Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 februari 2006, 12:20   #1
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard Kinderen gebruiken voor politieke doeleinden

Steeds vaker wordt schoolgaande kinderen verplicht deel te nemen aan allerlei activiteiten van politiek belang. Hoewel onderwijs objectief hoort te blijven, spreken meer en meer scholen zich uit over de recente politieke activiteit - niet op een kritische manier zoals dat hoort, maar op een dogmatieke manier en tegenover lagere school kinderen die geen enkel besef hebben van de politieke actualiteit.

Ik denk hierbij aan het opvorderen van klassen voor het bezoek van onze royals;

Maar meer recenter aan een actie als HOP, waar heeldere scholen verplicht aan deelnamen om de opkomst maar wat groter te maken.

Ook vandaag nog staat op de derde bladzijde van de Zondagskrant, editie Antwerpen-stad, dat Groen! een actie deed voor hun 30km-vraag, en daarvoor lokale kleuterscholen en lagere scholen van de eerste cyclus doodgewoon opvorderde.
Oud 19 februari 2006, 12:58   #2
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Steeds vaker wordt schoolgaande kinderen verplicht deel te nemen aan allerlei activiteiten van politiek belang. Hoewel onderwijs objectief hoort te blijven, spreken meer en meer scholen zich uit over de recente politieke activiteit - niet op een kritische manier zoals dat hoort, maar op een dogmatieke manier en tegenover lagere school kinderen die geen enkel besef hebben van de politieke actualiteit.

Maar meer recenter aan een actie als HOP, waar heeldere scholen verplicht aan deelnamen om de opkomst maar wat groter te maken.

Ook vandaag nog staat op de derde bladzijde van de Zondagskrant, editie Antwerpen-stad, dat Groen! een actie deed voor hun 30km-vraag, en daarvoor lokale kleuterscholen en lagere scholen van de eerste cyclus doodgewoon opvorderde.
Objectief onderwijs bestaat niet in Vlaanderen. Dat is ook niet mogelijk met de huidige eindtermen. Van zodra je op school meer dan enkel feiten aanleert, ben je subjectief bezig.

Zo is er in het lager onderwijs bvb. een eindterm die zegt: "De leerlingen kunnen in omgang met anderen respect en waardering opbrengen." Maar respect en waardering zijn 2 subjectieve begrippen.

Dit heeft waarschijnlijk niet veel te maken met de klacht uit uw openingspost, maar ik wilde vooraf toch even duidelijk maken dat ons huidig onderwijs niet objectief kan zijn.

Wat nu uw klacht betreft over het verplichten van leerlingen om deel te nemen aan politiek getinte manifestaties, zoals bvb. de actie HOP: Persoonlijk ben ik er geen voorstander van dat een school deelneemt aan een dergelijke actie tenzij de school er direct bij betrokken is.

Stel dat een school tijdens de lesuren een optocht houdt voor het aanleggen van fietspaden in de schoolomgeving of actie voert omdat één van de kinderen die al jaren op school zit het land wordt uitgezet. Voor dergelijke acties kan ik best begrip opbrengen.
Maar een betoging die een school tijdens de lesuren zou organiseren voor de splitsing van B-H-V of voor migrantenstemrecht (om maar een paar zaken te noemen), vind ik niet kunnen.

Ik zou ook even willen aanstippen dat er een verschil is tussen actie voeren rond een actueel politiek probleem en ook effectief aan partij-politiek doen. De HOP-betoging van 15 februari bvb. werd gehouden om sympathie te betuigen aan ingeburgerde mensen die illegaal in ons land verblijven. Het was geen betoging tegen minister Dewael of zijn partij.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 13:14   #3
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat het geen betoging was tegen Dewael is zo vaak benadrukt dat het ongeloofwaardig wordt: het was een betoging voor de steun aan illegalen, aldus tegen een besluit van de minister van Binnenlandse Zaken en dat is Dewael, hoe je het ook draait of keert.

Daarenboven gaat het over een politiek thema, en is het dus méér dan een "protest tegen" of "betoging voor": het is kinderen zonder enige redelijkheid (want het was verplicht) duidelijk maken dat een bepaalde politieke overtuiging te nemen of dat laten valt.

