over.

Het laatste statement is onbeduidend. Het gaat niet over veranderingen over 15 jaar of zo, natuurlijk. Men zal altijd veranderingen in 1 of andere richting vinden op korte periodes zoals 15 jaar.

Ik ben het er ook mee eens dat men veranderingen niet "ten slechte" moet zien. Hoe meer volk afgemaakt wordt, hoe beter dat is voor mij, dus is een grote genocide voor mij niet "ten slechte" bijvoorbeeld. Goed en slecht zijn een kwestie van gezichtspunt, en ja, als er door klimaatsveranderingen enorm veel volk dood gaat vind ik dat ook een evolutie ten goede ; ik zeg maar wat.

Laatst gewijzigd door patrickve : 16 november 2022 om 11:14.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden