![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik kan er eigenlijk ook niet goed mee om dat men probeert democratie te radicaliseren. Uiteraard eisen deze radicalen het alleenrecht op om te bepalen wie en wat er juist democratisch is. Zoiets lijkt me juist zeer on-democratisch te zijn, maar soit. Citaat:
![]() Ik zeg 1) dat het op zich al een morele keuze is om "de burger te laten beslissen", en dat democratie dus ook een morele kant heeft; 2) helemaal niet dat mijn morele keuzes per definitie democratisch zijn.
![]() |
![]() |
#142 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Op welke vlakken voldoet onze maatschappij niet? Als onze maatschappij niet voldoet op bepaalde vlakken, aan wat is dat te wijten? mvg Harald. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Casca : 30 maart 2006 om 15:06. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
In mijn visie is de burger soeverein en staat er geen enkele macht boven hem. Als dat een morele keuze zou zijn, dan is het de eerste én de laatste die ik omtrent democratie maak. Al de rest is bevuiling van het begrip met een - het kan niet genoeg benadrukt worden - welomschreven doel: de soeveiniteit van de burger inperken tenvoordele van een bepaalde groep. Citaat:
In elk geval, hier is gezegd dat democratie ook morele keuzes inhoudt in verband met mensenrechten, sociale en andere gelijkheid, etc. Het was daarop dat ik reageerde. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | ||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Je kan het ook vergelijken met andere maatschappijvormen als je wil: "communisme" bijvoorbeeld komt van het "communis" wat "gemeenschappelijk" wil zeggen. Is deze ethymologische vertaling de bindende definitie van communisme? Neen toch... ?! Of neem "politiek", dat is afgeleid van het Griekse "polis", wat "stad" betekent. De vertaling van "democratie", of het teruggrijpen naar de ethymologische achtergrond, is maw geen dogma waar iedereen zich aan te houden heeft. Citaat:
![]() En ja, iemand die het heeft over "ik ben een militant" en "ik wil dit zuiver houden", daar zit voor mijn part toch wel duidelijk iets in van radicaliteit (wat dan weer afgeleid is van "radix" of "wortel"). Citaat:
Nu we het er dus overeens zijn dat er geen welomlijnde en alleszaligmakende definitie van democratie bestaat, kunnen we het hebben over de modaliteiten ervan. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#147 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |||
|
![]() Citaat:
Beste Turkje, ik post niet op dit forum om "één van de betere debaters" gevonden te worden, maar uitsluitend ter leringhe ende vermaeck van mezelf. Als argument of als wapen om me te doen inbinden, maakt dit dus geen indruk. Het is nutteloos gejammer. Citaat:
Dat radikaal noemen is niet waar u in de fout gaat. De betekenis van wat u zei lichtjes verschuiven nadat ik erop reageerde, is dat wel. U had het erover dat "men probeert democratie te radicaliseren": daardoor voel ik me niet in het minst aangesproken. Ik hoef het democratisch concept helemaal niet te radicaliseren. Het concept ligt daar, veel bejubeld maar nog grotendeels ongebruikt, en ik hoef er maar voor te ijveren dat het ingang vindt. Dat vinden degenen die het niet hoog op hebben met de volkswil niet leuk, natuurlijk. Radicaal, dan maar! Laatst gewijzigd door Egidius : 31 maart 2006 om 08:05. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
|
![]() Citaat:
Als een burgermeerderheid zoiets zou beslissen (ik signaleer dat dit BMW nog nooit gebeurd is, terwijl representatieve democratieën al wel vergelijkbare besluiten hebben voortgebracht), dan staat het me vrij daar positief of negatief over te oordelen. Ik ben het immers niet die aan het concept "democratie" concrete beleidsopties vastknoop. Ik kan het dus rustig oneens zijn met de uitslag van een op democratische wijze tot stand gekomen beslissing, maar ik kan niet betwisten dat ze op legitieme wijze tot stand is gekomen. En ik zal mijn democratisch recht gebruiken om een beslissing die me fout lijkt te bestrijden en een meerderheid van mijn medeburgers daarvan te overtuigen. Ziet u, ik blijf soeverein en ik blijf mijn medeburgers ook als dusdanig beschouwen, ook als ze een in mijn ogen foute beslissing genomen hebben. Laatst gewijzigd door Egidius : 31 maart 2006 om 08:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat is in ons land aantoonbaar niet zo. Het volk regeert niet, zelfs de zgn. vertegenwoordigers van het volk regeren nauwelijks (slechts 17 pct van de wetgeving wordt in het parlement gemaakt; verkozenen nemen hun mandaat niet op; etc.). Ook is de burger niet soeverein: de vertegenwoordigers kunnen ongestraft wetten stemmen tegen de volkswil in, en doen dat ook regelmatig. Laatst gewijzigd door Egidius : 31 maart 2006 om 08:19. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk dat we het er kunnen over eens zijn, dat met democratie in essentie steeds bedoeld wordt wat in haar meest simpele (en etymologische) begripsinhoud vervat zit: de burgers zijn souverein. Abstracter: de macht berust bij een zo groot mogelijk deel van de bevolking, en niet bij een kleiner deel, noch elite, noch enkeling.
