Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kpax
In Nederland hoort men juist dat de RO meer de Belgische kan op moet. Dat mensen meer de vrijheid moeten hebben zelf een huis te bouwen, zelf te bepalen hoe hun huis uitziet.
Toen ik in 93 naar Delft verhuisde kon ik daar geen huurwoning krijgen. Huurwoningen werden door de gemeente toegewezen, en nadat je aangetoond had dat je een band met de gemeente had kwam je op een wachtlijst. Het duurde gemiddeld een jaar voordat je een woning aangeboden kreeg, en die kon je nemen of laten.
Als je dus ergens wou wonen waar je zelf wou wonen bleef alleen kopen over, wat ik overigens gedaan heb. (Overigens, ook hierbij moest ik aantonen dat ik een band met de gemeente had, wat ik kon, want ik werkte er).
De huurprijzen voor sociale woningen in Nederland zijn hoger dan wat je in België op de vrije markt betaalt.
De kwaliteit van de woningen is in België doorgaans stukken beter.
Nederlandse toestanden wil je echt niet. Het is geen toeval dat de snelst groeiende buitenwijk van Maastricht in België ligt.
|
Wat je hierboven beschrijft heeft dan ook niets met ruimtelijke ordening te maken. In Nederland is men al lang bezig met ruimtelijke ordening en het resultaat is er dan ook naar. In België heeft men ruimtelijke ordening pas recent ontdekt. Veel te laat natuurlijk. De lintbebouwing en verkavelingen her en der zijn een ramp. Dat proberen omkeren is quasi onmogelijk. En toch blijft men nieuwe bouwgronden aansnijden... zelfs Groen! neemt hierover niet voldoende harde standpunten in. En dat terwijl de leegstand de pan uit swingt.