Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL
Het heeft geen zin daarover te speculeren. Punt is dat er veel mensen zijn die nog steeds de godsdiensten die hieruit voortvloeiden aanhangen en dat die gerespecteerd moeten worden.
|
Tot op zekere hoogte, mijn beste, tot op zekere hoogte...
Citaat:
Religie heeft in haar kern bepaalde ideeën die heilig of gewijd of hoe dan ook worden genoemd.
Het betekent het volgende : "Hier hebben we een denkbeeld of een notie waarover je niets onaardigs mag zeggen, dat mag gewoon niet. Waarom niet? Omdat het gewoonweg niet m�*g!! Daarom!!"
Als iemand stemt voor een bepaalde partij met opvattingen die je niet deelt, staat het je vrij daarover zoveel te discussiëren als maar mogelijk is. Niemand zal zich gekrenkt voelen. Als iemand vindt dat de belastingen omhoog dan wel omlaag moeten mag je daar naar hartelust over kibbelen.
Maar als iemand zegt : "Ik mag op zaterdag niet aan het lichtknopje komen gezien mijn geloof me dit verbiedt" mag je hierover geen mening vormen, want een religieuze overtuiging dient "gerespecteerd" te worden...
We zijn er zodanig aan gewend geen vraagtekens te zetten bij godsdienstige opvattingen dat het heel interessant is om te zien hoeveel ophef bijvoorbeeld Richard Dawkins veroorzaakt als hij het wel doet. Religieuzen allerhande geraken door het dolle heen, omdat je dergelijke zaken eigenlijk niet "mag" zeggen.
Bekijk het echter rationeel, dan is er geen enkele reden waarom je niet zou mogen discussiëren over dergelijke denkbeelden zoals je over alle andere opvattingen wel mag doen.
Behalve dan dat we op een of andere manier onderling hebben afgesproken dat we dit niet doen.
Douglas Adams
|
Citaat:
Het is een wijdverbreide veronderstelling, door bijna idereen in onze samenleving - met inbegrip van niet-gelovigen - aanvaard, dat het geloof erg kwetsbaar is voor "beledigingen" en daarvoor dient gevrijwaard te worden door een abnormale dikke muur van respect, een bepaald soort respect dat veel verder reikt dan de eerbied die ieder mens jegens zijn medemens in acht dient te nemen.
Ik ben er niet voor te vinden om mensen voor de lol te krenken, maar de disproportionele bevoorrechting van religie intrigeert en verbijstert me. Wat is er zo bijzonder aan religie dat we haar een uniek en allesoverstijgend respect moeten toekennen?
Richard Dawkins
|
Laatst gewijzigd door Esperanza : 30 december 2006 om 09:20.
|