Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaffer
Toch wel Judokus , als je denkt te ontsnappen aan mij , leg dat eens uit want het interesseert mij , net zoals hier al eerder gesteld is op dit forum , mensen kunnen verantwoordelijkheid nemen , en dieren niet , waarop ik repliceerde ; hoe komt het dan dat er geen tussenvormen in verantwoordelijkheid bestaan ?
En dat Judokus gaat ge mij hier willens nillens uitleggen .
Ontsnappen kan niet meer 
|
Eerst moet ik nuanceren: een dier neemt wel verantwoordelijkheden, zonder erbij stil te staan. Een vogel bouwt zijn nest, een krokodil beschermt zijn kroost, een mier verdedigt zijn kolonie,... Dit is geen ratio maar INSTINCT. Want ze staan er niet bij stil, ze doen dit automatisch, en gaan hun gedrag niet zelf kritisch analyseren om eens iets anders uit te proberen en te experimenteren.
Wij mensen zijn ook dieren. Dus hebben we ook dit instinct. Maar wij kunnen dit instinct kritisch analyseren. Dit doen we met de rede, want die zorgt ervoor dat we beseffen dat we
zijn. Dit besef is a priori nodig om
bewust verantwoordelijkheid te nemen, los van ons instinct.
Vermits de
zijnservaring een eigenschap is van onze species Homo sapiens, zijn we de enige dieren die
bewust verantwoordelijkheid kunnen opnemen: We kunnen onze samenleving doeltreffend uitbouwen, systemen in vraag stellen, aan wetenschappen doen, aan filosofie doen,...