Los bericht bekijken
Oud 12 april 2007, 09:23   #373
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vulpes Bekijk bericht
sorry Kim, maar hier volg ik je toch werkelijk niet...

enerzijds stel je dat het loutere feit dat Vlaanderen onafhankelijk zou worden, geen reden is om te emigreren....

Om dan twee zinnen verder te stellen dat 'er genoeg mensen [zijn] die in het buitenland wonen omdat ze zich geen Belg voelen ' waaruit ik afleid dat je dan omgekeerd tot die mensen zou behoren die in het buitenland wonen omdat ze zich geen vlaming voelen.. en geen deel wil uitmaken van een Vlaamse staat... dus toch 'louter het feit dat Vlaanderen onafhankelijk zou zijn... een ander argument lees ik immers niet in je posting.. ?

Dat lijkt mij een contradictie te zijn..

Ik herhaal dus mijn bedenking: wie is er het meest gehecht aan de 'staat' ? Van ons beide niet ik... Een identiteitskaart, een nationaliteit is voor mij 'slechts' een technisch iets.. Nochtans ben ik wel iemand die als 'vlaams-nationalist' word 'beschimpt'...

Ik ben en voel me Vlaming waar ik ook ben... en als ik morgen 'definitief' zou emigreren naar pakweg de VS en desgevallend mijn nationaliteit zou aanpassen.. dan zal ik een 'Vlaamse Amerikaanse' zijn...

Ik ben een 'kleine vlaming' in een zeer grote wereld... en die wereld zie ik liefst zo goed mogelijk georganiseerd.. van het 'laagste' tot het 'hoogste' niveau.. met ruimte voor 'vlamingen'.. of dat dat nu staatsrechtelijk binnen een Vlaamse, Belgische, Nederlandse, Benelux, Europese context of wat dan ook is, maakt mij - as such - niets uit (zolang de structuur maar 'wérkt').

De Belgische staatsrechtelijke structuur is ondertussen aan mij niet meer besteed.. Ik geloof er niet meer in... Niet alleen, en zelfs niet zozeer, omdat er geen plaats is voor Vlamingen (want op dat vlak heeft België al een lange weg afgelegd - al zijn er nog steeds problemen) maar wel omdat het niet 'werkt'... uiteenlopende visies, ander politiek landschap, .. die vooral langs de 'taalgrens' lijken te lopen.. Als een organisatie, een onderneming niet werkt dat moet je 'herstructureren' zodat het wél (of beter) werkt...
Hear! Hear! prachtig mijn mening weergegeven