Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 april 2007, 13:08   #1
Paul Nollen
Parlementslid

Standaard Maximumfactuur : Natte droom voor kapitaalbezitters ?

Wat ik mij bij de maximumfactuur afvraag is of zij wel goed begrepen wordt.
Het gaat er om dat bv ziektekosten, verwarmingskosten, huishuur in het voorstel van Groen, enz.. gekoppeld wordt aan het fiscaal belastbaar inkomen.
volgens mij hebben kapitaalbezitters, die volkomen legaal geen fiscaal belastbaar inkomen aan te geven hebben omdat zij een bevrijdende 15% roerende voorheffing betalen allemaal recht op de tussenkomst van de maximumfactuur.
Is het in ons fiscaal systeem gegrond om onder een bepaald fiscaal aan te geven inkomen financiele voordelen toe te kennen?
Ik kan er natuurlijk naast zitten, ik ben geen fiscalist, maar voor mij kan het huidige systeem van maximumfactuur gewoon niet.
Het volstaat om geen fiscaal belastbare inkomsten te hebben zoals inkomsten uit kapitaal om rechthebbend te zijn !?

Paul
Oud 1 april 2007, 13:50   #2
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

@lfa zou hier mss wel kunnen op antwoorden...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2007, 14:32   #3
Paul Nollen
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Wat ik mij bij de maximumfactuur afvraag is of zij wel goed begrepen wordt.
Het gaat er om dat bv ziektekosten, verwarmingskosten, huishuur in het voorstel van Groen, enz.. gekoppeld wordt aan het fiscaal belastbaar inkomen.
volgens mij hebben kapitaalbezitters, die volkomen legaal geen fiscaal belastbaar inkomen aan te geven hebben omdat zij een bevrijdende 15% roerende voorheffing betalen allemaal recht op de tussenkomst van de maximumfactuur.
Is het in ons fiscaal systeem gegrond om onder een bepaald fiscaal aan te geven inkomen financiele voordelen toe te kennen?
Ik kan er natuurlijk naast zitten, ik ben geen fiscalist, maar voor mij kan het huidige systeem van maximumfactuur gewoon niet.
Het volstaat om geen fiscaal belastbare inkomsten te hebben zoals inkomsten uit kapitaal om rechthebbend te zijn !?

Paul

ik druk mij nog verkeerd uit, ook inkomsten uit kapitaal zijn belastbare inkomsten en er wordt in het beste geval de wettelijk bepaalde belasting op betaald.
Het gaat dus over "aan te geven fiscaal belastbare inkomsten".
Bij een aanvraag om tussenkomst van het OCMW weten ze wél waarover het gaat. Zij vragen schriftelijk "of ge buiten de fiscaal aan te geven belastbare inkomsten" nog andere inkomsten hebt van roerende of onroerende goederen.
Buiten dat ik mij afvraag of zij wel het recht hebben dit te vragen en wat ze bij niet aangifte van "andere inkomsten" zouden kunnen doen is er geen enkel zicht op een juiste aangifte, het is geheel vrijwillig !! Voor sommige OCMW tussenkomsten wordt zelfs deze verklaring niet gevraagd en gaat men enkel af op het "aan te geven fiscaal belastbaar inkomen".

Paul
Oud 1 april 2007, 15:47   #4
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ziektekosten begrijp ik nog (is tenslotte persoonsgebonden en min of meer gekontroleerd door het systeem). Maar verwarmingskosten en huishuur, beschouw ik toch als vaste kosten (tenzij groen luxe wil gaan subsidieren - zal leuk worden als al die groen kiezers uit Borgerhout naar de rand van Antwerpen gaan uitwijken omdat verwarming en huishuur toch gelimiteerd zijn).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2007, 16:27   #5
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard Tussenkomst

Waar verhaal:

Een vrouw woont samen met een man.
De man heeft zijn domicile ergens anders (een kamer van € 100,00 per maand).
De vrouw heeft een "job" (ik mag niet schrijven wat ze doet wegens herkenbaarheid, maar het komt er op neer dat het een partimejob is met bijbetaling van de werkloosheid).
Door het feit dat ze officieel alleen woont, betaald ze praktisch geen belastingen.
De man, die iets ouder is, heeft een dik ambtenarenpensioen.
Ze wonen samen in een kast van een vila, met een mooie aangelegde tuin, van het kan niet meer op. 's avonds branden er wel 100 lampen die zorgen voor een sfeervolle verlichting.
Nu de stookolie zo duur is geworden, zijn er stookoliechecks verkrijgbaar (via het OCMW).
Natuurlijk heeft zij "recht" op deze tegemoetkoming, daar zij maar een karig loon heeft.
Welnu, de eindconclusie is dat de verlichting van de tuin wordt betaald door de belastingbetaler.
Oud 1 april 2007, 19:24   #6
Paul Nollen
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Ziektekosten begrijp ik nog (is tenslotte persoonsgebonden en min of meer gekontroleerd door het systeem). Maar verwarmingskosten en huishuur, beschouw ik toch als vaste kosten (tenzij groen luxe wil gaan subsidieren - zal leuk worden als al die groen kiezers uit Borgerhout naar de rand van Antwerpen gaan uitwijken omdat verwarming en huishuur toch gelimiteerd zijn).
Ik heb er natuurlijk niets tegen dat mensen met een hoge ziektekostenfactuur geholpen worden maar dat is de vraag niet.
Als rechthebbende op tussenkomst van het ziekenfonds wordt mijn factuur begrensd door mijn "aan te geven fiscaal belastbaar inkomen". Dat wil zeggen ,volgens mij, dat als ik enkel buiten een karig (vervangings)inkomen nog een flinke hap inkomen heb uit kapitaal, ik toch een verhoogde tussenkomst trek via de maximumfactuur, ongeacht hoe hoog mijn inkomen uit kapitaal ook is.
Als dat juist is is bv de keuze als gepensioneerde tussen een kapitaaluitkering van een pensioenspaarfonds of een rente natuurlijk zeer belangrijk.
Bij een kapitaalsuitkering en belegging in fondsen ben ik gerechtigd op de maximumfactuur als ik een klein pensioentje heb, maar als ik kies voor het rentesysteem heb ik geen recht op de maximumfactuur.
Het wordt dus steeds belangrijker te kiezen voor inkomsten die niet moeten aangegeven worden (legaal natuurlijk)

Paul

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 1 april 2007 om 19:27.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2007, 07:44   #7
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Ik heb er natuurlijk niets tegen dat mensen met een hoge ziektekostenfactuur geholpen worden maar dat is de vraag niet.
Als rechthebbende op tussenkomst van het ziekenfonds wordt mijn factuur begrensd door mijn "aan te geven fiscaal belastbaar inkomen". Dat wil zeggen ,volgens mij, dat als ik enkel buiten een karig (vervangings)inkomen nog een flinke hap inkomen heb uit kapitaal, ik toch een verhoogde tussenkomst trek via de maximumfactuur, ongeacht hoe hoog mijn inkomen uit kapitaal ook is.
Als dat juist is is bv de keuze als gepensioneerde tussen een kapitaaluitkering van een pensioenspaarfonds of een rente natuurlijk zeer belangrijk.
Bij een kapitaalsuitkering en belegging in fondsen ben ik gerechtigd op de maximumfactuur als ik een klein pensioentje heb, maar als ik kies voor het rentesysteem heb ik geen recht op de maximumfactuur.
Het wordt dus steeds belangrijker te kiezen voor inkomsten die niet moeten aangegeven worden (legaal natuurlijk)

Paul
Weet eigenlijk niet of voor de maximumfactuur, alle inkomsten, of enkel hetgeen op de belastingsbrief staat, telt.
Maar als we dan toch over "onrechtvaardigheden" bezig zijn. Het zijn uiteindelijk degenen die het meeste hebben bijgedragen tot het systeem, die er het minste van terugtrekken. Zij hebben tijdens hun loopbaan dik mogen betalen voor de ziekteverzekering, en zullen een pensioen trekken dat juist iets hoger ligt (geen dik pensioen, dit is enkel voor ambtenaren) om nog van de maximunfactuur te kunnen genieten.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be