Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 april 2007, 19:30   #1
Gentenaar
Parlementsvoorzitter

Gentenaar's schermafbeelding

Standaard Opel Antwerpen

De feiten:
Vandaag bekendgemaakt: de Antwerpse vestiging van Opel krijgt de astra niet. Gevolg: 1400 ontslagen. En de overblijvers krijgen ook geen zekerheid. Ze worden gesust met de mogelijke bouw van een nieuwe daewoo-chevrolet. Mogelijk... niet zeker. Na 2010 is er geen enkele garantie, voor niemand.

De schande:
De Antwerpse opel arbeiders hebben de voorbije jaren ontzettend grote inspanningen gedaan om "meer concurrentieel", "meer produktief", "meer flexibel", en vooral minder loonlastig te worden. Allemaal toverwoorden van onze neoliberale en sociaal-democratische beleidslui. In die mate zelfs dat ze na de Poolse fabriek de meest gunstige productiviteit-kostprijs verhouding hebben. En toch gaat de astra naar minder concurrentiële vestigingen, omdat die zich bevinden in grotere markten (Duitsland bijvoorbeeld).

De analyse:
1. België is blijkbaar te klein als markt. De beslissing die genomen is blijkt eerder een politieke beslissing dan een economische beslissing te zijn. Benieuwd wat alle mensen die België nu te groot vinden, en het willen opsplitsen daarvan denken. Vlaemsche onafhankelijkheid lijkt dus toch niet zo'n goed idee als je het bovenstaande leest.
2. Blijkbaar is inlevering geen garantie voor jobbehoud. Jarenlang werd aan de opel arbeiders gezegd dat indien ze niet zouden inleveren, hun concurrentiepositie zou verzwakken, en de fabriek mogelijks geen opdrachten meer zou krijgen. Op de radio vertelde 1 van de arbeiders dat hij en zijn collega's uitgeperst zijn als een citroen, om dan weggegooid te worden. Ik zou het niet treffender kunnen beschrijven. Dit is het kapitalisme ten voeten uit: de verschillende vestigingen tegen mekaar uitspelen, arbeiders gebruiken als wegwerpprodukten, menselijkheid speelt geen enkele rol in de strategie van het bedrijf.

Welke politieke formatie in het parlement biedt een alternatief? Geen enkele. Ze zijn allemaal "aangeslagen" en "teleurgesteld". Waarin? In hun illusies?
Oud 17 april 2007, 20:13   #2
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

De Belgische regering (en helaas ook grotendeels ook de vakbonden, althans de leiding) doet zeer haar best om het spelletje mee te spelen, lastenverlagingen, fiscale achterpoorten installeren, flexibilisering (denk maar aan de berekening van de arbeidstijd op 6 jaar!), financiële steun voor onderzoek en scholing, etc.... om dan te moeten vaststellen dat het allemaal geen zoden aan de dijk zet. Meer dan 10.000 banen zijn verloren gegaan de laatste 10 jaar en binnenkort komen daar nog een paar duizend bij, om nog te zwijgen van de banen die gesneuveld zijn bij de onderaannemers. Het is alleen wat frustrerend te moeten lezen in de media dat het de schuld is van de vakbonden die (nog) te weinig zouden toegeven, van de overheid die de lasten te weinig zouden verlagen etc... De enigste die altijd buiten schot blijven in dit verhaal zijn diegenen die de beslissingen nemen wat ik toch vreemd vind. De arme multinationals en topmanagers en de stoute arbeiders.

Nu de traditionele partijen zullen reageren zoals ze altijd reageren. Schande roepen om vervolgens nog meer cadeaus te beloven. Na Renault hebben ze helemaal geen lessen getrokken maar hebben ze het spel blijven meespelen alleen hadden ze moeten weten dat multinationals niet spelen volgens de regels maar de regels maken.

