Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frans Oghtendlicht
komt u dan op de ijzerbedevaart?
|
Neen ik kom niet op de IJzerbedevaart en ik ben evenmin een Vlaams-nationalist noch een Belgisch nationalist.En in de hypothese dat ik een Vlaams-nationaist zou willen zijn, zou ik mij nooit als vrijdenker op mijn plaats voelen in een weide voor een toren die als leuze draagt: AVV-VVK.
In de tweede hypothese dat ik er een Vlaams-nationalist zou willen zijn zou ik dit uiteindelijk niet kunnen wegens de collaboratie van vele Vlaams-nationalisten tijdens de oorlog. Ik weet wel, dat is al lang voorbij maar het blijft me storen. En het blijft me storen niet alleen wegens de collaboratie zelf maar evenzeer wegens het feit dat vele Vlaams-nationalisten nooit erkend hebben dat ze fout zaten. En ze zaten fout. Eigenlijk hebben ze de Vlaamse zaak verraden. Daarom blijft de vlag met de Vlaamse Leeuw bij mij nog altijd een pejoratieve betekenis houden.
Maar er is nog een derde reden en misschien zelfs de belangrijkste waarom ik geen Vlaams-Nationalist ben. Het nationalisme is voorbij. Het is passé. Europa komt eraan, de Belgische staat zal steeds meer worden uitgehold door Europa (net zoals bij de andere Europese staten). Gans het Europese Nederlandstalig gebied zal in een relatief korte termijn als Euro-regio naar een eenheid groeien.
In feite heb ik een klein vaderland en dat is Limburg (de beide Limburgen). Dat is het land van mijn vader, mijn vaderland. En dat heeft niets met eng of fanatiek nationalisme te maken, misschien kun je spreken van een bedaard, rustig Limburgs 'wij-gevoelen', zonder franjes. Wij leven gewoon graag in ons Limburg. Het is daar goed leven.Het is niet te groot en goed te besturen en het blijft kort bij de bevolking. Daarom pleit ik ook voor meer macht voor wat betreft de provincies in België en pleit ik ook voor de hereniging van beide Limburgen. Dat is mijn klein vaderland. Maar ik voel me ook wereldburger sinds lange tijd en dit zonder enige pretentie. Toen de kerncentrale in Tsjernobiel ontplofte mochten wij hier geen spinazie meer eten die in de tuin gekweekt was. Wanneer de Chinese economie sputtert, dan ondergaan wij hier de gevolgen. De wereld is een groot dorp geworden.De klimatologische problematiek geeft dit zeer duidelijk aan. En het zal samen pompen zijn of verzuipen. En als je dit allemaal zo beschouwt, dan valt het nationalisme in het niet en moet je het eigenlijk de prullemand gooien of tenminste het niet al te ernstig nemen.