Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 25 september 2006, 10:45   #1
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard De zegeningen van de Sharia in Iran.

Gisteravond in het programma "Panorama" op Canvas een docu over de executie van een 16-jarig meisje middels openbare ophanging mbv.....een hijskraan.

Het was precies 6 uur ’s ochtend, het begin van nog een ondraaglijke hete zomerdag toen de 16 jarige Atefeh Rajabi van haar gevangeniscel werd weggesleept en meegenomen om geëxecuteerd te worden.

Elke stap van de weg teisterde de verontruste tiener die door geestelijke problemen steeds schreeuwde "berouw, berouw", toen de agenten haar naar het plein voor de Spoorweg van de stad marcheerden. De Iraanse rechter die Atefeh tot de dood had veroordeeld, verliet de scène ongevoelig toen hij persoonlijk de lus om haar hals zette en de kraanbestuurder een signaal gaf.

Trappend en gillend, werd Atefeh 45 minuten lang bengelend aan de arm van de kraan los gelaten voor de ogen van de menigte die snikten en - mompelend- de mullahs vervloekten.

Wat is de misdaad van Atefeh? Zondigen van openbare zedelijkheid. Zij werd schuldig gevonden wegens "handeling die onverenigbaar is met kuisheid" door het gemeenschap hebben met een ongehuwde man, alhoewel dat de vrienden zeggen dat Atefeh zich in zo´n zwakke geestelijk staat bevond dat zij geen NEE kon zeggen.

Maar de Rechter Haji Rezaii stelde vast dat zij, ongeacht de bepalingen van de internationale wetten zou moeten worden ophangen. De internationale wetten die zeggen slechts volwassenen boven 18 jaar kunnen worden geëxecuteerd, en dat de hoven plicht hebben om rekening te houden met kinderen en geestelijk zieken.

De wrede einde van het korte leven van Atefeh heeft wet van Shariah van Iran onder aandacht gebracht, waar overspel, diefstal en verkrachting, allemaal dezelfde straf met zich meebrengt en dat is “de dood”. Officieel worden elk jaar ongeveer 100 mensen – sommigen nog een kind zoals Atefeh –geëxecuteerd. Maar mensenrechten organisaties zeggen dat het ware cijfer van executies in het land, waar slechts de helft van de vrouwen kan lezen, slechts één op de 10 een baan heeft en tweederde wordt mishandeld in hun huizen, veel hoger ligt.

Het leven was nooit gemakkelijk voor Atefeh, die in de industriële stad Neka, 250 mijl van Teheran en dicht bij het Kaspische Zee was opgegroeid. Haar moeder stierf toen zij een kind was en haar vader Ghasseem was een heroïneverslaafde. Zij werd toen ondergebracht bij haar grootouders. Zij leed aan bipolaire stoornis, die tot erge stemmingsschommeling van hyperactiviteit tot aan depressie leidde. Bezorgde ouders vertelden dat hun kinderen niet bij haar in de buurt te komen- iets waar vele nu spijt van hebben. "Misschien konden wij haar in plaats daarvan kunnen helpen," zei Hamid. "Ik denk dat de dood van haar moeder een verwoestend effect had. Daarvoor, was zij een normaal meisje. Haar moeder was alles voor haar. Nadat zij stierf, was er niemand om voor haar te zorgen."

Mina, een kinderjarenvriendin van Atefeh, zei dat Atefeh door een dichte verwante werd misbruikt. "Zij durfde er nooit met een volwassene over te praten," zei Mina. "Als zij haar leraar had verteld dan zouden zij haar een hoer noemen. De politie vertellen? Zij sluiten je op en verkrachten je." Op 14 jarige leeftijd verscheen Atefeh voor het eerst in de rechtbank, met de beschuldiging van het seks hebben met een ongehuwde man. In de loop van de volgende twee jaar werd zij beschuldigd van dezelfde misdaad maar nu met andere mannen.

De mannen ontkenden het en werden veroordeeld tot de zweepslagen en werden toen vrijgelaten. Maar Atefeh pleitte schuldig en ontving elke keer 100 zweepslagen en een gevangenisstraf. Mina zei: "Atefeh vertelde soms over wat deze 'morele' Islamitische politieagenten haar aandeden terwijl zij in gevangenis was. Zij had er nog altijd nachtmerries over. Atefeh zei haar stemmingverandering het gemakkelijk maakte voor de mannen om misbruik van haar te maken, en dat het grootste deel van haar “minnaars” in de veiligheidsmacht waren."