En dat kan niet. Je kan niet aan de ene kant voor vrije meningsuiting roepen, en anderzijds dit soort van zaken doorvoeren.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 13:22   #4
cookie@vws
Minister-President

cookie@vws's schermafbeelding

Standaard

Die verplichting gaat in zoverre of je dit als ouder tolereert. Mochten mijn kinderen 'gedwongen' worden mee te doen aan eender welke politieke manifestatie, zouden zij dit niet mogen van me, ook al onderschrijft de manifestatie mijn standpunten. Hou m.a.w. politiek en religie uit de scholen vandaan. Dat zijn persoonlijke belevingen en heeft niets met onderwijs te maken.
Oud 19 februari 2006, 13:32   #5
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
Die verplichting gaat in zoverre of je dit als ouder tolereert. Mochten mijn kinderen 'gedwongen' worden mee te doen aan eender welke politieke manifestatie, zouden zij dit niet mogen van me, ook al onderschrijft de manifestatie mijn standpunten. Hou m.a.w. politiek en religie uit de scholen vandaan. Dat zijn persoonlijke belevingen en heeft niets met onderwijs te maken.
Je moet wel goed begrijpen dat er absenties genomen werden. Het was een verplichte activiteit, waar het kind in kwestie bij afwzigheid terecht voor kon gewezen worden.

En me dunkt dat politiek denken enorm veel met onderwijs te maken heeft. De initiatie in democratie kan niet kritisch genoeg gebeuren - wat uiteraard goede leraren vergt.
Oud 19 februari 2006, 13:40   #6
cookie@vws
Minister-President

cookie@vws's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je moet wel goed begrijpen dat er absenties genomen werden. Het was een verplichte activiteit, waar het kind in kwestie bij afwzigheid terecht voor kon gewezen worden.

En me dunkt dat politiek denken enorm veel met onderwijs te maken heeft. De initiatie in democratie kan niet kritisch genoeg gebeuren - wat uiteraard goede leraren vergt.
Dan wens ik diegenen die het willen proberen veel succes! Mijn 'so sew me' attitude heeft me trouwens nog geen windeieren opgeleverd gezien de schooldirectie mijn verbale uitspattingen collectief negeert....
Oud 19 februari 2006, 13:59   #7
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar initiatie in democratie zal altijd subjectief zijn. Want wat voor de ene democratie is, is dat daarom niet noodzakelijk voor de andere.
Oud 19 februari 2006, 14:01   #8
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Maar initiatie in democratie zal altijd subjectief zijn. Want wat voor de ene democratie is, is dat daarom niet noodzakelijk voor de andere.
Als initiatie in democratie meen ik de studie van politieke filosofen die over de democratie schreven.
Oud 19 februari 2006, 14:03   #9
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan wens ik diegenen die het willen proberen veel succes! Mijn 'so sew me' attitude heeft me trouwens nog geen windeieren opgeleverd gezien de schooldirectie mijn verbale uitspattingen collectief negeert....
Ergerlijk, niet...?

Ik was in mijn laatste jaar op het middelbaar praesens, en had dus een zitje in de directieraad. Ik herinner me nog altijd hoe er werd overlegd op welke manier ze de migranten het best buiten kregen - omdat ze niet genoeg GOK-punten of iets in die aard kregen om die migranten deftig op niveau te brengen. Toen dacht ik echt: sjiiiiiiiiiit...
Oud 19 februari 2006, 14:08   #10
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

idem voor koningsintredes. Als je als kind nu eens zin hebt om een ei te smijten ipv met een vlaggetje te zwaaien, wat dan?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 14:14   #11
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
idem voor koningsintredes.

Dat vermeldde ik toch?

Oud 19 februari 2006, 14:18   #12
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Dat vermeldde ik toch?

de royals idd, der over gezien.
(sorryyyy8))
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 14:22   #13
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn 'so sew me' attitude
Dus naai me?

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 19 februari 2006 om 14:23.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 16:16   #14
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Objectief onderwijs bestaat niet in Vlaanderen. Dat is ook niet mogelijk met de huidige eindtermen. Van zodra je op school meer dan enkel feiten aanleert, ben je subjectief bezig.

