Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dat is geen "uitdieping" van de scheiding van Kerk en Staat, maar het beperken van de grondwettelijke vrijheden. Het dwangmatig laten opgaan van confessioneel onderwijs in het gemeenschapsonderwijs gaat voluit in tegen het initiatiefrecht, tegen het recht op vrije vereniging, tegen de godsdienstvrijheid en tegen de vrijheid van onderwijs.
Citaat:
Mijn repliek:
Ik zeg net dat religieuzen wel degelijk onderwijs mogen geven. Alleen: niet op onze kosten. Niet op kosten van de belastingbetaler.
Onderwijs voor de actuele Vlaming, is wetenschappelijk onderwijs dat maatschappelijk volgens de huidige normen verantwoord is.
In mijn persoonlijke visie klopt dit volledig met alle vrijheden die in de grondvod staan.
|
In België zijn er heel veel historische kerken. Het lijkt me beter om deze te laten gebruiken door een religieuze gemeenschap in overeenstemming met het doel waarmee die gebouwen zijn gezet. Gebouwen in gebruik doen het beter, dan ze leeg staan.
Citaat:
Mijn repliek:
Ze doen maar.
Een realiteit is wel: er is quasi geen religieuze (katholieke) gemeenschap meer. Het zijn alleen nog maar wat oudjes, en een paar naïeve jongeren die wat zweven. Hoeveel pasters telt jouw parochie, en die huidige parochie, uit hoeveel oude parochies bestaat die niet?
|
|
|