Twee van hen waren lid van de anti- ondeugd militie. Zij moedigden andere mannen aan om verklaringen te ondertekenen en zeiden dat Atefeh met ondeugd bezig was, en zelfs dat zij AIDS had.

Toen Atefeh voor een vierde keer vóór Rechter Rezaii verscheen, verloor zij haar evenwicht en doorzettingskracht - en ook haar leven. In woede scheurde zij haar hijab - een hoofddoek en een kleed die het hele lichaam bedekt - en vertelde de rechter dat zij verkracht was en het was zijn plicht om haar beul te straffen, niet de slachtoffer.

Rezaii zei tegen haar dat ze voor haar “brutaliteit” opgehangen zou worden en dat hij persoonlijk de strop om haar hals zal zetten. Het werd een persoonlijke kruistocht toen hij naar Teheran reisde en de Hooggerechtshof overtuigde om zijn vonnis te handhaven.

Twee petities die door haar vrienden was opgezet, waarin stond dat zij geestelijk onwel was, werden genegeerd. Haar vader haalde haar geboorteakte als bewijs dat zij nog maar 16 was en daarom niet geëxecuteerd mocht worden. Maar alsnog zeiden de rechters in hun vonnissen dat zij 22 was.

Ook Atefeh schreef in een brief aan het Hooggerechtshof: “Er zijn medische documenten die bewijzen dat ik een geestelijk en lichamelijk ziek ben. Op sommige momenten verlies ik mijn toerekeningsvatbaarheid. In een maatschappij waar een gezond persoon meerdere malen verkracht wordt, is het geen wonder dat een persoon als ik de slachtoffer wordt van zo’n afschuwelijke daad.”

De dag voordat zij werd geëxecuteerd schreef zij opnieuw en in haar brief stond: “berouw, berouw, berouw”. In de Iraanse wet staat geschreven dat als iemand zijn berouw toont, diegene automatisch niet wordt geëxecuteerd, maar nog in beroep mag gaan. Maar zij werd genegeerd.

Een plaatselijke farmaceut was aanwezig op de executie van Atefeh op 15 augustus 2004. “Zij was zo jong”, zei hij. “Rezaii moet een persoonlijke wrok tegen haar gevoeld hebben. Hij zette het touw persoonlijk om haar hals. Ik keek rond en iedereen in de menigte snikte en vervloekte de Mullahs”. De advocaat van de familie heeft een proces van onrechtmatige executie tegen de rechter ingediend, en is bezig er een moordzaak van te maken. Haar leven is ook het onderwerp van een geheim gefilmde documentaire, “Execution of a Teenage Girl”, dat donderdag op BBC2 zal worden uitgezonden.

Een van de leraren van Atefen zei dat de autoriteiten haar als voorbeeld wilden gebruiken: “Zij zou nooit iemand kwaad doen, maar de mullahs vergeleken de gebeurtenissen en kwaliteiten van het meisje met prostitutie en de duivel. Zij wilden alle meisjes en vrouwen een lesje leren”.

De directeur van Amnesty International UK Kate Inbus zei: “Het doden van Atefeh is een van de ergste mensenrechten overtredingen. Het in het openbaar ophangen van een kind, die geestelijk incompetent bleek te zijn, is niet te geloven.

De Wreedheid van de Sharia Wet:

Straffen die door de godsdienstige Mullahs van Iran worden opgelegd; die zijn onder andere:

Diefstal: Amputatie van handen of voeten van de aangehouden overtreder.

Overspel: Dood door steniging.

Ongetrouwd seks hebben: 100 zweepslagen

Conversie naar andere godsdienst dan die van de Islam: Dood.

Sodomie: voor volwassenen de dood, en 74 zweepslagen als een kind heeft ingestemd.

Homoseksualiteit: 100 zweepslagen of op de vierde gelegenheid de dood

Homoseksuele kus: 60 zweepslagen

Het wrijven van de dijen of billen van een andere man: 99 zweepslagen – op de 4de gelegenheid, de dood.

Einde citaat.

Duidelijk is in iedergeval dat het leven van een vrouw, of in dit geval zelfs een kind, geen enkele betekenis heeft in een extreem Islamitische staat.
Oud 25 september 2006, 12:02   #2
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

:fout:

Laatst gewijzigd door Lincoln : 25 september 2006 om 12:04.
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2006, 12:03   #3
Lincoln

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

:fout:

Laatst gewijzigd door Lincoln : 25 september 2006 om 12:04.
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2006, 13:15   #4
SirGalahad_
Burgemeester

SirGalahad_'s schermafbeelding

Standaard

Heb het ook gezien, die documentaire en was er niet goed van...
Moest onmiddelijk denken aan die Nederlandse minister en zijn sharia-uitspraak...
Griezelig
SirGalahad_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2006, 13:42   #5
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Ik heb ook dat programma gezien en was er zelf niet goed van. Daarom dat ik gisteren "het zonnetje in huis" was op dit forum.

