Los bericht bekijken
Oud 16 augustus 2005, 08:14   #359
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Waarom referenda willen als het al teveel is om te gaan stemmen...en dat is al langer zo dan het VB al bestaat. Mijn grootouders kloegen altijd al steen en been toen ze moesten gaan stemmen enz... en dan zouden ze ineens voor een referendum wel willen...? Ik ben alleen voorstander van referenda als het echt over SUPERBELANGRIJKE zaken gaat. Maar niet voor vanalles en nog wat... Zoals dat migrantenstemrecht: daar mocht geen referendum over zijn, dat moest gewoon tegengehouden worden door de VLD, zo simpel is dat.
Kijk naar Zwitserland: daar zijn er drie mogelijkheden om tot een volksraadpleging te komen. Het kan op initiatief van de regering gebeuren; op initiatief van de Bondsraad en op initiatief van de burgers. Er zijn geen criteria over wat nu belangrijk of superbelangrijk is. In Zwitserland werkt het systeem uitstekend.

Als jonge N-VA'er zou u dat in gedachten moeten houden. Referenda zou trouwens de beste manier om met België komaf te maken: dan zouden we zien hoe over veel onderwerpen men verschillend denkt ten noorden of ten zuiden van de taalgrens (denk aan de verschillen bij de Koningskwestie).

Terwijl onze partij, het Vlaams Belang, al meerdere jaren voorstander toont van dergelijke referenda, blijft het mij verwonderen dat de N-VA dat hardnekkig blijft afwijzen. On-be-grij-pe-lijk!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden