Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Ik zie nog steeds geen enkel oorzakelijk of inhoudelijk verband tussen het publiceren, lezen en/of aanhangen van revisionistische opvattingen enerzijds en antisemitisme en jodenvervolging aan de andere kant.
Dat was trouwens een vraag die aan Edina (denk ik toch) was gericht en die nooit door hem werd beantwoord. In tegenstelling tot de soms door hem gestelde vraag ging het hier niet om iets persoonlijks, maar wel om een belangrijk inhoudelijk element. Hij meent immers, samen met enkele anderen, dat er hier sprake is van een verband tussen beide. Welnu, kunnen ze dat dan empirisch aantonen?
|
Ten eerste, beste JvdB, vraag ik mij af waarom je ervan uitgaat dat ik een "hij" ben. Edina is nu niet echt een mannennaam... natuurlijk hoeft een vrouwelijke forumnaam niet per definitie te betekenen dat ik een vrouw ben, maar al helemaal niet dat ik een man ben. Of is "als iemand een vrouw is, dan moeten daar bewijzen van zijn" ook een van jouw adagia. Soit, ter informatie: ik ben wel degelijk een zij.
Dat ik nog niet op die vraag heb geantwoord, is niet omdat ik ze ontwijk hoor (zoals jij duidelijk wel doet met mijn en andere vragen, een antwoord van jou op die vragen zouden nochthans heel duidelijk kunnen maken dat ik ongelijk heb met mijn beschuldiging...), maar wel omdat ik nu eenmaal niet onbeperkt tijd heb om hier op het forum te zitten. En ik zal je dus nu wel degelijk antwoorden.
Het probleem met negationisme zit hem niet zozeer in de ontkenning van die holocaust (en daarmee bedoel ik dus ook de ontkenning van de doelbewustheid ervan), maar wel in de ideeën die daar altijd achterzitten. Want dat komt altijd op hetzelfde neer (en dat weet jij maar al te goed als kenner van negationistsiche literatuur): achter het idee van die holocaust zit een machtige "joodse lobby" die het allemaal heeft opgezet om bepaalde doelen te bereiken en alle aangebrachte bewijzen zijn gewoon propaganda. Dat laatste maakt het bewijzen van de holocaust sowieso onmogelijk, want alles wordt hoe dan ook - zonder enig bewijs - afgedaan als vervalst. Maar belangrijker is dat het aanzet tot antisemitisme. Natuurlijk niet bij iedereen die het leest, maar wel bij een aantal en bij andere zal het hun antisemitisme doen versterken. En hoe meer die literatuur dus verspreid wordt, hoe meer er dus zullen aangezet worden tot antisemitisme of hun reeds bestaande antisemitisme zullen versterkt zien. En het cruciale punt is dat de geschiendis ons heel duidelijk leert, dat elke genocide uit de geschiedenis vooraf wordt gegaan door een campagne van haat en ontmenselijking tegenover de groep van latere slachtoffers. En dat is dus niet gebaseerd op het bestuderen enkele genocides, maar op een massa genocides. Alle reeds gekende genocides verliepen volgens hetzelfde stramien (dat
hier mooi wordt samengevat). En niet toevallig is het laatste stadium: ontkenning!!! En het is in die fase dat negationisten blijven steken waardoor ze de kiemen leggen voor herhaling:
Citaat:
DENIAL is the eighth stage that always follows a genocide. It is among the surest indicators of further genocidal massacres. The perpetrators of genocide dig up the mass graves, burn the bodies, try to cover up the evidence and intimidate the witnesses. They deny that they committed any crimes, and often blame what happened on the victims. They block investigations of the crimes, and continue to govern until driven from power by force, when they flee into exile. There they remain with impunity, like Pol Pot or Idi Amin, unless they are captured and a tribunal is established to try them. The response to denial is punishment by an international tribunal or national courts. There the evidence can be heard, and the perpetrators punished. Tribunals like the Yugoslav or Rwanda Tribunals, or an international tribunal to try the Khmer Rouge in Cambodia, or an International Criminal Court may not deter the worst genocidal killers. But with the political will to arrest and prosecute them, some may be brought to justice.
|
De geschiedenis toont mooi aan hoe keer op keer dezelfde mechanismes gebruikt worden in de aanloop naar, tijdens en na de genocides en de les van de geschiedenis is overduidelijk: grijp in voor het te laat is. Want eens de bal aan het rollen is, is het te laat!!!