Toch heb ik nog een aantal toevoegingen aan het verhaal. Die executie was toch eerder en uitzondering in Iran? Hiermee wil ik ze helemaal niet goedpraten maar wil een juist perspectief hebben. En het ging toch om het kleine stadje Neka ten noorden van Iran? Iraanse journalisten en advocaten hebben zelf dat onderzoek gedaan en ontdekt dat er in dat proces heel wat Iraanse justitiewetten aan de laars zijn gelapt. O.a. dat de rechter haji Reza gokte dat ze 22 was omdat ze er zo rijp uitzag, het hele proces werd afgehandeld in 1 maand wat normaal gezien onmogelijk is in Iran, enz...

Niettemin vind ik gewoon walgelijk dat mannen bijna nooit worden veroordeeld worden voor misdrijven tegen de "zeden" en vrouwen altijd de schuld krijgen. En de waarheid is dat de meeste moslims de Iraanse shariawetten helemaal niet accepteren. Ik, als moslim, vind ze zelfs onislamitisch.

Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 25 september 2006 om 13:43.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2006, 13:53   #6
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Ik heb ook dat programma gezien en was er zelf niet goed van. Daarom dat ik gisteren "het zonnetje in huis" was op dit forum.

Toch heb ik nog een aantal toevoegingen aan het verhaal. Die executie was toch eerder en uitzondering in Iran? Hiermee wil ik ze helemaal niet goedpraten maar wil een juist perspectief hebben. En het ging toch om het kleine stadje Neka ten noorden van Iran? Iraanse journalisten en advocaten hebben zelf dat onderzoek gedaan en ontdekt dat er in dat proces heel wat Iraanse justitiewetten aan de laars zijn gelapt. O.a. dat de rechter haji Reza gokte dat ze 22 was omdat ze er zo rijp uitzag, het hele proces werd afgehandeld in 1 maand wat normaal gezien onmogelijk is in Iran, enz...

Niettemin vind ik gewoon walgelijk dat mannen bijna nooit worden veroordeeld worden voor misdrijven tegen de "zeden" en vrouwen altijd de schuld krijgen. En de waarheid is dat de meeste moslims de Iraanse shariawetten helemaal niet accepteren. Ik, als moslim, vind ze zelfs onislamitisch.
weet je wat je doet ? verander je bordje in 'zonder Jihad straat' ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 25 september 2006 om 13:54.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2006, 13:56   #7
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
weet je wat je doet ?
Is dat Nederlands?
Citaat:
verander je bordje in 'zonder Jihad straat' ...
Euhm, welke logica is dat? Bestaat de organisatie ZJH dan en waarvoor komt die op?
Oud 25 september 2006, 14:11   #8
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Gisteravond in het programma "Panorama" op Canvas een docu over de executie van een 16-jarig meisje middels openbare ophanging mbv.....een hijskraan...
Elke rechtgeaarde volgeling(e) van Mohammed zal u zeggen dat dat "onislamitisch" is.
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2006, 14:33   #9
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Is dat Nederlands?
ja, maar idd misschien eerder in zwang in Noord Nederland

Citaat:
Euhm, welke logica is dat? Bestaat de organisatie ZJH dan en waarvoor komt die op?
nee, dat is logica zonder partijen en vakjesdenken ... maar geef me gerust eens jouw definitie van haat maw wie viseer jij met je bordje ?

en bij de weg (nee, dit is geen Nederlands, dit is een Anglicisme ) je hebt me nog altijd niet ondubieus bevestigd dat voor jou ook de Belgische wetten primeren boven Islamietische richtlijnen ...
Oud 25 september 2006, 14:46   #10
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
En de waarheid is dat de meeste moslims de Iraanse shariawetten helemaal niet accepteren. Ik, als moslim, vind ze zelfs onislamitisch.
Hoe kant de Sharia nu onislamistisch zijn als het deel uitmaakt van de Islam Dat is zoals zeggen dat de Inquisitie onkatholiek was

