Los bericht bekijken
Oud 30 december 2006, 11:32   #61
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Multiculturalisme raakt niet verder dan relativisme; het inslikken of "nuanceren" van een aantal fundamentele noties in onze westerse samenleving. Meer nog, een enkele keer hoor je zelfs beweren dat je de term "westerse samenleving" niet meer mag gebruiken... Concrete voorbeelden zat trouwens: gaande van het insnoeien van de vrije meningsuiting (tot vér voorbij het oproepen tot geweld), over voorstellen om het onderwijs ten dele in de "moedertaal" (hallooo, tweede- en derde-generatie?) in te richten tot de weigering om nog een "mening" (laat staan waarde-oordeel) te hebben over praktijken die lijnrecht ingaan tegen een aantal basisrechten in onze samenleving. Gelijke rechten voor vrouwen? Strijd tegen de discriminatie van holebi's?
Ik zie niet hoe het vermeende "multiculturalisme" heeft geleid tot het insnoeien van de vrije meningsuiting. Wettelijk is daar niets veranderd.
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het aantal "multicultaralisten" dat bereid is kritiekloos de eigen waarden ter discussie te stellen en aspecten uit andere culturen hier te aanvaarden die lijnrecht op die waarden staan verwaarloosbaar is. Ik vind het een zorgwekkende evolutie dat steeds meer "politiek incorrecten" opstaan die heel de sector die zich bezig houdt met integratie een paar geitewollen sokken willen aanmeten.

Neem nu de strijd tegen discriminatie van holebi's. De wetgever heeft de laatste jaren niet alleen aan holebi's dezelfde rechten gegeven als aan hetero's, wat denk ik een duidelijke statement is, maar daarenboven is het discrimineren van mensen op basis van seksuele geaardheid nu formeel strafbaar. Ik denk dus dat op wetgevend vlak één en ander is verricht om het de onverdraagzamen wat moeilijker te maken. En specifiek naar de allochtone gemeenschap toe zijn recent de eerste holebiverenigingen voor mensen van allochtone afkomst opgericht, verenigingen die trouwens stevig worden gesubsidieerd. Dat neemt uiteraard niet meteen de grote onverdraagzaamheid weg die nog steeds leeft binnen deze gemeenschap, maar het is een belangrijke eerste stap. Van de mensen die met deze "multiculturalistische" projecten bezig zijn is er niet één die zich relativistisch of tolerant opstelt tegenover de heersende onverdraagzaamheid, integendeel. Maar je kan die onverdraagzaamheid niet van vandaag of morgen uitwissen, dat vraagt tijd.

Dit is maar één voorbeeld, er zijn er andere.

Voor wat betreft integratie zeg je dat er alternatieven zouden zijn voor dez huidige aanpak, die genoegzaam bekend zouden zijn. Kan je daar wat concrete voorbeelden van geven? En ik bedoel dan beleidsmaatregelen, geen filosofieën.
Doki is offline   Met citaat antwoorden