PS. Het is ook wat ironisch uiteraard dat de hoofddelegé van het ABVV van Opel in Antwerpen net een redelijk prominente plaats heeft gekregen op de lijst van SP.a net als de hoofddelegé van Vorst. Ik dacht dat een verwijt van de vakbodensleiding naar klein-links altijd was dat ze hun politiek organisatie wensten uit te bouwen op de ellende van "hun" leden... Idem voor Inge Vervotte voor CD&V. De enigste mensen van de vakbonden die tegenwoordig in het parlement raken zijn zij die aan het hoofd stonden van de vakbond op een moment dat duizenden van hun leden op straat werden gegooid.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 17 april 2007 om 20:24.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2007, 20:22   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Laat ons dan Opel Belgium, en als we dan toch bezig zijn, alle multinationals nationaliseren.
De staat met de PS als koploper alle touwtjes in handen geven. Dat gaat alle problemen oplossen. Tuurlijk mag de PVDAtop meedoen, als ervaringsdeskundigen.
Oud 17 april 2007, 21:42   #4
Revolutie
Parlementslid

Revolutie's schermafbeelding

Standaard

ben terug van de nachtshift
vanacht zal er ook niet gewerkt worden
Oud 17 april 2007, 22:06   #5
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Nieuwe Astra komt niet naar Antwerpen

De Knack 17/04/2007 16:05
De teerling is geworpen: de nieuwe Opel Astra wordt niet in Antwerpen gebouwd. De beslissing heeft alles van doen met overcapaciteit in het C-segment én met de sterk gestegen productiviteit. Maar ook met de automatische koppeling, in ons land, van de lonen aan de index.
De Opel Astra is nog altijd een sterkhouder maar heeft niettemin flink wat marktaandeel verloren. Vorig jaar daalde de Opel-verkoop met 2,3 procent naar 1,56 miljoen wagens. Tezelfdertijd voorziet het lastenboek van de nieuwe Opel Astra een productietijd van 15 uur, tegenover 24 uur voor het huidige model. De rekening is vlug gemaakt: meer wagens in minder tijd voor een krimpende markt maakt slachtoffers.
Dat Antwerpen uit de boot valt, is voor ingewijden niet echt een verrassing. De fabriek in Antwerpen levert prima kwaliteit af en behoort tot de meest productieve vestigingen van General Motors.

Struikelsteen voor het Economisch Comité vormt de automatische koppeling van de lonen aan de index in ons land. Daardoor stijgt de kostprijs van het nieuwe model met naar verwachting 5 tot 6 procent, zonder dat daar een meerwaarde van het product tegenover staat.

De beslissing heeft verregaande gevolgen maar leidt volgens de GM-directie niet tot de sluiting van de fabriek in Antwerpen. Men wil blijkbaar geen confrontatie met de vakbonden die tot meer solidariteit bereid zijn dan hun collega's bij VW.
Off the record valt te horen dat men Antwerpen voorbestemt voor de assemblage van kleine series zoals de Astra Twin Top en afgeleide modellen van de Astra voor de Amerikaanse markt. Op het GM-hoofdkwartier in Zürich wacht men bovendien op een signaal van de Belgische overheid. Twee maanden voor de verkiezingen zal zij alles in het werk stellen om een sociaal bloedbad in Antwerpen af te wenden.

Het zijn de lonen van de arbeiders dus. De monsterlonen van de topmanagers, daar spreken ze niet over.
Oud 17 april 2007, 23:44   #6
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Automatische index? Dan te bedenken dat die "automatische" index niet volstond om de koopkracht te behouden het laatste decennium ondanks de toegenomen productiveit.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 00:28   #7
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