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2006, 14:51   #11
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Hoe kant de Sharia nu onislamistisch zijn als het deel uitmaakt van de Islam Dat is zoals zeggen dat de Inquisitie onkatholiek was
Ik heb het over de Iraanse shariawetten. En ja, ik vind die onislamitisch omdat velen gewoon verzonnen zijn, na de dood van Mohamed (vzmh), door bepaalde mannen. Probeer je me nu de les te lezen over mijn mening?
Oud 25 september 2006, 14:55   #12
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
nee, dat is logica zonder partijen en vakjesdenken ... maar geef me gerust eens jouw definitie van haat maw wie viseer jij met je bordje ?
Ik ben tegen elke vorm van zinloos en/of racistisch geweld. Wat bedoel je met "jouw definitie van haat"?
Citaat:
en bij de weg (nee, dit is geen Nederlands, dit is een Anglicisme ) je hebt me nog altijd niet ondubieus bevestigd dat voor jou ook de Belgische wetten primeren boven Islamietische richtlijnen ...
Maar je kan de Belgische wetten toch niet gaan vergelijken met godsdienstwetten of moraalwetten. De Belgische wet verbiedt me ook niet om te kakken in mijn living maar ik zal zoiets, vanuit mijn moraal, nooit doen.
Oud 25 september 2006, 14:56   #13
Reza
Banneling

Reza's schermafbeelding

Standaard

Echt een land om vluchtelingen naar terug te sturen!
Brave voor de egoïstjes onder ons!!!
Reza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2006, 14:56   #14
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb het over de Iraanse shariawetten. En ja, ik vind die onislamitisch omdat velen gewoon verzonnen zijn, na de dood van Mohamed (vzmh), door bepaalde mannen. Probeer je me nu de les te lezen over mijn mening?
Zoals ik hierboven al zei: "Elke rechtgeaarde volgeling(e) van Mohammed zal u zeggen dat dat "onislamitisch" is."
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2006, 14:57   #15
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
ik denk dat dit 1 van de grootste misverstanden is over de Islam, zowel door islamisten als door niet-moslims. de Sharia komt na de Koran en is gewoon een neerschrijving van wetten en gebruiken die toen regel waren en die ze maar islamitisch gemaakt hebben. Maar Mohammed heeft ze niet neergeschreven noch uitgevonden.

De Inquisitie is in feite hetzelfde, niets te maken met de Bijbel, enkel met vervolging van niet-Christenen.
Oud 25 september 2006, 14:59   #16
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SirGalahad_ Bekijk bericht
Heb het ook gezien, die documentaire en was er niet goed van...
Moest onmiddelijk denken aan die Nederlandse minister en zijn sharia-uitspraak...
Griezelig
Is inmiddels afgetreden, maar niet om die Sharia-uitspraken.
Oud 25 september 2006, 14:59   #17
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben tegen elke vorm van zinloos en/of racistisch geweld. Wat bedoel je met "jouw definitie van haat"?

Maar je kan de Belgische wetten toch niet gaan vergelijken met godsdienstwetten of moraalwetten. De Belgische wet verbiedt me ook niet om te kakken in mijn living maar ik zal zoiets, vanuit mijn moraal, nooit doen.
alweer een grote bocht ... terwijl toch duidelijk zou moeten zijn dat wereldse democratische wetten gewoon primeren boven het woord van de Profeet ...
Oud 25 september 2006, 15:00   #18
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik denk dat dit 1 van de grootste misverstanden is over de Islam, zowel door islamisten als door niet-moslims. de Sharia komt na de Koran en is gewoon een neerschrijving van wetten en gebruiken die toen regel waren en die ze maar islamitisch gemaakt hebben. Maar Mohammed heeft ze niet neergeschreven noch uitgevonden.

De Inquisitie is in feite hetzelfde, niets te maken met de Bijbel, enkel met vervolging van niet-Christenen.
niet alleen niet-Kristenen, zoek maar eens op onder Cahtaren ...
Oud 25 september 2006, 15:02   #19
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

5 Jaar geleden was er op de Nederlandse TV een docu over de toepassing van wetten in Iran.
De laatste 5 jaar is het in Iran erg slecht geworden en vraag me af hoe de Iraanse bevolking daar nou wel gelukkig mee is.
Oud 25 september 2006, 15:04   #20
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
alweer een grote bocht ... terwijl toch duidelijk zou moeten zijn dat wereldse democratische wetten gewoon primeren boven het woord van de Profeet ...
Die atheïstische opvatting is me niet zo duidelijk. Daarme wil ik niet zeggen dat de wereldse democratische wetten geen waarde hebben voor mij.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be