Toegegeven, het is bollekeskermis en we mogen voor één keer weer gaan uitmaken wie ons geld de komende jaren op wraakroepende en huiveringwekkende manier zal verspillen aan idefixen. Tot daar het belang.
Dat men binnen de NV-A over een sterk team beschikt, ga ik hier niet betwisten. Over het stevig onderbouwd programma heb ik zo langzaamaan meer mijn bedenkingen. Zo vind ik het allesbehalve logisch dat een partijleider 3 dagen voor de verkiezingen doodleuk komt zeggen dat artikel 1 van de statuten eigenlijk maar een goed mopke was, heel goed wetende dat er binnen die partij een heel belangrijke strekking aanwezig is die daar serieus anders over denkt... Ook vind ik het wat wraakroepend dat een partij waarmee men veel gemeen heeft op voorhand langs de kant wordt gezet ten voordele van partijen die ik liever in de oppositie zie verdwijnen. Ik vind dat eerlijk gezegd een beetje wraakroepend en zal dus deze keer gemengd stemmen.
In West-Vlaanderen zal dat dus voor de Vlaamse kamerlijst op Dedecker zijn (ook al is die als 'onafhankelijke' gelieerd aan het NVA), en voor de rest wordt het gewoon een dikke middenvinger naar wat de rest van het zootje ongeregeld er deze legislatuur vooral niet van gemaakt heeft.
Laten we het erop houden dat De Wever samen met Van Grieken en Hedebouw de grootst retorische talenten waren, en een deel van hun programma onverbiddellijk toch overboord zullen kieperen willen ze regeren. Dag geldt overigens voor iedere partij die kan regeren of er tot veroordeeld wordt.
Wat De Wever mij duidelijk maakt, is dat de volgende NVA-stem er gene zal zijn die een coalitie met VB mogelijk maakt. Waarom zou ik daar dan op moeten stemmen? Waarom zou ik in godsnaam op een toekomstige coalitie moeten stemmen met OVLD/Vooruit/CD&V/GROEN als ik het merendeel van die partijen kotsbeu ben en liever in de oppositie zie verdwijnen. Waarom zou ik op die partij moeten stemmen die een andere Vlaamsgezinde partij op voorhand buitenspel zet? Waarom zou ik moeten stemmen op een partij die hun eigen statuten 3 dagen voor de verkiezingen zomaar overboord gooit? Ik zie dat dus niet in hé. Veel succes om me dat uit te leggen.
Dan stem ik dus liever op iemand die zich als 'onafhankelijk pretendeert' en toevallig aan NVA gelieerd is, maar waarvan ik weet dat die af en toe eens zijn grote mond zal opzetten en zijn eigen gedacht toch zal doen (net zoals tijdens snotvalling 19) en hierbij geen conflicten zal schuwen. Voor de rest geef ik op elk ander gebied op dit moment het voordeel aan een partij die ik economisch véél en véél te links vind, maar die wel recht voor de raap is en de thema's die bij het overgrote deel van de bevolking leven (maar helaas doodgezwegen worden) wel aangehaald worden. Voor de duidelijkheid: dat is dus hier het VB.
Awel ja: ik heb zo het gevoel dat er zondag eens gedaan zal worden wat echt nodig is... en om met uw eigen quote af te sluiten