Los bericht bekijken
Oud 10 januari 2007, 16:44   #267
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ozymandias Bekijk bericht
Ik heb het in jouw geval niet over racisme gehad, maar kom.
Dat stukje heb ik inderdaad toegevoegd, en dat duidelijk gemaakt door het tussen vierkante haken te plaatsen. Dat is toch een courant gebruik, niet ?

Ik vond het niet de moeite om te reageren op je anekdote (mijn excuses voor de spelvout), omdat die doorspekt was met je eigen visie op het geheel, onvolledige informatie en ontzettende vooroordelen. Omdat ik ook maar één erg subjectieve versie krijg van het verhaal, is het ook onmogelijk om hier een objectieve conclusie aan vast te knopen, wat jij duidelijk wilt doen.
-Je zegt dat hij enkel is ontslaan vanwege zijn huidskleur, maar in zijn ontslagbrief staat economische redenen. Dan zeg jij dat dat de enige reden was. Daardoor klinkt het eerder als jaloezie. "Waarom mij ? Omdat ik blank ben, waarschijnlijk." Misschien was hij wel het minst productief ?
-Doordat hij vervangen werd door één van "hun landgenoten", is niet aangetoond dat hij moest vertrekken omdat hij blank was, hoor.
-Hij legt geen klacht neer omdat hij fysiek geweld vreest. Dit is een van die ontzettende vooroordelen. Doe een marokkaan niks verkeerds, of al zijn vriendjes komen je aframmelen. Komop, zeg. Pure demagogie
-Hij is verdraagzaam, zeg je. Maar in dezelfde zin zeg je dat hij niet verdraagzaam *is*, maar *moet zijn* om het broze evenwicht te bewaren. Hij wil zijn superioriteit niet laten voelen. Daar gaat de vergelijking dus al niet meer op, want er is geen superioriteit bij een gediscrimineerde. De Turk die het werk niet kreeg is niet superieur, dus een rechtszaak kan nooit als doel hebben zijn superioriteit tentoon te spreiden.
-Een klotekat is een kater
-Weer demagogie. Je stelt dat hier niemand in geïnteresseerd zou zijn. Pure onzin. Als een blanke gediscrimineert wordt, is dat even fout. Maar wie denk je dat het vaakst gediscrimineert wordt ? Wat komt dus het vaakst in het nieuws, denk je ? Precies...
-En dan komt de meest prachtige afsluiter die ik in lange tijd heb gelezen: als je geen toegevoegde economische waarde brengt moet je kunnen accepteren dat mensen liever met eigen soort werken.
Van dat accepteren merk ik bij jou anders bitter weinig ? En terecht, zou ik zo zeggen. Als je geen toegevoegde economische waarde brengt met je kwaliteiten, dan heb je geen reden om in dat bedrijf te zitten. Als je die wel brengt, en het enige wat in de weg zit, is je huidskleur, dan heet dat discriminatie. En ik wist niet dat we een verschillende soort waren ?
Jammer voor jou en je wereldbeeld dat ik met een ander verhaal afkom, het enige by the way dat ik echt ken.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden