Los bericht bekijken
Oud 4 juni 2006, 15:18   #38
Braveheart
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Je verwart hier twee zaken: respect voor een mening, of respect voor een persoon.
Voor een mening zelf heb ik nooit a priori respect, enkel voor de vrije uiting ervan. Dat impliceert dat je ook 'foute' meningen zal te horen krijgen. Waarom zouden we die moeten respecteren? Moeten we b.v. bepaalde fascistische meningen respecteren? Ik dacht van niet. Dat neemt niet weg dat we de fysieke integriteit van personen die dergelijke meningen verkondigen kunnen respecteren en hun vrijheid om hun mening te uiten, zonder dat we de mening zelf alsdusdanig respecteren.
Er bestaan nu eenmaal tegenstrijdige meningen. Je kan niet tegelijk respect claimen voor de bewering dat de mening 2+2=4 en 2+2=5. In dit geval sluit respect voor het ene sluit respect voor het andere zelfs uit.
Wat heeft hier het Fascisme met Geloof te maken? Terwijl bijna alle geloven vrede en liefde predikken, predikt het Fascisme haat en geweld.

En hoe ver kunnen we gaan als het om vrijheid van meningsuiting gaat?
Kunnen we zover gaan dat we miljarden mensen ermee beledigen?
Kunnen we zover gaan dat we de levensovertuiginen van al die mensen belachelijk maken?

Het spijt mij, maar in mijn ogen is dit nix anders dan pesterij en heeft het nix met vrijheid van meningsuiting te maken.

Als je niet eens bent met iemands overtuigingen, dan kun je met die persoon in discussie gaan zonder hem/haar in het gezicht te spugen.
En dit is het probleem tegenwoordig in de maatschappij, er is gewoon te weinig respect voor elkaar. En mensen doen alles voor een beetje aandacht, ook al beledigen ze miljarden mensen in the process ervan .
Braveheart is offline   Met citaat antwoorden