Los bericht bekijken
Oud 30 april 2006, 20:02   #106
gewoon ik
Partijlid

gewoon ik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ik denk dat u heel weinig afweet over de historische debatten over de slavernij. Het zijn bijna uitsluitend religieuze christelijke bewegingen die de strijd tegen de slavernij gedragen hebben.

Dat wetenschap verantwoordelijk zou zijn voor de afschaffing van de slavernij is belachelijk. Het waren juist een aantal ontwikkelingen inzake wetenschap en technologie die in het tweede kwart van de 19de eeuw de slavernij in het Zuiden van de VS opnieuw stimuleerden.

Dank u ik ben ook alle dagen bezig met het uitvlooien van stoffige archieven.
Bijna uitsluitend dankzij christelijke organistaties?? I beg your pardon. Het ZUIDEN van AMERIKA is overwegend RELIGIEUS (en nu nog altijd) een voorbeeldje: de klukluxclan
waar was de slavernij? nee toch het zuiden?
Eum wetenschap en slavernij tuurlijk zeker met de stoommachine want die dreef zeker met slaafkes? en in het zuiden van Amerika waren er trouwens katoenplantages dus zeker gin industrie alstublieft
btw het is dankzij de druk van Europa dat slavernij werd afgeschaft
ohja ook vergeten dat de pausen als bijna langste slaven gehad hebben? en dat er zelf ergens stond dat slaven geen priester konden worden en bepaalde zaken zelf niet konden krijgen.

http://www.ladonia.net
gewoon ik is offline   Met citaat antwoorden