Los bericht bekijken
Oud 18 mei 2007, 18:17   #58
ninel
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de limburgse leeuw Bekijk bericht
De uitleg die Jules zelf hierover geeft is de volgende :

"Vande Lanotte heeft Hengelhoef aangekocht om er een asielcentrum van te maken zonder ook maar één of andere vorm van overleg met mij als burgemeester of met de mensen uit de gemeente. Er werd niet onderhandeld, er werd niet overlegd. Alles werd boven onze hoofden heen geregeld. Daardoor is de beslissing van het asielcentrum hier als een bom ingeslagen. Dat was het probleem van Hengelhoef. Volgens het Bijzonder Plan van Aanleg was de zone Hengelhoef een toeristisch gebied. De rechtbank heeft gesteld dat dit dus niet geschikt was voor een asielcentrum. Op zich zijn wij niet tegen asielzoekers. Wij waren in Houthalen-Helchteren bereid om een andere locatie te zoeken, een andere oplossing zoals de voormalige militaire terreinen. Maar dat alles was niet bespreekbaar voor de minister. Luisteren wat er leeft bij de mensen was ook in dit dossier de boodschap. Er was in die tijd (2000) heel wat ongenoegen in de gemeente maar gelukkig heb ik toen de juiste beslissing genomen door naar de rechtbank te stappen, waar ik over de ganse lijn gelijk kreeg!
Ik herinner mij een anekdote. In die tijd ging er een hoorzitting door in het gemeentehuis. Ik werd op een zeker ogenblik uit de vergadering geroepen met de melding dat er iemand radeloos, geladen met pak en zak aan de deur van het gemeentehuis stond. Het was een asielzoeker. In Brussel had men hem een trein- en busticket gegeven met de opdracht naar Hengelhoef te gaan. Hij moest zijn plan maar trekken. Door een vergissing is hij te vroeg uitgestapt en naar het gemeentehuis getrokken. Ik heb hem na de hoorzitting een lift gegeven."
Ik heb toch zo mijn twijfels over Jules zijn motieven, voor de plannen om er een asielcentrum van te maken was hij namelijk van plan om van het recreatie domein een grote dierentuin en autothemapark te maken. Hij had contacten met de nederlandse firma libéma, die daarna wel afhaakten omdat de kosten veel te hoog zouden zijn.
Bij het feit dat hij het voormalig militair domein aanduide als de meest geschikte plaats voor het centrum, reizen er toch ook enkele vragen op: waar zouden deze nieuwe bewoners van ons land zich het beste kunnen aanpassen aan hun nieuwe omgeving in een mooi groot park met allemaal verschillende chalets, goed uitgeruste nutsvoorzieningen waar toch bijna geen toeristen meer komen.
Of op een voormalig militair domein in een paar oude barakken zo goed mogelijk afgeschermt van de buitenwereld.
Je kan gaan kijken in hegelhoef, het is nu een verlaten terrein geen asielzoekers en geen toeristen.
ninel is offline   Met citaat antwoorden