Los bericht bekijken
Oud 13 december 2006, 23:14   #191
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Christen zijn, daar kiés je voor. Vandaar dat ook voor diegenen die als baby gedoopt werden - en dat is vandaag nog steeds de grote meerderheid in onze contreien - rituelen worden voorzien waarop ze op latere leeftijd expliciet hun keuze kunnen uitdrukken.

Het vormsel bijvoorbeeld. Twaalfjarigen mogen dan misschien nog net iéts te jong zijn om deze keuze al met volle bewustzijn te maken, maar dat belet niet dat men in sommige bisdommen (bvb. Hasselt) experimenteert met het vormsel op 16-17 jaar.

Dat het aantal kandidaten daardoor erg terugvalt vind ik niet eens zo erg. Maar een 16-jarige die expliciet kiest voor een christelijke (en katholieke) levensweg, vind ik een aanwinst voor de Kerk.

En die 16-jarige, waarde Jurgen, die is christen. Jij bent geen christen of katholiek simpelweg omdat je gedoopt werd.
Bij gedoopt worden is het bij mij spijtig genoeg niet gebleven...ik heb ook het vormsel moeten ondergaan (verplicht door ouders).
Ik moest ook tot het 1ste middelbaar verplicht elke zondag naar de kerk gaan.
Hier is dan zoveel ruzie over ontstaan dat ze het hier thuis hebben opgegeven om van mij een gelovige te maken.
Begrijp je nu mijn afkeer van alles wat met geloof te maken heeft?

Laatst gewijzigd door jurgen79 : 13 december 2006 om 23:14.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden