Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Wat u hierboven schrijft is eigenlijk een contradictie. U poneert immers hier zelf een definitie, uw "interpretatie" van de democratie, en zegt dan dat democratie niet interpreteerbaar is. Nou ja, ...
|
Uw "eigenlijk" hierboven getuigt van een terechte voorzichtigheid. Ik hoef immers helemaal geen definitie te poneren en nog minder te interpreteren. Het enige wat ik als democratiemilitant moet doen - omdat sommigen pogingen doen om het begrip te vervormen - is te wijzen op zijn betekenis:
het volk heerst. Ik hang daar verder, in tegenstelling tot u zelf, niets aan vast.
Citaat:
Ik kan er eigenlijk ook niet goed mee om dat men probeert democratie te radicaliseren. Uiteraard eisen deze radicalen het alleenrecht op om te bepalen wie en wat er juist democratisch is. Zoiets lijkt me juist zeer on-democratisch te zijn, maar soit.
|
Pogingen om de betekenis van demo-cratie zuiver te houden zouden een radikalisering zijn? Dat is bijzonder grappig, vooral vanwege iemand die er zo graag zijn eigen morele agenda zou insluizen...
Citaat:
Is het onwil of onmacht waardoor de interpretatie zover afwijkt van het geschreven woord? Waarschijnlijk is het onwil, omdat het pausdom u veel beter afgaat als mij: u slaagt er immers keer op keer in om de Absolute Definitie van Democratie te geven, iets waar ik feestelijk voor pas.
|
Als u mij de definitie van koffie geeft, en ik probeer ze zo "aan te vullen" dat eikelkoffie er ook in past, dan zou u een soort koffiepaus zijn? Grappig...
Citaat:
Ik zeg 1) dat het op zich al een morele keuze is om "de burger te laten beslissen", en dat democratie dus ook een morele kant heeft;
|
Wie "laat" de burger meebeslissen?
In mijn visie is de burger soeverein en staat er geen enkele macht boven hem. Als dat een morele keuze zou zijn, dan is het de eerste én de laatste die ik omtrent democratie maak. Al de rest is bevuiling van het begrip met een - het kan niet genoeg benadrukt worden - welomschreven doel: de soeveiniteit van de burger inperken tenvoordele van een bepaalde groep.
Citaat:
2) helemaal niet dat mijn morele keuzes per definitie democratisch zijn.
|
Maar wel dat democratie per definitie morele keuzes op bepaalde beleidsvlakken inhoudt?
In elk geval, hier is gezegd dat democratie ook morele keuzes inhoudt in verband met mensenrechten, sociale en andere gelijkheid, etc. Het was
daarop dat ik reageerde.