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 31 maart 2006 om 08:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | ||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Want hij toont hier goed aan hoe propaganda werkt en waarin dit verschilt van informatieverstrekking. Citaat:
- dat is ook maar mijn mening; - die garantie is er evenmin bij de minderheid. En bij meerderheid heb je tenminste rekening gehouden met het grootste aantal. Misschien een zwak criterium, maar beter te vatten dan 'het gelijk aan zijn kant hebben'. Citaat:
Nee, als een Abou Jahjah een partij opricht en wat komt provoceren, schiet iedere Vlaming bijna in hyperventilatie. En komt het establishment met alle mogelijke middelen in het verweer, tot opsluiting toe. We kunnen Israël van alles verwijten en terecht, maar in democratie hebben wij zeker geen lessen te geven.
![]() |
![]() |
#153 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Betrokkenheid gaat hand in hand met verantwoordelijkheid. Als mensen betrokken zijn geweest bij een beslissing is de kans groter dat ze de verantwoordelijkheid ervoor erkennen, querulanten en opportunisten daargelaten. Die laatsten hebben baat bij het huidige systeem omdat het hun een alibi verschaft om alles wat verkeerd loopt op de politiek te steken. Het systeem dat we nu kennen speelt vooral in de kaart van de onverantwoordelijkheid: - Niemand is nog echt verantwoordelijk voor een beslissing doordat het besluitvormingsproces is onttrokken aan het parlement, dat gereduceerd is tot een stemmachine. - De meeste burgers hechten zich vast aan thema’s en geen integrale programma’s, maar over specifieke thema’s mogen ze zich niet uitspreken, zelfs niet als een ruime meerderheid daarom vraagt. - De pakketverkoop van partijprogramma’s door kartel- en coalitievorming levert dan ook nog eens geen enkele garantie op dat minstens één van die thema’s wordt gerealiseerd. Referendum is misschien geen garantie. Maar kunnen we minder garanties hebben dan nu het geval is. Als een beleid belang heeft bij de apathie van haar bevolking zijn de grootst denkbare gevaren trouwens genuanceerde informatieverstrekking en het vrije debat dat inherent is aan referenda.
![]() |
![]() |
#154 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Als je het democratische systeem zelf van een morele dimensie gaat voorzien, moet je dus morele grenzen gaan vastleggen. Wie neemt deze taak op zich? De moraliteit komt uit de burgers en zit niet in het systeem zelf, want anders maak je het systeem ondergeschikt aan een vage moraliteit, waardoor burgers op arbitraire wijze kunnen toegelaten of uitgesloten worden om deel te nemen aan het systeem.
![]() |
![]() |
#155 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#157 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Waar ik democratie wél mee associeer zijn bijvoorbeeld begrippen als de rechtsstaat (de staat kan zich niet meer onttrekken van wetten die ze de burgers oplegt), compromispolitiek (een louter gevolg van het scharen van zoveel mogelijk mensen achter één mening, vrije verkiezingen, vrijheid van pers en informatie, etc. etc. En ik weet dat al die zaken erbij halen, het begrip "democratie" verzwaart, maar dat mag ook wel vind ik. Het is per slot van rekening het model waarlangs onze samenleving wordt gevormd... Citaat:
![]() |
![]() |
#158 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Enne, het volk: dat zijn voor mij de volwassen burgers van een staat, een gewest, een gemeente. Laatst gewijzigd door Egidius : 31 maart 2006 om 12:01. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#160 | |
|
![]() Citaat:
Het probleem ontstaat pas als men die gelijkheid ook aangrijpt om allerlei ideologisch gekleurde beleidsmaatregelen in het concept democratie binnen te wringen. Zo hebben sommigen de neiging om sociale ongelijkheid "ondemocratisch" te noemen. Dat is vervuiling van het democratisch concept én van het gelijkheidsprincipe. Laatst gewijzigd door Egidius : 31 maart 2006 om 12:11. |
|
![]() |
![]() |