Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi
Sommige West-Vlamingen stammen ongetwijfeld af van Keltische Morini en/of Menapii. Een heleboel andere West-Vlamingen stammen wellicht af van Germaanse Franken, Juten, Saksers of Denen. Nog anderen raakten opgescheept met 'Engels' genetisch materiaal (denk maar aan James Ensor), of anders wel Frans, Spaans, Italiaans, Portugees, Baskisch, Duits, Pools, ...
Zeker in de dagen dat Brugge dè wereldhaven was, zal nogal wat 'vreemd' volk hier 'zijn stempel gezet hebben' en zijn zaad gezaaid.
De taal van de West-Vlamingen is duidelijk een Germaans dialect zonder al te veel Keltische invloed, en hun vermeende koppigheid is volgens mij eerder een algemeen menselijke karaktertrek.
Ikzelf ben een West-Vlaming met duidelijk 'Mediterrane' trekken, die ik te danken zou hebben aan een niet nader geïdentificeerde Siciliaanse voorouder. Misschien stroomt er wel sterk verdund Arabisch bloed door mijn aderen, ha ha.
Maar dat is allemaal niks om druk over te doen, laat staan fier op te zijn.
Ik ben alleen maar fier op wat ik zelf weet te verwezenlijken, al de rest kan me hoogstens dankbaar stemmen.
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi
De taal van de West-Vlamingen is duidelijk een Germaans dialect zonder al te veel Keltische invloed.
|
Kleine anecdote: ik kreeg een tekst toegezonden uit Noorwegen, Noors dus. (Men heeft nu eenmaal de onhebbellijke gewoonte gekregen dat soort dingen op mijn hoopje te gooien) Ik ken geen bal Noors, ook geen woordenboek voorradig, tolk uiteraard te duur, dus eens getelefoneerd met het Noorse Consulaat in Antwerpen, 'n vriendelijke man daar vertaalde en gaf me de tip:
"
lees het gewoon met een Westvlaamse tongval en dan begrijp je het al een heel stuk", en idd...
"
Noormannen"invloed op het Westvlaams? 't Zou niet verwonderlijk zijn, daar langs de kust. Vroeger leerde ik dat Vlamingen ooit Germaanse vluchtelingen waren die daar wel hadden moeten stoppen omdat er de zee was.
verder cfr. Caesar (maar dat was maar een militair):
http://forum.politics.be/showpost.ph...5&postcount=68
Die maakt dus geen melding van Kelten.