Zo is er in het lager onderwijs bvb. een eindterm die zegt: "De leerlingen kunnen in omgang met anderen respect en waardering opbrengen." Maar respect en waardering zijn 2 subjectieve begrippen.

Dit heeft waarschijnlijk niet veel te maken met de klacht uit uw openingspost, maar ik wilde vooraf toch even duidelijk maken dat ons huidig onderwijs niet objectief kan zijn.

Wat nu uw klacht betreft over het verplichten van leerlingen om deel te nemen aan politiek getinte manifestaties, zoals bvb. de actie HOP: Persoonlijk ben ik er geen voorstander van dat een school deelneemt aan een dergelijke actie tenzij de school er direct bij betrokken is.

Stel dat een school tijdens de lesuren een optocht houdt voor het aanleggen van fietspaden in de schoolomgeving of actie voert omdat één van de kinderen die al jaren op school zit het land wordt uitgezet. Voor dergelijke acties kan ik best begrip opbrengen.
Maar een betoging die een school tijdens de lesuren zou organiseren voor de splitsing van B-H-V of voor migrantenstemrecht (om maar een paar zaken te noemen), vind ik niet kunnen.

Ik zou ook even willen aanstippen dat er een verschil is tussen actie voeren rond een actueel politiek probleem en ook effectief aan partij-politiek doen. De HOP-betoging van 15 februari bvb. werd gehouden om sympathie te betuigen aan ingeburgerde mensen die illegaal in ons land verblijven. Het was geen betoging tegen minister Dewael of zijn partij.

Ik vind dat wij de kinderen hiervoor niet mogen misbruiken, zelfs niet als er medeleerlingen bij betrokken zijn.
Iligalen en dergelijke die uitgeprocedeerd zijn, dienen het land te verlaten.
Dit is niet rassistich, dit is gewoon realistisch. Wij kunnen nu eenmaal niet het OCMW van de wereld spelen.

Grote fout hieraan zijn onze advocaten die het "PRO DEO" misbruiken.
Oud 19 februari 2006, 16:28   #15
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Iligalen en dergelijke die uitgeprocedeerd zijn, dienen het land te verlaten.
Dit is niet rassistich, dit is gewoon realistisch. Wij kunnen nu eenmaal niet het OCMW van de wereld spelen.
Dat heeft inderdaad niets te maken met rasicme. Maar kinderen die hier jarenlang naar school gaan, ondertussen vele vriendjes hebben, volledig ingeburgerd zijn en niets misdaan hebben, mogen niet zomaar het land uitgezet worden. Het is in mijn ogen onmenselijk om dat wel te doen.

Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 19 februari 2006 om 16:29.
Oud 19 februari 2006, 17:09   #16
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat heeft inderdaad niets te maken met rasicme. Maar kinderen die hier jarenlang naar school gaan, ondertussen vele vriendjes hebben, volledig ingeburgerd zijn en niets misdaan hebben, mogen niet zomaar het land uitgezet worden. Het is in mijn ogen onmenselijk om dat wel te doen.
Dat staat niet ter discussie.
Oud 19 februari 2006, 17:16   #17
ingenious

Standaard

Citaat:

voor zover ik gezien heb waren dat kinderen wiens vriendjes dreigen uitgezet te worden. de kinderen willen ze in hun klasje houden. waarom zouden ze dan niet mee mogen betogen?
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 17:17   #18
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zéér juist. Vooral de vastenacties zijn daar een voorbeeld van.
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.

vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 17:18   #19
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious Bekijk bericht
voor zover ik gezien heb waren dat kinderen wiens vriendjes dreigen uitgezet te worden. de kinderen willen ze in hun klasje houden. waarom zouden ze dan niet mee mogen betogen?
Mogen mag altijd, moeten is iets anders.
Oud 19 februari 2006, 17:19   #20
ingenious

Standaard

Citaat:
Mogen mag altijd, moeten is iets anders.
de kindjes die ze lieten op tv stonden er niet tegen hun zin.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be