Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas
Ik heb dat al gedaan, jij duidelijk niet, gezien je de band tussen Hezbollah en de Libanese overheid niet weergaf.
Neen, doch staten kunnen ook terroristisch zijn - ik zeg nu niet de gehele Libanese staat, maar dat deel dat Hezbollah verkozen heeft.
Neen, het is gelijk aan het procentuele aandeel dat het heeft in de overheid - dat ze deel uitmaakt van het kabinet maakt die overheid dus mede verantwoordelijk.
In de mate dat ze dus deel uitmaken van de staatsorganen.
Als het VB plots vanuit Steenokkerzeel Frankrijk zou beginnen te beschieten met V33-raketten, zou de redenering iets anders lopen.
|
Die discussie heb ik hier al gevoerd (zonder dat ik las wat ik schreef dan volgens jou).
De regering is niet verantwoordelijk voor de daden van Hezbollah, aangezien ze simpelweg niet op de hoogte is/was van hun plannen. Meer nog, ze hebben de ontvoeringen zelfs expliciet veroordeeld. En nog meer, ondanks de ongebreidelde aanvallen van Israël op Libanon, heeft het Libanese leger zich nog steeds niet gemengd. Dus nee, je kan onmogelijk stellen dat Libanon mee verantwoordelijk is. Dit in tegenstelling tot Israël, waar de regering wel degelijk zijn goedkeuring gaf voor de aanvallen op Libanon.
Hezbollah is democratisch verkozen. Daar kan de overheid niets aan doen. Indien Israël zich niet had gemoeid in de burgeroorlog van Libanon, bestond Hezbollah waarschijnlijk niet eens. Indien Israël het Zuiden van Libanon geen tientallen jaren had bezet met alle menselijke ellende vandien, dan had Hezbollah nooit de aanhang gehad die het nu heeft en was Hezbollah dus waarschijnlijk nooit verkozen. Volgens een gelijkaardige logica zou je dan even goed kunnen stellen dat Israël verantwoordelijk is voor de daden van Hezbollah!
En nogmaals: het conflict is begonnen met het doden en ontvoeren van Israëlische soldaten. De buitenproportionele reactie van Israël daarop werd beantwoord met raketten van Hezbollah. Dus nee, ik geloof echt niet dat indien het VB een paar Franse soldaten zou ontvoeren, dat Frankrijk daarop Brussel zou bombarderen. Ze zouden natuurlijk wel maatregelen eisen tegen het VB, maar wel zo slim zijn om niet heel België daarvoor verantwoordelijk te stellen.