Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax
Edina, ik mag dan geen expert zijn op gebied van kernenergie (dat ben ik niet en dat durf ik grif toegeven), ik weet verdomd goed wat er wel en niet gebeurt in de zonnecelwereld en wat er wel en niet mogelijk is.
Het drukken van productiekost is het enige dat je kan doen op vlak van gewone zonnecellen. Hoog rendements cellen op Si zijn gewoonweg niet, ik herhaal NIET, verder te optimaliseren en zullen nooit geschikt zijn voor massaproductie (hetgeen je nodig hebt wil je die techniek gaan implementeren). Hoog rendements cellen op multistacks zullen absoluut nooit, ik herhaal NOOIT, beschikbaar zijn op massaproductie.
Waar jij het vandaag haalt dat productie niet grootschalig hoort te zijn, zal me helemaal een raadsel zijn. Hoe denk jij ervoor te gaan zorgen dat panelen beschikbaar zijn voor het grotere publiek? Of denk je de wereld te gana redden met een 1000-tal cellen?
|
Ik vermoed Edina met 'alternatieve designs' wil zeggen dat het onderzoek zich niet tot beperkt tot fotovoltaische methoden.
Andere ontwerpen zoals thermische zonnetorens, warmtecollectoren en fotochemische installaties hebben ook een beperkt rendement, maar daar de onderdelen goedkoop zijn en in grote getalen verkrijgbaar, is het niet onmogelijk dat één van deze principes ooit zo evolueert dat het economisch rendabel wordt. Zeker niet als de centrales als bijproduct gedesallineerd water afleveren.
De SEGS IX-centrale in de Mojave woestijn schurkt naar het schijnt al tegen een 15cent/kWh aan.