t' is hier al een tijdje allemaal om zeep. Telkens ik het zeg geloven ze me niet tot er weer een fabriek sluit.
En dan nog geloven ze me niet.
Vraagje, als een fabriek al moet sluiten hoe moet een kleine middenstander dan overleven?
Oud 18 april 2007, 00:39   #8
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Automatische index? Dan te bedenken dat die "automatische" index niet volstond om de koopkracht te behouden het laatste decennium ondanks de toegenomen productiveit.
Inflatie. Toename van de geldhoeveelheid.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 01:11   #9
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007
zonder dat daar een meerwaarde van het product tegenover staat.
de index zou het prijzenpijl moeten reflecteren(maar doet het niet, en hinkt achterop, tgv de indexmanipulatie -"gezondheidsindex, afgevlakte/uitgestelde indexering etc), terwijl de verkochte wagen wel degelijk aan het prijzenpijl van de markt zullen verkocht worden: bull*** dus!
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 01:15   #10
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Inflatie. Toename van de geldhoeveelheid.
Juist om d�*t op te vangen dient de index: behoud van koopkracht en dus behoud van demogelijkheid om de gefabriceerde producten aan de mensen te verkopen; dat is dus in het belang van GM ook.

Laatst gewijzigd door filosoof : 18 april 2007 om 01:15.
Oud 18 april 2007, 01:18   #11
filosoof
Banneling

Standaard

Probleem is nu wel dat GM de tijd heeft gehad een grondige "casestudy" te maken van wat bij VW-Vorst gebeurde en dat de onderhandelingen dus harder zullen verlopen.
Oud 18 april 2007, 06:52   #12
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En hoe komt dat, omdat de staat met alles gaat lopen...

Echt Solidarnosh ipv die kaptialistische zwijnen van aandeelhouders en grootverdieners van topmanagers aan te vallen , zouden jullie beter de echte schuldigen pakken...

Namelijk de staat, die de koopkracht uit de bevolking zuigt... Een groot deel van de hardwerkende vlamingen kan zich nauwelijks een Corsa permiteren laat staan een Astra.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 07:43   #13
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik wou een Opel Vivaro, maar kon me alleen een Agila permiteren, dankzij een familielid heb ik de gulden middenweg, de Combo.

Ik heb net mijn afrekening gekregen van mijn inkomsten vorig jaar. Dus de gruwel zit me net aan het hart. €35000 brutto. 19800 netto. Daar gaat dan nog af, €300 extra voor de gemeentebelasting (die 8% bedraagt) en alle extra taxjes zoals vuil water last, baantax,19 to 21% BTW op zowat alles, etc etc.
Als je dan bedenkt dat mijn werkgever er minstens nog eens de helft bovenop moet leggen, dan zie je pas de verschillen. €52500 totaalkost voor de werkgever, en ik heb met moeite daar iets van een derde van....

Effectief heb ik uiteindelijk op jaarbasis €12000 wat ik kan bijdragen aan de Belgische economie. Ocharme ik lieg, ik geef ongeveer €2000 per jaar uit in het buitenland.... Dus €10000 over. En dan verbaasd zijn dat mensen klagen. Ja, die arme neger in Burkina Faso moet het doen met minder dan €300 per jaar. Maar die arme neger moet van die €300 niks afgeven aan de politici die zijn geld verbrassen. Neen, zijn politici krijgen het geld van hier....
Oud 18 april 2007, 08:02   #14
Pontus
Lokaal Raadslid

Standaard

Ook bij Opel kennen de slogan 'eigen volk eerst', de Opel vestiging in Antwerpen mag beter en goedkoper zijn dan alle vestigingen in Duitsland dan nog zullen ze het pleit verliezen. En daar is niks mis mee, het is niet omdat ze in de Belze onstaat altijd aan het eigen volk laatst denken dat ze overal zo idioot moeten zijn.

Het is erg jammer voor de werknemers van Opel Antwerpen, maar uiteindelijk hebben ze jarenlang mooie voordelen gehad. (goed loon en Opel's met megakortingen kunnen aankopen bvb)
Pontus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 08:11   #15
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat Opels kunnen aankopen met mega kortingen ,neem dat maar met een korrel zout, je kon betere deals krijgen bij Cardoen bijvoorbeeld. Maar de lonen voor het geestdodende bandwerk dat je bij opel kan doen zijn niet slecht.
Oud 18 april 2007, 09:52   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik heb ergens (maar weet niet meer waar) in de pers gehoord of gelezen dat de vestigingsplaats gekozen is in funktie van een ruime afzetmarkt, namelijk in een Oost-Europees land.

Nou moeten de kommunistjes me eens zeggen of ze dat niet goed vinden.

Nou moeten de blokkertjes me eens zeggen of ze liever hebben dat die Polen of whatever geen werk vinden in eigen streek zodat ze lukratief moeten afzakken om hier wat autoradio's, gps'sen en airbags te komen pikken.

Nou moeten jullie konsumentjes mij eens zeggen of je een goedkope tomaat uit Spanje koopt of een dure uit een winterserre uit de buurt van Mechelen? En of je een goedkopere Astra koopt of een dure Polo? Remember Renault, zou ik zo zeggen, ze hebben nooit beter verkocht in Vlaanderen dan na Vilvoorde ...

Niet zeveren hé.

Ik ben wel bloedkurieus welke ontslagpremie ze gaan aanbieden om vrijwillig te vertrekken.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 10:02   #17
Jukes
Parlementslid

Standaard Alles moet weg

Laten we mekaar geen mietje noemen: wie even ernstig nadenkt wéét gewoon dat binnen ten laatste 15 jaar hier GEEN ENKELE auto meer wordt geproduceerd. Onze loonkost - de hoogste in de Westerse wereld- jaagt gegarandeerd ALLE fabrieken naar lageloonlanden. Een sociaal bloedbad staat ons dus te wachten. Tenzij we de reus op lemen voeten, onze staat, snel kunnen laten afslanken. 1 miljoen ambtenaren, 5 regeringen, voor een lapje grond zo groot als een zakdoek en een bevolking van twee keer niks. Ik heb het meegemaakt dat ministeries miljoenen euro's aan reclamebureaus geven voor campagnes die nooit enig effect hebben gehad. Alleen een drastisch halt toeroepen aan die en andere verspillingen kan misschien nog iets oplossen. Maar ik vrees dat het vijf na twaalf is. Het is de harde wet der verbonden vaten die ons parten speelt: de nivellering tussen de 'have's' (wij) en de 'have-nots' (Indië, China, Afrika, ex-Oostblok,...) is volop bezig en niet meer te stoppen. Onze kinderen zullen het met véél minder moeten doen. Aan dat idee kunnen ze maar beter al wennen.
Jukes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 10:31   #18
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gentenaar Bekijk bericht
De feiten:
Vandaag bekendgemaakt: de Antwerpse vestiging van Opel krijgt de astra niet. Gevolg: 1400 ontslagen. En de overblijvers krijgen ook geen zekerheid. Ze worden gesust met de mogelijke bouw van een nieuwe daewoo-chevrolet. Mogelijk... niet zeker. Na 2010 is er geen enkele garantie, voor niemand.

De schande:
De Antwerpse opel arbeiders hebben de voorbije jaren ontzettend grote inspanningen gedaan om "meer concurrentieel", "meer produktief", "meer flexibel", en vooral minder loonlastig te worden. Allemaal toverwoorden van onze neoliberale en sociaal-democratische beleidslui. In die mate zelfs dat ze na de Poolse fabriek de meest gunstige productiviteit-kostprijs verhouding hebben. En toch gaat de astra naar minder concurrentiële vestigingen, omdat die zich bevinden in grotere markten (Duitsland bijvoorbeeld).

De analyse:
1. België is blijkbaar te klein als markt. De beslissing die genomen is blijkt eerder een politieke beslissing dan een economische beslissing te zijn. Benieuwd wat alle mensen die België nu te groot vinden, en het willen opsplitsen daarvan denken. Vlaemsche onafhankelijkheid lijkt dus toch niet zo'n goed idee als je het bovenstaande leest.
2. Blijkbaar is inlevering geen garantie voor jobbehoud. Jarenlang werd aan de opel arbeiders gezegd dat indien ze niet zouden inleveren, hun concurrentiepositie zou verzwakken, en de fabriek mogelijks geen opdrachten meer zou krijgen. Op de radio vertelde 1 van de arbeiders dat hij en zijn collega's uitgeperst zijn als een citroen, om dan weggegooid te worden. Ik zou het niet treffender kunnen beschrijven. Dit is het kapitalisme ten voeten uit: de verschillende vestigingen tegen mekaar uitspelen, arbeiders gebruiken als wegwerpprodukten, menselijkheid speelt geen enkele rol in de strategie van het bedrijf.

Welke politieke formatie in het parlement biedt een alternatief? Geen enkele. Ze zijn allemaal "aangeslagen" en "teleurgesteld". Waarin? In hun illusies?
1. Het is natuurlijk helemaal geen "schande" dat de Opel-Antwerpen vestiging één van de meest productieve GM-vestigingen ter wereld is. Echter, door de globalisering en door de overcapaciteit in het middenklasse-segment worden diverse vestigingen tegen elkaar uitgespeeld. Het huidige aangekondigde ontslag dient in dat perspectief gezien te worden.

2. Wat betreft de keuze voor toekomstige productie-vestigingen van de Astra, zo'n keuze is natuurlijk niet altijd zuiver rationeel. Duitsland bvb. is de "thuis" van Opel; UK is de "thuis" van Vauxhall; en inderdaad, België is daar niet echt tegenop gewassen. Dat zou het ook niet zijn als het groter was, trouwens. Wellicht is ook de top van Opel-Antwerpen te mager wat betreft lobbywerk bij de hogere GM-bazen.

3. We moeten er mee rekening houden dat zulke massaproductie industrie geen gouden toekomst tegemoet gaat in België. De afhankelijkheid van een fabriek van één model (zoals de Golf in Vorst en de Astra in Antwerpen) maakt kwetsbaar. Als we nog iets willen doen op het vlak van autoassemblage, dan zal dat moeten gebeuren zoals in Volvo Gent bvb. waar kleinere volumes van een resem verschillende modellen zeer efficiënt in elkaar worden gestoken. Technische know-how domineert bij zulke concepten over zaken als personeelskost.

4. De Eeuwigdurende Job is een fictie, en dat is het altijd al geweest. Wie denkt dat hij onmisbaar is, dwaalt.

5. We kunnen natuurlijk staatsgesubsidieerde equivalenten van de Wartburg gaan produceren in het ideale rode paradijs, maar de deugdelijkheid van zulke oplossingen is in de voorbije 100 jaar meermaals gekelderd.
Oud 18 april 2007, 12:04   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Laten we mekaar geen mietje noemen: wie even ernstig nadenkt wéét gewoon dat binnen ten laatste 15 jaar hier GEEN ENKELE auto meer wordt geproduceerd. Onze loonkost - de hoogste in de Westerse wereld- jaagt gegarandeerd ALLE fabrieken naar lageloonlanden. Een sociaal bloedbad staat ons dus te wachten. Tenzij we de reus op lemen voeten, onze staat, snel kunnen laten afslanken. 1 miljoen ambtenaren, 5 regeringen, voor een lapje grond zo groot als een zakdoek en een bevolking van twee keer niks. Ik heb het meegemaakt dat ministeries miljoenen euro's aan reclamebureaus geven voor campagnes die nooit enig effect hebben gehad. Alleen een drastisch halt toeroepen aan die en andere verspillingen kan misschien nog iets oplossen. Maar ik vrees dat het vijf na twaalf is. Het is de harde wet der verbonden vaten die ons parten speelt: de nivellering tussen de 'have's' (wij) en de 'have-nots' (Indië, China, Afrika, ex-Oostblok,...) is volop bezig en niet meer te stoppen. Onze kinderen zullen het met véél minder moeten doen. Aan dat idee kunnen ze maar beter al wennen.
Hoe kom je via ernstig nadenken aan die "binnen ten laatste 15 jaar"?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 12:11   #20
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Waarom vormen bedrijven als Opel en Ford en VW geen concerns met hun toeleveringsbedrijven ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be