Discussie: Prinsjesdag
Los bericht bekijken
Oud 30 april 2006, 16:53   #25
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik volg je wel in het feit dat de Oranjes tot het plaatje behoren die de Nederlanders schilderen wanneer ze over Nederland spreken. De symboolwaarde blijft hoog, wat evenwel niet betekent dat men een monarchie de hemel moet inprijzen.
Zie hier mijn post aan Hansje:
Citaat:
Sterker nog, Hans. Ik ben geen monarchist. Maar ik heb gisteren, evenals alle voorgaande jaren, een toast uitgebracht op Hare Majesteit. Oranje Boven! Leve de Koningin!
Ik bén geen monarchist en prijs de monarchie zeker niet de hemel in. Een ander koningshuis zou ik niet steunen. Sterker nog, ik zou kiezen voor de republiek.

Toch is niet alleen de symboolwaarde die zorgt voor draagvlak. Als dat het zou zijn waren ze waarschijnlijk allang aan de dijk gezet. Ze doen het gewoon goed. Ze tonen lef en betrokkenheid. Dat wordt gewaardeerd.

Veel nederlandse zaken zijn nu eenmaal lastig uit te leggen aan een vlaming/belg en andersom. Vaak is het gevoel.
Wij maken ons vaak niet zo druk over bijvoorbeeld taal, staatsinrichting en staatsvorm omdat het ofwel als vanzelfsprekend wordt beschouwd en/of het op dit moment over het algemeen goed functioneert. U heeft het bij voortduring moeten bevechten. Dat voelt vanzelfsprekend anders.

Zo lees ik nog steeds hier op het forum vlamingen die friezen willen 'bevrijden' of die angst hebben voor 'protestantse overheersing' bij een eventueel samengaan. Dan heb ik het nog niet eens over de veel gelezen 'Ollandse onderdrukking'. Gelukkig denkt u hier anders over maar u schijnt Nederland dan ook regelmatig te bezoeken.

Maar iedereen in Nederland voelt zich in eerste plaats nederlander. Wij hebben het gevoel (terecht of onterecht) één familie te zijn van volkeren/volkjes die voor elkaar hebben gekozen en samen een eenheid vormen. Daarbij wordt geen individu anders behandeld dan een ander. Toen Limburg het moeilijk had ging er extra steun naartoe (zonder morren), Toen de noordelijke provincies het moeilijk hadden gingen de overheidsinstellingen zich er vestigen.
Hiervan is het staatshoofd het symbool. Ik zou het Vlaanderen ook gunnen.

Mijn inziens past (het huidige) Vlaanderen moeiteloos binnen dat plaatje. Ook Vlaanderen hoort bij die familie van nederlandse volkeren, met een overlappende wordingsgeschiedenis. Sterker nog, Nederland vindt zijn oorsprong in Vlaanderen. (Wallonië en Luxemburg horen er eigenlijk ook bij maar dat is een stap te ver, denk ik.)
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden