![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Willem van Oranje was geen vorst over de Nederlanden. En Filips II was vervallen verklaard van zijn vorstelijke rechten over de Nederlanden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een vorst maakt volgens mij niet het wezen uit van een volk, een cultuur, een volksgemeenschap. Wel van een staat of een bepaald regime. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar mijn post was grotendeels bedoeld om aan te tonen waarom de Oranjes over een zo'n groot draagvlak beschikken. Ook áls Nederland morgen een republiek zou zijn zouden de Oranjes nog steeds geëerd en gewaardeerd worden als belangrijk onderdeel van de wordingsgeschiedenis van ons land. En niet alleen van óns land. (8) In tegenstelling tot België, waar de vorst niet alleen volksvreemd was/is maar ook nog eens van bovenaf is geparachuteerd, is Willem I natuurlijk niet toevallig tot Koning 'gekozen'. Ik begrijp dat wat ik bedoel moeilijk is uit te leggen. De Oranjes zijn, naast wat ze nog meer zijn, een symbool. Als een vlag, een volkslied, een zinnebeelding van het land. Misschien het best te vergelijken met 'De leeuw van Vlaanderen', Guldesporenslag, De vlaamse leeuw? U kunt best zonder. Maar liever niet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Toch is niet alleen de symboolwaarde die zorgt voor draagvlak. Als dat het zou zijn waren ze waarschijnlijk allang aan de dijk gezet. Ze doen het gewoon goed. Ze tonen lef en betrokkenheid. Dat wordt gewaardeerd. Veel nederlandse zaken zijn nu eenmaal lastig uit te leggen aan een vlaming/belg en andersom. Vaak is het gevoel. Wij maken ons vaak niet zo druk over bijvoorbeeld taal, staatsinrichting en staatsvorm omdat het ofwel als vanzelfsprekend wordt beschouwd en/of het op dit moment over het algemeen goed functioneert. U heeft het bij voortduring moeten bevechten. Dat voelt vanzelfsprekend anders. Zo lees ik nog steeds hier op het forum vlamingen die friezen willen 'bevrijden' of die angst hebben voor 'protestantse overheersing' bij een eventueel samengaan. Dan heb ik het nog niet eens over de veel gelezen 'Ollandse onderdrukking'. Gelukkig denkt u hier anders over maar u schijnt Nederland dan ook regelmatig te bezoeken. Maar iedereen in Nederland voelt zich in eerste plaats nederlander. Wij hebben het gevoel (terecht of onterecht) één familie te zijn van volkeren/volkjes die voor elkaar hebben gekozen en samen een eenheid vormen. Daarbij wordt geen individu anders behandeld dan een ander. Toen Limburg het moeilijk had ging er extra steun naartoe (zonder morren), Toen de noordelijke provincies het moeilijk hadden gingen de overheidsinstellingen zich er vestigen. Hiervan is het staatshoofd het symbool. Ik zou het Vlaanderen ook gunnen. Mijn inziens past (het huidige) Vlaanderen moeiteloos binnen dat plaatje. Ook Vlaanderen hoort bij die familie van nederlandse volkeren, met een overlappende wordingsgeschiedenis. Sterker nog, Nederland vindt zijn oorsprong in Vlaanderen. (Wallonië en Luxemburg horen er eigenlijk ook bij maar dat is een stap te ver, denk ik.) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
|
![]() Overigens maakte de VRT in de berichtgeving over Koninginnedag ook weer een storende fout, toen men het had over Zeewolde in de provincie Gelderland... Desalniettemin besteedt men nog altijd meer aandacht in Vlaanderen aan de Nederlandse nationale feestdag, dan omgekeerd in Nederland aan de Vlaamse of Belgische.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb geen probleem met Nederlanders, maar voor mij zijn ze ook niet meer dan "Noorderburen". Eén geheel vormen zie ik echt niet zitten.
Ik ga redelijk vaak naar Nederland en ik heb een paar goeie Nederlandse vrienden, maar ik kan niet zeggen dat ik me "thuisvoel" in Nederland. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel, dat is eigenlijk best moeilijk te zeggen... Ik vind Nederland leuk voor een paar dagen, maar na een tijdje heb ik het echt wel gehad en dan ben ik blij om terug in Antwerpen te zijn.
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En is de vraag: wat maakt je blij in Vlaanderen dat je blijkbaar anders ervaart in Nederland?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ja, het eten is hier ook gewoon veel beter... ![]() En nog een laatste iets: ik erger me dood aan Nederlanders die mij komen vertellen hoe ik m'n zaken moet regelen in België. Laatst was ik op een bijeenkomst met m'n vader en daar kwam een Nederlander doodleuk zeggen dat de bedrijven in Vlaanderen "the feeling" niet hebben, en dat we alles moesten "reorganiseren" en je moet "doen doen" want dat het bij hen allemaal zoveel beter is... Daar baal ik dus van, van dat misplaatste chauvinisme.
http://kim-roovers.skynetblogs.be/ Laatst gewijzigd door Kim : 30 april 2006 om 20:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is het Nederland niet rustig over straat wandelen? Ik heb al zovele malen in Maastricht, in Sas van Gent, Sluis, Dronten, Almere, Delft, Aardenburg, Venlo, 's-Hertogenbosch... rondgelopen en ik werd niet meer of minder lastig gevallen dan in Antwerpen, Gent, Waregem, Kortrijk, Oudenaarde, Brugge... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik geef wel toe dat er een groot verschil met de steden. Ik ga bv. veel liever naar Nijmegen dan naar Amsterdam. Maar toch, één week is genoeg voor mij. ![]()
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |