Opel Antwerpen
De feiten:
Vandaag bekendgemaakt: de Antwerpse vestiging van Opel krijgt de astra niet. Gevolg: 1400 ontslagen. En de overblijvers krijgen ook geen zekerheid. Ze worden gesust met de mogelijke bouw van een nieuwe daewoo-chevrolet. Mogelijk... niet zeker. Na 2010 is er geen enkele garantie, voor niemand.
De schande:
De Antwerpse opel arbeiders hebben de voorbije jaren ontzettend grote inspanningen gedaan om "meer concurrentieel", "meer produktief", "meer flexibel", en vooral minder loonlastig te worden. Allemaal toverwoorden van onze neoliberale en sociaal-democratische beleidslui. In die mate zelfs dat ze na de Poolse fabriek de meest gunstige productiviteit-kostprijs verhouding hebben. En toch gaat de astra naar minder concurrentiële vestigingen, omdat die zich bevinden in grotere markten (Duitsland bijvoorbeeld).
De analyse:
1. België is blijkbaar te klein als markt. De beslissing die genomen is blijkt eerder een politieke beslissing dan een economische beslissing te zijn. Benieuwd wat alle mensen die België nu te groot vinden, en het willen opsplitsen daarvan denken. Vlaemsche onafhankelijkheid lijkt dus toch niet zo'n goed idee als je het bovenstaande leest.
2. Blijkbaar is inlevering geen garantie voor jobbehoud. Jarenlang werd aan de opel arbeiders gezegd dat indien ze niet zouden inleveren, hun concurrentiepositie zou verzwakken, en de fabriek mogelijks geen opdrachten meer zou krijgen. Op de radio vertelde 1 van de arbeiders dat hij en zijn collega's uitgeperst zijn als een citroen, om dan weggegooid te worden. Ik zou het niet treffender kunnen beschrijven. Dit is het kapitalisme ten voeten uit: de verschillende vestigingen tegen mekaar uitspelen, arbeiders gebruiken als wegwerpprodukten, menselijkheid speelt geen enkele rol in de strategie van het bedrijf.
Welke politieke formatie in het parlement biedt een alternatief? Geen enkele. Ze zijn allemaal "aangeslagen" en "teleurgesteld". Waarin? In hun illusies?
__________________
|