Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker
Aai, ai ai ai ai... Dat gaan de 20% werklozen in Wallonië en de 10% (ongeveer) in Vlaanderen niet content mee zijn!
Met deze uitspraak toon je aan dat je een rot verwend joch bent dat geen armoede kent en zich niet in de plaats van die talloze mensen kan inbeelden...
|
JAWEL! Maar met economie ga je de armoede niet oplossen! DIVERSITEIT! Dat is wat we nodig hebben. Wie wordt er nog rijker door groeiende economie? De rijken. En dan is de kloof NOG groter. De werklozen zijn nochtans heel content met ons voorstel om het minimumloon boven de Europese armoedegrens (op dit moment €644 en wij willen het optrekken tot €815 (dacht ik toch, weet niet precies zeker)) te plaatsen. Je hebt 4 visies om naar armoede te kijken:
- Individuele schuld
- Dit betekent dat men vindt dat het hun eigen schuld is dat ze arm zijn, dat ze geen inspanningen doen om terug hogerop te komen. Dit is vooral de visie van de rechtse ultraliberalen. Dit is voor een heel klein stukje waar. De liberalen willen daarom de armen niet helpen omdat het hun eigen schuld is. Maar hiermee ga je de armoede niet oplossen.
- Individueel ongeval
- Dit is vooral de klassiek-christelijke visie. Nee CD&V hiermee bedoel ik U niet. Deze visie zegt dat het komt door een ongeval dat iemand arm is geworden. Vb: een alleenstaande vrouw die man kwijtspeelt. Dit is weeral voor een klein stukje waar.
- Maatschappelijk ongeval
- Dit is Uw visie. Het is de schuld van de economie en de maatschappij. klopt ook voor een klein stukje.
- Maatschappelijke schuld. Dit is eigelijk een visie die de drie anderen probeert samen te vatten. Mijn visie. De visie van Groen!.
- Dit is de visie die zegt dat het de schuld is van de diversiteit, de sociale omstandigheden en de solidariteit. Te vergelijken met een sociale ladder. Vanboven staan de rijken. Helemaal vanonder zijn er treden weg door: een handicap, een overlijden, scheiding... enz. De Individuele schuld dus. Mensen die kunnen heel snel naar onderen totteren aangezien er tredes weg zijn. Maar hogerop klimmen? Ah nee! gaat niet! tredes zijn weg. Doe toch een inspanning! ja, je moet ook een inspanning doen. Maar alleen gaat het niet lukken. De overheid moet helpen.
Versta je een beetje wat ik bedoel? Het is niet dat waar de schuld zit. Je moet het van een ruim zicht zien.
Armoede onstaat door het gebrek aan geld. Daarvan komt gebrek aan voedsel, aan onderwijs, aan woning. Gebrek aan woning dat maakt je ongezond. Wist je dat de laagste klassen van de bevolking 70% aan woning uitgeven?