Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt
We zien wel dat de Aziatische batterijfabrikanten en auto-fabrikanten zich netjes aligneren om SAMEN een project in de markt te zetten....Zo is ook de Natrium-ion auto batterij reeds in voertuigen aan het verschijnen....
In Europa bakken de batterij-afdelingen van de voertuigfabrikanten er,laat ons wel wezen,niks van .Decennialang waren dit de onderdeurtjes die uiteindelijk als enige opdracht hadden om op de autosalons een "electrisch prototype" (alweer een prototype) te helpen tonen met lichtjes er in en hostessen er op....
Toen ze ,alweer bijna 10 jaar geleden eens wegkeken van die hostessen bleek een zekere Amerikaan al zijn "prototype" met tienduizenden...en al snel met honderduizenden per jaar te produceren,in een naadloze samenwerking met Panasonic voor de batterijen,en in China blijkbaar met CATL....Niet als "klant" zomaar ,maar als zwaar mee investerende en denkende geintegreerde partner in dedicated produktielijnen......
En dan komen daar,jaaaaaaren te laat,wat Euroopeaantjes vriendleijk vragen of ze eventueel wat batterijkes mogen kopen,voor in Europese auto's...en of er misschien een assemblagelijntje in Hongarije zou mogen geopend worden daarvoor......
z i e l i g...
Nu de EV verkoop,zoals de ganse auto verkoop,eigenlijk niet zo best boert bij ons,zouden de zwaksten er beter meteen uit gewied worden....
TWINTIG JAAR verloren gegaan...zelfs de hostessen zijn niet meer inzetbaar voor die job....
|
De Europese old-school-betweters vonden het toch indertijd complete onzin zelf batterijcellen te produceren.
Beter was al die Aziatische leveranciers tegen mekaar uit te spelen en zo de prijs te drukken. En de machtige Europese autoindustrie stelde dan nog eens hun eisen qua prijs/kwaliteit.
De assemblage naar een duurzaam batterijpack konden ze wel zelf aan, en al het temperatuur-management en monitoring en de software was een makkie voor hun. En de goedkope chips enzo haalden ze wel in Taiwan ofzo.
