Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys
Elke rechtgeaarde volgeling(e) van Mohammed zal u zeggen dat dat "onislamitisch" is.
|
Beste Basy Lys,
Ik weet dat het niet meer populair is bij velen op dit forum, waaronder ook jij, maar ik blijf koppig het onderscheid volhouden tussen fundamentalistische moslims enerzijds en gematigde moslims anderzijds.
Begrijp me asjeblief niet verkeerd. Eerstgenoemden hoeven van geen kanten nog op mijn begrip te rekenen. De ellende die ze deze wereld aandoen is intussen buiten alle proporties en van mij mogen ze liever vandaag nog dan morgen van deze aardbol verdwijnen.
Laatstgenoemden, de gematigden echter, dreigen helemaal tussen twee stoelen te belanden. Enerzijds krijgen ze van hun fundamentalistische geloofsgenoten het verwijt te slikken dat ze geen "echte" moslims zijn omdat zij niet bereid zijn de religie te vuur en te zwaard te verspreiden...
... anderzijds vinden ze ook bij de niet-moslims (wij dus) geen gehoor. Wij (de niet-moslims) verkeren inderdaad in de grote verleiding de islam te beschouwen als een religie met twee gezichten, waar hij eerst een vriendelijk gelaat laat zien (of een poging daartoe doet) als zou het een vredevolle religie zijn (wat gematigde moslims stellen), om daarna - ten gepaste tijde - zijn masker af te werpen en zijn échte tirannieke gelaat te tonen (zoals door de fundamentalisten gepropageerd). Deze gedachtegang plaatst gematigden als "voorhoede" van fundamentalisten, en dus moeten we ook op onze hoede zijn voor gematigde moslims.
Ik weet dat ook jij deze redenering (deels) volgt, en mocht dat niet zo zijn, dan mag je me uiteraard altijd corrigeren. Ik deel deze mening echter niet, en wel om volgende drie redenen.
Ten eerste:
Ik vind het een oneerlijke houding om enerzijds (overigens niet geheel onterecht) te stellen dat zelfs gematigde moslims zich te weinig krachtig distantiëren van de misdaden gepleegd door hun fundamentalistische geloofsgenoten, maar anderzijds elke uitspraak vanwege diezelfde gematigden van tafel te vegen, als plegen de fundamentalisten niet zozeer misdaden
in naam van de islam, maar ook
tegen de islam. Hoe wil je nu nog dat een gematigd moslim zich de moeite getroost om zich te distantiëren, als hij voelt dat hij hierin niet wordt ernstig genomen?
Ten tweede:
Uh-Huh als moslima heeft hierboven niet alleen de scheve rechtsgang in Iran veroordeeld, doch ook bepaalde sharia-wetten. Ik citeer haar eventjes:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh
Ik heb het over de Iraanse shariawetten. En ja, ik vind die onislamitisch omdat velen gewoon verzonnen zijn, na de dood van Mohamed (vzmh), door bepaalde mannen.
|
Nu hebben we twee mogelijkheden: ofwel nemen we haar niet ernstig en geven we haar eigenlijk het signaal "Meid, je kan lullen wat je wil, we geloven je tóch niet", ofwel nemen we haar wel ernstig. En in dit laatste geval speelt duidelijk het argument mee dat zij, als vrouw, er alle belang bij heeft dat dergelijke wetten hier nooit ingang vinden, en dat die wetten zo snel mogelijk tot de geschiedenis gaan behoren.
Als moslims zélf er alle belang bij hebben zich te bevrijden van het juk van diegenen die in de islam de dienst uitmaken - en dat zijn niet alleen de Iraanse mollahs, maar in bepaalde milieus hier te lande ook de vaders, zonen en broers die hun dochters, moeders en zussen koste wat kost afschermen van de buitenwereld - dan zijn zij wat mij betreft een volwaardige discussiepartij.
Tenslotte:
Ik las dit weekend in een krant (vraag me niet meer welke, want jammer genoeg heb ik ze al weggegooid) een interview met Rudi Vranckx, VRT-journalist in het Midden-Oosten. De man getuigt van de betogingen ginder n.a.v. de cartoonkwestie en ook n.a.v. de woorden van de paus. Zijn commentaar luidt dat je wel overal heethoofden vindt die zich makkelijk laten gek maken om hysterisch te gaan actievoeren en zelfs brand te stichten - surtout als er camera's in de buurt zijn - maar dat het voor de meeste mensen ginder eigenlijk maar een ver-van-mijn-bed-show is, zowel die cartoons als de uitlatingen van Benedictus XVI.
Vranckx' verdienste is dat hij niet vergeet het in de eerste plaats over
mensen te hebben, niet over
moslims. Ik ga er tevens van uit dat vele gewone moslims niet echt wakkerliggen van wat de paus zegt of welke cartoons er in Deense kranten staan, en dat een relatief klein contingent aan agitatoren de ware schuldigen zijn van alle commotie.
En die mensen beseffen maar al te goed, dankzij of spijts de islam, dat zij als
mens veel méér met jou en mij gemeen hebben dan dat zij als moslim van ons, niet-moslims, verschillen. Net als wij zijn zij alle dagen bezig met hun werk, hun kinderen, hun hobby's, hun grote en kleine zorgen, hun grote en kleine vreugden...
Sans rancune overigens...