Los bericht bekijken
Oud 25 juli 2006, 10:22   #179
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door OzguR Bekijk bericht
Beste Vulpes,

Ik heb geschreven dat taaleisen soms hoger worden gesteld dan strikt noodzakelijk omdat er zoiets bestaat van "Je moet perfect Nederlands kunnen om bij de overheid te mogen werken, zelfs al gaat het om functies op wat lagere niveaus". Lidwoorden mag je niet door elkaar halen, zinsbouw moet perfect zijn etc..Vaak is het niet de inhoud van de boodschap, maar de verkpakking wat telt. En dat is volgens mij verkeerd. Want zolang de boodschap overgedragen wordt zou er toch geen probleem mogen zijn? Voor loketfuncties en voor functies waar men vaak in contact komt met de burger wil ik dat wel begrijpen, maar vanwaar de wens naar taalperfectie bij ambtenaren onderling?
Laat ons wel wezen: Het Nederlands in Vlaanderen: dat bestaat gewoonweg niet. Is het het VRT - Vlaams van nu of van de tijd van minister Van Mechelen?
Elk dorp, in bepaalde steden elke parochie spreekt een eigen dialect.
Wie een tijdje in het buitenland heeft gewoond en terugkomt merkt dat er hier eigenlijk tientallen taaltjes gesproken worden.
Ook laaggeschoolden uit West-Vlaanderen en Limburg krijgen nu taallessen op school om te zorgen dat ze telefoons kunnen doen met de "allochtonen" van Brussel en Antwerpen.
Ik ken een Allochtoon, Ali, die perfect, foutloos Nederlans én Frans spreekt.
Hij spreekt meestal Frans omdat de mensen zijn Nederlands niet verstaat en hij hun dialect niet beheerst.
Er is op dit vlak een grote hypocrisie...
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden