![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
|
![]() Alweer slecht nieuws voor "de anti-EVs".
Massaproductie voor middenklasse-BEV reeds vóór 2030, verzekerd BYD. Citaat:
Citaat:
![]() Tiens e-Dacia krijgt concurrentie van Citroën, de elec-C3 is er vanaf 23.300 € https://www.autogids.be/model--citro.../modellen.html Die krijgt lof van ADAC: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu.../citroen-e-c3/ Met duurzame LFP batterij van 44 kWh weegt die maar 193 kg meer als de lichtste C3-benzine (handgeschakeld) Citaat:
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 28 september 2024 om 20:12. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
|
![]() Ook Toyota gaat een batterijfabriek voor SSD opstarten in Japan, met de z€gen van de overheid.
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.445
|
![]() We zien wel dat de Aziatische batterijfabrikanten en auto-fabrikanten zich netjes aligneren om SAMEN een project in de markt te zetten....Zo is ook de Natrium-ion auto batterij reeds in voertuigen aan het verschijnen....
In Europa bakken de batterij-afdelingen van de voertuigfabrikanten er,laat ons wel wezen,niks van .Decennialang waren dit de onderdeurtjes die uiteindelijk als enige opdracht hadden om op de autosalons een "electrisch prototype" (alweer een prototype) te helpen tonen met lichtjes er in en hostessen er op.... Toen ze ,alweer bijna 10 jaar geleden eens wegkeken van die hostessen bleek een zekere Amerikaan al zijn "prototype" met tienduizenden...en al snel met honderduizenden per jaar te produceren,in een naadloze samenwerking met Panasonic voor de batterijen,en in China blijkbaar met CATL....Niet als "klant" zomaar ,maar als zwaar mee investerende en denkende geintegreerde partner in dedicated produktielijnen...... En dan komen daar,jaaaaaaren te laat,wat Euroopeaantjes vriendleijk vragen of ze eventueel wat batterijkes mogen kopen,voor in Europese auto's...en of er misschien een assemblagelijntje in Hongarije zou mogen geopend worden daarvoor...... z i e l i g... Nu de EV verkoop,zoals de ganse auto verkoop,eigenlijk niet zo best boert bij ons,zouden de zwaksten er beter meteen uit gewied worden.... TWINTIG JAAR verloren gegaan...zelfs de hostessen zijn niet meer inzetbaar voor die job.... Laatst gewijzigd door kelt : 29 september 2024 om 18:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
|
![]() Citaat:
Beter was al die Aziatische leveranciers tegen mekaar uit te spelen en zo de prijs te drukken. En de machtige Europese autoindustrie stelde dan nog eens hun eisen qua prijs/kwaliteit. De assemblage naar een duurzaam batterijpack konden ze wel zelf aan, en al het temperatuur-management en monitoring en de software was een makkie voor hun. En de goedkope chips enzo haalden ze wel in Taiwan ofzo. ![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 29 september 2024 om 19:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 33.709
|
![]() Citaat:
"al die Aziatische leveranciers"De batterij-leveranciers voor EV's zijn inderdaad allemaal Aziaten. LINK (fig.)
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine) Laatst gewijzigd door Nr.10 : 19 februari 2025 om 15:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
|
![]() Recentere links zijn deze:
Met een prognose op zeer korte termijn, 2030 Citaat:
Citaat:
Tesla gaat tegen 2026 reeds 6 leveranciers van accucellen tellen: Citaat:
Ook Tesla opende verleden maand een extra fabriek in Shanghai met een productie tot 40 GWh per jaar, de zogenaamde megapacks: https://www.energy-storage.news/tesl...apack-factory/ Tesla maakt ook droge accucellen an sich de 4680-cellen, dit in de USA. Deze worden voorlopig enkel gebruikt in de Tesla Cybertruck voor zover ik weet. Maar ook in Korea laat Tesla voor zich 4680-cellen maken door LG, die dat ook voor andere merken zal doen. LG is na CATL en BYD de derde grootste. Citaat:
Het spreekt voor zich dat men in Azië nog altijd goedkoper batterijcellen in massaproductie kan maken dan in Europa of USA. Of importtarieven daar iets gaan aan veranderen? Mmmh op middellange termijn weinig. De Aziaten komen gewoon batterijfabrieken zetten waar ze gebruikt worden, dus ook in EU en USA, zie bovenste link. Hier ook nog een shipment ranking van wie het meeste GWh aan accucellen verscheept in de wereld: https://www.infolink-group.com/energ...mbined%20share.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 19 februari 2025 om 16:15. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 33.709
|
![]() Citaat:
Het rapport voegde eraan toe dat het project in strijd is met de retoriek dat de VS “zich loskoppelt of ontkoppelt van China, zoals opgedreven door sommige Amerikaanse politici”, verwijzend naar de stap van de VS om minder afhankelijk te worden van China voor schone energietechnologieën zoals zonne-energie en batterijen. Dat wordt gedaan door zowel de eigen binnenlandse productiesector te ondersteunen (Premium stuk) als tarieven te heffen op producten uit China, met name door president Trump. Tesla heeft al een EV-fabriek in Shanghai, waar het onlangs drie miljoen geproduceerde EV's vierde. Wat, zoals terecht opgemerkt, in strijd is met de retoriek in politieke kringen in Amerika om zich economisch te ontkoppelen van de Chinese economie.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine) Laatst gewijzigd door Nr.10 : 19 februari 2025 om 16:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
|
![]() Citaat:
Dat gaat Tesla niet doen want China is wereldwijd de grootste automarkt, bovendien maken ze daar nog altijd dikke winst. China zal zich wel zelf meer ontkoppelen van de USA en meer investeren in Azië en andere werelddelen. China heeft USA niet persé nodig om verder economisch te groeien. Dat zie je hieraan: https://www-statista-com.translate.g...%20that%20year.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 26 februari 2025 om 10:05. |
|
![]() |
![]() |