Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey
Zie. Dit soort naïeve zaken wil ik dus ontwijken.
Politieke werkelijkheid. Daar moet je ook rekening mee houden.
Humane werkelijkheid. Nog zoiets.
|
Eén ding wil ik hier toch op zeggen.
Ik wil je betoog niet afbreken, want zoals ik al zei zit het goed in elkaar.
Wel hou je geen rekening me de verzuchtingen omtrent taal en cultuur. Je bekijkt het louter economisch, maar je moet toegeven dat een mens toch om meer geeft dan om economie alleen! Een mens wil ook een overheid die goed werkt, los van verlammende structuren. Een mens wil zijn taalrechten eerbiedigd zien, een mens wil niet dat zijn cultuur geminacht wordt.
Op dat vlak ben je ook een beetje naïef. Je houdt enkel rekening met het economische, maar daardoor zie je ook niet de volledige politieke en humane werkelijkheid.
"De kiezer" is geen rationeel wezen dat alles beschouwt door een economische bril. "De kiezer" is een mens van vlees en bloed, met emoties en angsten, met woede en vreugde. De kiezer kan impulsief zijn en niet steeds de meest overwogen beslissing nemen.
Wil je het hele plaatje bekijken, dan moet je gewoonweg rekening houden met de emoties en met de nationalistische verzuchtingen. De kiezer moet zijn stem immers niet beargumenteren, hij moet zich niet rationeel verantwoorden voor zijn stem.
Wanneer je daar geen rekening mee houdt, zie je niet de totale werkelijkheid.