Los bericht bekijken
Oud 27 januari 2007, 15:26   #1761
Argusx43
Minister

Argusx43's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Paulus,

Ik ben het met Yahyazakarya eens. Ik onderschrijf volledig het onderscheid dat hij maakt tussen geloof en wetenschap. De evolutieleer behoort ontegensprekelijk tot de wetenschappelijke sfeer, zeker niet tot het religieuze.

Wat is het verschil? Wel, dat "geloven" en "geloven" twee is.

Als je stelt dat je bvb. in God "gelooft", dan ben je vooral bezig met het herkennen van datgene wat jouzelf bezighoudt. Zo is de mensheid a.h.w. "vergiftigd" met de vraag waar we vandaan komen. En dat al sedert vele eeuwen. Diezelfde vraag echoot nu nog steeds na in bvb. het eerste hoofdstuk van Genesis.

Geloven dus in de betekenis van "herkennen".

Wanneer je daarentegen "gelooft" in een wetenschappelijke theorie, dan bedoel je wel degelijk iets heel anders. Van herkenning van de eigen diepste zieleroerselen is geen sprake. Er is veeleer sprake van "erkenning" (en niet van "herkenning") en wel omdat de gebezigde methodes ter staving van deze theorie op algemeen geldende en door iedereen te controleren basis berust.

Zo moet een wetenschappelijke theorie bvb. voldoen aan de regels van de logica. Meetresultaten mogen de theorie niet tegenspreken of ze valt.

In religieuze aangelegenheden daarentegen komen noch de logica, noch meetresultaten ter sprake. Dat "geloof" is volledig gebaseerd op de eigen subjectieve belevingswereld.

Wie beweert dat de evolutieleer een "geloof" is, en het werkwoord "geloven" uitlegt zoals het in een religieuze context wordt gebruikt speelt alleen maar woordspelletjes; discussie gaat hij niet aan. Want, zoals ik net gezegd heb: "geloven" en "geloven" is wel degelijk twee (en vaak zelfs nog méér dan twee).

Och ja: ik ben gelovig, pratikerend katholiek, en ik "geloof" (in de andere betekenis dan) eveneens in de evolutieleer.
Dat is rond de pot draaien. Iemand die gelooft in de schepping, is gewoon eerlijk en geeft toe dat het een onmogelijke zaak is te weten hoe alles, materie en leven er is. Men kan wel in beperkte mate tot bevindingen komen. Maar nooit of te nooit tot een bewijs komen of alles geschapen ofwel geëvolueerd is. Alleen geloof schiet over dan.
Dat is juist het probleem met de evolutietheorie. Men begint vanaf start met alles bij evolutie zonder dat de mogelijkheid van een God. Gewoon omdat die God niet waar te nemen is met onze zintuigen.

Laatst gewijzigd door Argusx43 : 27 januari 2007 om 15:31.
Argusx43 is offline   Met citaat antwoorden