Los bericht bekijken
Oud 19 februari 2006, 12:58   #2
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Steeds vaker wordt schoolgaande kinderen verplicht deel te nemen aan allerlei activiteiten van politiek belang. Hoewel onderwijs objectief hoort te blijven, spreken meer en meer scholen zich uit over de recente politieke activiteit - niet op een kritische manier zoals dat hoort, maar op een dogmatieke manier en tegenover lagere school kinderen die geen enkel besef hebben van de politieke actualiteit.

Ik denk hierbij aan het opvorderen van klassen voor het bezoek van onze royals;

Maar meer recenter aan een actie als HOP, waar heeldere scholen verplicht aan deelnamen om de opkomst maar wat groter te maken.

Ook vandaag nog staat op de derde bladzijde van de Zondagskrant, editie Antwerpen-stad, dat Groen! een actie deed voor hun 30km-vraag, en daarvoor lokale kleuterscholen en lagere scholen van de eerste cyclus doodgewoon opvorderde.
Objectief onderwijs bestaat niet in Vlaanderen. Dat is ook niet mogelijk met de huidige eindtermen. Van zodra je op school meer dan enkel feiten aanleert, ben je subjectief bezig.

Zo is er in het lager onderwijs bvb. een eindterm die zegt: "De leerlingen kunnen in omgang met anderen respect en waardering opbrengen." Maar respect en waardering zijn 2 subjectieve begrippen.

Dit heeft waarschijnlijk niet veel te maken met de klacht uit uw openingspost, maar ik wilde vooraf toch even duidelijk maken dat ons huidig onderwijs niet objectief kan zijn.

Wat nu uw klacht betreft over het verplichten van leerlingen om deel te nemen aan politiek getinte manifestaties, zoals bvb. de actie HOP: Persoonlijk ben ik er geen voorstander van dat een school deelneemt aan een dergelijke actie tenzij de school er direct bij betrokken is.

Stel dat een school tijdens de lesuren een optocht houdt voor het aanleggen van fietspaden in de schoolomgeving of actie voert omdat één van de kinderen die al jaren op school zit het land wordt uitgezet. Voor dergelijke acties kan ik best begrip opbrengen.
Maar een betoging die een school tijdens de lesuren zou organiseren voor de splitsing van B-H-V of voor migrantenstemrecht (om maar een paar zaken te noemen), vind ik niet kunnen.

Ik zou ook even willen aanstippen dat er een verschil is tussen actie voeren rond een actueel politiek probleem en ook effectief aan partij-politiek doen. De HOP-betoging van 15 februari bvb. werd gehouden om sympathie te betuigen aan ingeburgerde mensen die illegaal in ons land verblijven. Het was geen betoging tegen minister Dewael of zijn partij.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden