Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob
Ziektekosten begrijp ik nog (is tenslotte persoonsgebonden en min of meer gekontroleerd door het systeem). Maar verwarmingskosten en huishuur, beschouw ik toch als vaste kosten (tenzij groen luxe wil gaan subsidieren - zal leuk worden als al die groen kiezers uit Borgerhout naar de rand van Antwerpen gaan uitwijken omdat verwarming en huishuur toch gelimiteerd zijn).
|
Ik heb er natuurlijk niets tegen dat mensen met een hoge ziektekostenfactuur geholpen worden maar dat is de vraag niet.
Als rechthebbende op tussenkomst van het ziekenfonds wordt mijn factuur begrensd door mijn "aan te geven fiscaal belastbaar inkomen". Dat wil zeggen ,volgens mij, dat als ik enkel buiten een karig (vervangings)inkomen nog een flinke hap inkomen heb uit kapitaal, ik toch een verhoogde tussenkomst trek via de maximumfactuur, ongeacht hoe hoog mijn inkomen uit kapitaal ook is.
Als dat juist is is bv de keuze als gepensioneerde tussen een kapitaaluitkering van een pensioenspaarfonds of een rente natuurlijk zeer belangrijk.
Bij een kapitaalsuitkering en belegging in fondsen ben ik gerechtigd op de maximumfactuur als ik een klein pensioentje heb, maar als ik kies voor het rentesysteem heb ik geen recht op de maximumfactuur.
Het wordt dus steeds belangrijker te kiezen voor inkomsten die niet moeten aangegeven worden (legaal natuurlijk)
Paul