Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheBlackadder
Eerst voor de duidelijkheid: ik ga hier niet beweren dat het in China beter is.
Maar:
1) de VS is ook niet in oorlog. Bush zelf heeft al een jaar of 2 geleden gezegd dat hun oorlog in Iraq gedaan was, en 'oorlog tegen terrorisme' is slechts een vage kreet (zoals de oorlog tegen drugs, oorlog tegen moreel verval,...) die niet te vergelijken valt met een echte oorlog.
2) De VS heeft ocharme 1 terroristische aanslag achter de rug (van behoorlijk groot formaat). China heeft in enkele van zijn grensregio's al jaren een pak meer problemen, inclusief aanslagen, dus dat argument gaat ook weer niet op.
3) Er zijn hopen landen die veel meer terroristische aanslagen op hun dak hebben gehad, en waar de mensenrechten wel veel beter worden nageleefd dan in de VS (te beginnen met Ierland en UK, Spanje,...)
|
De belangen die de VS te verdedigen hebben zijn m.i. wel wat anders als die in de door U opgesomde landen (ze worden ook veel meer als het symbool van het rotte wezen aanzien)... Ik prijs me (maar dan spreek ik alleen voor mezelf) gelukkig dat we de VS hebben/hadden...
Dat de oorlog tegen terrorisme maar een kreet is (U bedoelt wss zoiets als een scheet in een lege fles), het kan zijn... Ik ben daar zo nog niet van overtuigd... Wacht maar af, zou ik zeggen (het kan mss zijn dat U later de VS verwijt niet krachtdadig opgetreden te hebben).
Dat de VS niet veel fouten begaan, dat zal ik niet ontkennen... Maar het is natuurlijk gemakkelijk langs de zijlijn, onder de paraplu van de .. VS, alles eenzijdig te belichten/berichten en geen aandacht hebben voor de rest van de wereld...
Als de VS als wereldmacht (economisch/militair...) verdwijnt, wat krijgen we dan in de plaats? Het kan zijn, maar voorlopig heb ik daar mijn twijfels over...
De VS erg kritisch benaderen? Ja, zou ik zeggen, maar ook de rest (want dat ziet er nog een pak slechter uit)...