1) Wat betreft de vraag wat CAP doet:
CAP organiseerde met haar inmiddels befaamde solidariteitsbus een toernée langs 10 van de met sluiting bedreigde vestigingen. Niet om onze analyse uit te leggen of lidkaarten of een soort solidair te verkopen maar om met de klanten, personeelsleden en buurtbewoners te praten. Een reportage daarover staat op
http://indymedia.be/files/GB-campagne.mov
We lieten ook een petitie rondgaan waarin we het behoud van de winkels vragen, het behoud van de werkgelegenheid en de arbeidsvoorwaarden. Enkele duizenden handtekeningen werden overhandigd aan de ondernemingsraad vorige maandag.
CAP startte ook lokale comité's met klanten en buurtbewoners. Ondermeer in Gent-Dampoort, Luik, Ukkel en Ekeren werken die gestaag verder. In Ekeren organiseren ze zaterdag 14 juli op de parking van de GB een solidariteitsbarbecue samen met het buurtcomité, de arbeiders van Opel en een taverne dat aan dezelfde parking grenst.
2) Wat onze structurele 'oplossing' voor het probleem betreft, die is er niet binnen de huidige zgn. vrije markt.
CAP is veeleer voorstander van buurtwinkels en waar het grote distributie betreft van coöperatieven. Winkels dus die in zelfbeheer zijn en door de arbeiders, bedienden en het managment op democratische manier gerund worden. Daar bestaan hier en daar kleine voorbeelden van.
Maar het is een 'oplossing' die we vandaag niet naar voor schuiven in onze communicatie omdat we op dit moment veel meer bezig zijn met het luisteren naar wat klanten, buren en personeel zelf over de kwestie zeggen. Een oud madammeke aan de GB in Ekeren was wat dat betreft duidelijker dan CAP zelf kan zijn. Ze zei: "
Ach menier, het ienige da de raaike nog interesseert is winst, winst en nog mier winst. Waa telle nimier mee".
De oplossing zal niet van CAP moeten komen, maar van de bevolking in het algemeen. En we kunnen niet anders dan van vooraf aan opnieuw beginnen met de opbouw van ideeën als solidariteit, opstaan voor je rechten, je verzetten tegen onrechtvaardigheid en ijveren voor de verdeling van rijkdom en het algemeen belang.
Verder steunt CAP wetsvoorstellen als dat van Vincent Decroly dat winstgevende bedrijven radicaal wil verbieden personeel te ontslaan tenzij ze hen elders een gelijkaardige job aan dezelfde voorwaarden aanbieden.
3) Wat de kern van de zaak betreft: de 16 GB's zullen niet sluiten. Een groot deel ervan is onlangs vernieuwd. De GB in Ekeren vierde op dinsdag haar volledige renovatie en op woensdag werd de sluiting aangekondigd. Wat er wel zal gebeuren is dat de 900 mensen zullen buitengezwierd worden. Daarna heropenen de GB's onder een andere naam en in franchise. Dan kan (een deel van) het personeel opnieuw aan de slag onder een ander statuut. Met een loonkost die 25% lager ligt, zonder anciëniteit dus, aan conctracten van korte duur of interims en tegen slechtere voorwaarden.
4) De Carrefourgroep is na WallMart de grootste distributiegroep ter wereld. Ze maken gigantische winsten en de reorganisatie dient maar één doel: de winst vergroten. We hebben de evolutie gezien: eerst werden de kleine winkeliers uit de markt gedrumd door de supermarkten die in hun buurt openden. Nu de meesten van die zelfstandigen er de brui aan gegeven hebben omdat ze ondanks hun harde werk en lange dagen niet op kunnen tegen de ketens, sluiten de ketens hun buurt GB's.
5) De meeste van de met sluiting bedreigde vestigingen liggen in armere of sociale woonwijken. Vaak met een veel ouder publiek dat kleinere aankopen doet maar wel dagelijks aankoopt. Het zijn dikwijls mensen zonder auto en mensen die zelfs problemen hebben om zich naar de grote Hyper GB's te begeven. Ze sukkelen bijvoorbeeld met hun gezondheid en ze hechten groot belang aan een persoonlijk contact met het personeel. Ze kennen de cassières bijvoorbeeld persoonlijk. Soms zijn het gewoon buren.
6) Carrefour heeft het voor een deel moeilijk door slecht managment. Er is een gebrek aan personeel waardoor schabben soms leeg liggen, paletten in het midden van de gangen staan en er geen tijd is voor normaal, menselijk contact tussen personeel onderling en personeel en klanten anderzijds.
Als klant kan u het goed vinden dat een personeelslid op een wip en een gauw een pallet op de schabben legt en zich dan naar de kassa haast om daar een rij wachtende klanten te bedienen, maar u staat er niet bij stil dat dat personeel zo van 's morgens tot 's avonds bezig is, acht uur per dag.
7) De directie van Carrefour klaagt in haar jaarrapport over de verminderde consumptie van haar cliënteel. Ze wijt die verminderde consumptie van vooral levensmiddelen en bederfbare goederen aan een verminderde koopkracht van de bevolking. Dat staat letterlijk zo in hun jaarrapport. Ze merken dus dat de bevolking verarmt. Die verarming is deels te wijten, zo zegt Carrefour aan de verhoogde uitgaven voor energie.
Wat CAP betreft is de gelijkenis met de herstructurering van VW Vorst opvallend: ook daar gooide men een groot deel van het personeel op straat om het bedrijf dan van naam te veranderen en met andere contracten en goedkoper personeel gewoon verder te doen in functie van meer winst.
We leggen ook een verband met het sluiten van de postkantoren en de verhoging van de aardgasprijs. En we stellen vast dat veel mensen aan de deur van de GB hetzelfde verband leggen. Daar werken we op verder want de logica die vandaag onze samenleving beheerst is eindig: you can fool some people all the time, you can fool all the people some time, but you can't fool all the people all the time.