Los bericht bekijken
Oud 28 mei 2007, 17:20   #161
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Beste zoroaster,
Jij die hopelijk wèl over meer dan een gram hersens beschikt:
de Franstaligen (inbegrepen de Walen) willen ons geld
ze willen ons grondgebied de Vlaamse Rand
ze dringen ons hun taal op
ze weigeren Nederlands te leren
Di Rupo is tegen de IJzeren Rijn
enzovoort enzoverder

En dan zeg jij dat o schande het VB 'tegen de Walen' is.
En dan praat jij over een gelddrukkerijtje als het VB zegt wat met het geld van de transfers zou kunnen verwezenlijkt worden.

Je zegt dat het VB egoïstisch is, wat zijn de Franstaligen dan wel?
NVA en VB moeten in eerste plaats samenwerken, in plaats van mekaar te bestoken met zinloze argumenten van de tegenstrever.
Maar hou toch eens op met te denken dat ik moet overtuigd worden van het nut van het separatisme! Ik geloof erin, jij gelooft erin, waarom elkaar dan zitten doodslagen met argumenten waarvan we allebei weten dat ze juist zijn?

Mijn kritiek, en daar is nog ALTIJD NIET ten gronde op geantwoord, is dat je de 60-70% van de Vlamingen die niet overtuigd zijn van het nut van het separatisme, nooit kan overtuigen door het afschaffen van de transfers voor te stellen als de oplossing voor alle problemen in Vlaanderen en te zeggen dat je "geen solidariteit met die maffiamensen" wilt zoals op het recentste VB-congres. Ons grote probleem als Vlaams-nationalisten is dat we gewoon zijn te preken voor eigen kerk en maar niet kunnen inbeelden dat er mensen zijn die niet wakker liggen van de verfransing van één of ander dorpje in Vlaams-Brabant of de transfers niet rechtstreeks in hun portemonnee voelen.

Om die mensen te bereiken en te overtuigen, en dat moeten we doen willen we ooit een onafhankelijk Vlaanderen meemaken, moeten we durven loskomen van die agressieve en anti-Waalse retoriek en het simplisme over de transfers dat ze bij het VB zo gretig gebruiken. Ik heb al geregeld moeten spreken voor klassen uit het 5e of 6e middelbaar ASO of BSO als N-VA'er, en die jongeren overtuig je niet meer met de klassieke vendelzwaairetoriek of de "Vlaams geld in Vlaamse handen"-argumenten. Een verhaal over goed bestuur, directere democratie en de voordelen van een zelfstandig Vlaanderen in Europa kan dat wel. Maar ik moet héél diep zuchten als ik al mijn inspanningen om ons Vlaams-nationalisme wat minder agressief en rationeler te onderbouwen zie tenietgedaan worden als op een VB-congres weer naar "die maffiamensen" wordt uitgehaald en goedgelovige types als Duveltje worden wijsgemaakt dat "Vlaamse onafhankelijkheid=de 15% Vlaamse armen niet meer arm".
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden