Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet
De samenleving is volgens mij de set wiens elementen of leden de individuen zijn die de samenleving uitmaken. De mensen die verantwoordelijk gesteld worden door de samenleving om de taken van politie en gerecht op zich te nemen zijn slechts een subset van de samenleving.
Als ik de kans dat ik om het leven kom bij het verhinderen van een misdaad groter acht dan de kans dat ik een misdaad zonder noemenswaardige kleerscheuren kan verhinderen, dan zal ik inderdaad niet ingrijpen. Overlevingsdrang noemt men zoiets.
|
Art 422bis Strafwetboek
Met gevangenisstraf van acht dagen tot een jaar....wordt gestraft hij die verzuimt hulp te verlenen of te verschaffen aan iemand die in groot gevaar verkeert...
Voor het misdrijf is vereist dat de verzuimer kon helpen zonder ernstig gevaar voor zichzelf of voor anderen...
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
Laatst gewijzigd door metten : 26 september 2006 om 16:50.
|